شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| یکی دیگر از تغییرات پیش روی صنعت نشر، این چنین است: مخاطبان از طریق رسانههای گستردهتری به کتابهای خود دسترسی پیدا میکنند.
رودیگر ویشنبارت که یکی از مشاوران ساکن وین است، اخیراً داده هایی را درباره مدتزمان حضور افراد بر روی دستگاههای موبایل و سرگرم شدن با آنها منتشر کرده است. یکی از گروههای متشکل از کتابخوانهای سنتیتر – نظیر افراد شهرنشین، تحصیلکرده و افراد بالای 40 سال – شاهد افزایش «زمان موبایل» خود از روزانه 26 دقیقه در سال 2012 به روزانه بیش از یک ساعت در سال 2017 بودند. نسل جوانتر – بیایید آنها را «هزارهایهای عشق کتاب» بنامیم – روزانه تقریباً 3 ساعت را صرف بهرهبرداری از محتوای داخل گوشیهای خود میکنند.
افزایش زمان تفریح، خبر خوبی است. خبر بد برای ناشران و نویسندگان، مدت زمانی است که مخاطبان بالقوه آنها روی گوشیهای موبایل سپری میکنند.
مصرفکنندگان، گزینه های سرگرمی بسیار بیشتری را تحت اختیار خودشان دارند و دادهها نشان می دهند که گروههای مختلف جامعه، کمتر از گذشته برای مطالعه کتاب وقت میگذارند.
نویسندگان باید به این نکته توجه کنند: رقابت شما صرفاً به سایر نویسندهها و کتابهای حاضر در فضای دیجیتال محدود نمیشود. شما در حال رقابت با تلویزیون، رسانه های اجتماعی، بازیها، فیلمها و ... هستید.
ویشنبارت میگوید: «دنیای دیجیتال بدین معناست که مخاطب صنعت نشر، بیننده و شنونده و گیمر و طرفدار ویدئو سایر رسانهها هم هست».
هنوز سرمایه و توجه زیادی به پای نویسندگان ریخته میشود – درآمد صنعت نشر در سال گذشته، فراتر از 112 میلیارد دلار بود، درحالیکه صنعت سینما تنها 38 میلیارد دلار درآمد داشت – اما عادات مخاطبان رو به تغییر است. نویسندگان باید خود را آماده کنند تا برای جلب توجه بینندگان مبارزه نمایند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|