شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| هر سال كه زمان برگزاري جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي فرا مي رسد اين فرصت بوجود مي آيد تا درباره حال و آينده انتشارات بحث كنيم: اكنون انتشارات به چه صورت است؟ مثلا سيماي نشر در حوزه روابط عمومي در ده سال آينده چگونه خواهد شد؟ چرا هر سال وضعيت انتشارات در روابط عمومي هاي ما بد و بدتر مي شود؟ دلايلش چيست؟ آيا به شرايط اقتصادي مربوط مي شود؟ يا فضاي مجازي چنين شرايطي را رقم زده است؟ آيا دلايل ديگري غير از حوزه ارتباطي مي تواند دخيل باشد؟ بله پرسش هاي ديگري هم وجود دارد كه در ادامه مي توان به آن اشاره كرد.
اما اگر بخواهيم به اين پرسش ها، منصفانه پاسخ بدهيم چاره اي نداريم جز اين كه بگوييم بي شك همه اين موارد در ايجاد شرايط ناپايدار در عرصه روابط عمومي بويژه در بخش انتشارات، تاثيرگذار بوده اند البته نبايد از شرايط اقتصادي، بي برنامگي مديريت كلان ارتباطي و بي عملي شاغلان روابط عمومي نيز غافل شد.
از طرف ديگر، بايد اين واقعيت را پذيرفت كه نشر الكترونيكي به طور چشمگيري الگوي انتشار را تغيير داده و درهايي را براي مدل هاي تازه در صنعت نشر باز كرده است. به همين دليل به نظر مي رسد روابط عمومي هاي ما بايد خودشان را با تغيير اين الگوها، تغيير داده و همزمان به استفاده تركيبي از تكنيك ها و فنون انتشاراتي قديم و جديد براي حصول به بهترين نتايج روي بياورند چون ملاك استفاده از آنها در يك برنامه ارتباطي به ميزان تاثيرگذاري آن بستگي دارد؟ البته اين تغييرات شامل جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي هم مي شود.
خبر خوب اين كه درك شاغلان روابط عمومي و مردم نيز با تغيير الگوي نشر به طور كلي تغيير كرده است.
لذا اگر فرايند كلي نشر را در نظر بگيريم ممكن است مشكل ما صرفا با تغيير الگوها و رشد روزافزون ابزارهاي انتقال اطلاعات قابل حل نباشد چون چالش اصلي ما جاي ديگري است و آن چيزي نيست جز فقر محتوايي كه نياز به برنامه ريزي دارد و متاسفانه بايد اعتراف كرد كه روابط عمومي هاي ما در اين زمينه حمايت نمي شوند. بعلاوه اين موضوع، كارشناسان برتر انتشارات روابط عمومي را در برابر چالش هاي زيادي قرار مي دهد كه به برخي از آنها در اينجا اشاره مي كنم:
چگونه محتواي با كيفيت بالا را توليد كنيم؟
چگونه محتواي با كيفيت بالا را ارائه كنيم؟
چگونه محتواي با كيفيت بالا را بازاريابي كنيم؟
چگونه محتواي با كيفيت بالا را بفروشيم؟
هر چند دنياي نشر تحت تأثير فناوري قرار گرفته است اما شاغلان روابط عمومي همچنان اعتقاد دارند نشر سنتي حتي با رشد سريع نشر ديجيتال منسوخ نخواهد شد و جايگاه خود را از دست نخواهد داد. شواهد كافي وجود دارد كه ثابت كند چاپ وجود خواهد داشت و به صورت هاي مختلف ادامه خواهد يافت و در همه جا در دسترس خواهد بود.
گزارش ها نشان مي دهد مردم انگليس به استفاده مجدد از نوار كاست روي آورده اند و استفاده از آن در سال 2019 كمي هم رشد داشته است. واقعيت اين است رسانه اي كه خيلي سال ها پيش تصور مي شد مرده است امروز بتدريج زنده مي شود و در صدد احياي خود است و در نظر دارد با مساعدت نوآوري و تنوع بيشمار انسان هاي روي زمين، مجددا به حيات خود ادامه داده و جاي خود را در بين رسانه هاي ديگر باز و تثبيت نمايد. وضعيت امروز نشر سنتي با اين گونه تجارب بويژه تجارب نزديك تاريخي بي شباهت نيست.
به همين دليل همان طور كه بزرگان اين عرصه گفته اند در حالي كه عشق مردم به كتاب هاي فيزيكي همچنان نيرومند است، نوآوري هاي فناوري و تغييرات فرهنگي بر نحوه توليد انواع قالب هاي مختلف انتشار در روابط عمومي ها تأثير مثبت بسيار عميقي گذاشته است. روابط عمومي ها در حال تطبيق مدلهاي انتشاراتي خود با شرايط جديد هستند و روشهاي تازه اي براي همزيستي در دنيايي كه به طور فزاينده اي به هم پيوسته است را مي يابند.
نگران نباشيد(!) هميشه جايي براي خلاقيت و تمايز وجود دارد. در صنعت نشر قطعا تحولات غير منتظره ديگري نيز رخ خواهد داد. همه چيز هميشه در جريان است و تنها يك مسير براي موفقيت وجود ندارد.
به عنوان مثال، اينفوگرافيك به عنوان يك قطعه تصويري يكي از اين روندهاي نوآورانه است و اين امر نشان مي دهد كه چرا نشر سنتي آينده اي قوي دارند و همچنين بيانگر پتانسيل بالقوه نشر ديجيتال براي زايش گونه هاي جديد انتشار است.
عليرغم همه اظهارنظرها و پيش بيني هاي خوش بينانه و بدبينانه، توجه به اين نكته بسيار اساسي، حياتي است و آن چيزي نيست جز اين كه؛ "رسانه چاپ هميشه موفق بوده است - جوهر روي كاغذ هنوز مجذوب و الهام بخش است. نشر سنتي با توليد محتواي با ارزش به شكوفايي خود ادامه خواهد داد."
يك صنعت جهاني با ارزش 151 ميليارد دلار، هرگز نمي ميرد و در قبرستان تاريخ دفن نمي شود. فناوري منجر به خلق فناوري جديد مي شود و ظهور روندهاي جديد منجر به نابودي روندهاي قبلي نمي شود بلكه تنوع بيشتري پيدا مي كند و هيچ چيز با تنوع نمي ميرد.
كماكان، روشها و راههاي جديد زيادي براي دسترسي به مخاطبان وجود دارد؛ و اين، يك فرصت بزرگ است.