شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| هر سال که زمان برگزاری جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی فرا می رسد این فرصت بوجود می آید تا درباره حال و آینده انتشارات بحث کنیم: اکنون انتشارات به چه صورت است؟ مثلا سیمای نشر در حوزه روابط عمومی در ده سال آینده چگونه خواهد شد؟ چرا هر سال وضعیت انتشارات در روابط عمومی های ما بد و بدتر می شود؟ دلایلش چیست؟ آیا به شرایط اقتصادی مربوط می شود؟ یا فضای مجازی چنین شرایطی را رقم زده است؟ آیا دلایل دیگری غیر از حوزه ارتباطی می تواند دخیل باشد؟ بله پرسش های دیگری هم وجود دارد که در ادامه می توان به آن اشاره کرد.
اما اگر بخواهیم به این پرسش ها، منصفانه پاسخ بدهیم چاره ای نداریم جز این که بگوییم بی شک همه این موارد در ایجاد شرایط ناپایدار در عرصه روابط عمومی بویژه در بخش انتشارات، تاثیرگذار بوده اند البته نباید از شرایط اقتصادی، بی برنامگی مدیریت کلان ارتباطی و بی عملی شاغلان روابط عمومی نیز غافل شد.
از طرف دیگر، باید این واقعیت را پذیرفت که نشر الکترونیکی به طور چشمگیری الگوی انتشار را تغییر داده و درهایی را برای مدل های تازه در صنعت نشر باز کرده است. به همین دلیل به نظر می رسد روابط عمومی های ما باید خودشان را با تغییر این الگوها، تغییر داده و همزمان به استفاده ترکیبی از تکنیک ها و فنون انتشاراتی قدیم و جدید برای حصول به بهترین نتایج روی بیاورند چون ملاک استفاده از آنها در یک برنامه ارتباطی به میزان تاثیرگذاری آن بستگی دارد؟ البته این تغییرات شامل جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی هم می شود.
خبر خوب این که درک شاغلان روابط عمومی و مردم نیز با تغییر الگوی نشر به طور کلی تغییر کرده است.
لذا اگر فرایند کلی نشر را در نظر بگیریم ممکن است مشکل ما صرفا با تغییر الگوها و رشد روزافزون ابزارهای انتقال اطلاعات قابل حل نباشد چون چالش اصلی ما جای دیگری است و آن چیزی نیست جز فقر محتوایی که نیاز به برنامه ریزی دارد و متاسفانه باید اعتراف کرد که روابط عمومی های ما در این زمینه حمایت نمی شوند. بعلاوه این موضوع، کارشناسان برتر انتشارات روابط عمومی را در برابر چالش های زیادی قرار می دهد که به برخی از آنها در اینجا اشاره می کنم:
چگونه محتوای با کیفیت بالا را تولید کنیم؟
چگونه محتوای با کیفیت بالا را ارائه کنیم؟
چگونه محتوای با کیفیت بالا را بازاریابی کنیم؟
چگونه محتوای با کیفیت بالا را بفروشیم؟
هر چند دنیای نشر تحت تأثیر فناوری قرار گرفته است اما شاغلان روابط عمومی همچنان اعتقاد دارند نشر سنتی حتی با رشد سریع نشر دیجیتال منسوخ نخواهد شد و جایگاه خود را از دست نخواهد داد. شواهد کافی وجود دارد که ثابت کند چاپ وجود خواهد داشت و به صورت های مختلف ادامه خواهد یافت و در همه جا در دسترس خواهد بود.
گزارش ها نشان می دهد مردم انگلیس به استفاده مجدد از نوار کاست روی آورده اند و استفاده از آن در سال 2019 کمی هم رشد داشته است. واقعیت این است رسانه ای که خیلی سال ها پیش تصور می شد مرده است امروز بتدریج زنده می شود و در صدد احیای خود است و در نظر دارد با مساعدت نوآوری و تنوع بیشمار انسان های روی زمین، مجددا به حیات خود ادامه داده و جای خود را در بین رسانه های دیگر باز و تثبیت نماید. وضعیت امروز نشر سنتی با این گونه تجارب بویژه تجارب نزدیک تاریخی بی شباهت نیست.
به همین دلیل همان طور که بزرگان این عرصه گفته اند در حالی که عشق مردم به کتاب های فیزیکی همچنان نیرومند است، نوآوری های فناوری و تغییرات فرهنگی بر نحوه تولید انواع قالب های مختلف انتشار در روابط عمومی ها تأثیر مثبت بسیار عمیقی گذاشته است. روابط عمومی ها در حال تطبیق مدلهای انتشاراتی خود با شرایط جدید هستند و روشهای تازه ای برای همزیستی در دنیایی که به طور فزاینده ای به هم پیوسته است را می یابند.
نگران نباشید(!) همیشه جایی برای خلاقیت و تمایز وجود دارد. در صنعت نشر قطعا تحولات غیر منتظره دیگری نیز رخ خواهد داد. همه چیز همیشه در جریان است و تنها یک مسیر برای موفقیت وجود ندارد.
به عنوان مثال، اینفوگرافیک به عنوان یک قطعه تصویری یکی از این روندهای نوآورانه است و این امر نشان می دهد که چرا نشر سنتی آینده ای قوی دارند و همچنین بیانگر پتانسیل بالقوه نشر دیجیتال برای زایش گونه های جدید انتشار است.
علیرغم همه اظهارنظرها و پیش بینی های خوش بینانه و بدبینانه، توجه به این نکته بسیار اساسی، حیاتی است و آن چیزی نیست جز این که؛ "رسانه چاپ همیشه موفق بوده است - جوهر روی کاغذ هنوز مجذوب و الهام بخش است. نشر سنتی با تولید محتوای با ارزش به شکوفایی خود ادامه خواهد داد."
یک صنعت جهانی با ارزش 151 میلیارد دلار، هرگز نمی میرد و در قبرستان تاریخ دفن نمی شود. فناوری منجر به خلق فناوری جدید می شود و ظهور روندهای جدید منجر به نابودی روندهای قبلی نمی شود بلکه تنوع بیشتری پیدا می کند و هیچ چیز با تنوع نمی میرد.
کماکان، روشها و راههای جدید زیادی برای دسترسی به مخاطبان وجود دارد؛ و این، یک فرصت بزرگ است.
|