شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رقابت براي جلب مخاطبان، وارد ابعاد و رسانه‎ هاي جديدي شده است
جمعه، 25 مرداد 1398 - 11:25 کد خبر:39673
نويسندگان بايد به اين نكته توجه كنند: رقابت شما صرفاً به ساير نويسنده‌ها و كتاب‎هاي حاضر در فضاي ديجيتال محدود نمي‌شود. شما در حال رقابت با تلويزيون، رسانه ‎هاي اجتماعي، بازي‎ها، فيلم‌ها و ... هستيد.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| يكي ديگر از تغييرات پيش روي صنعت نشر، اين ‎چنين است: مخاطبان از طريق رسانه‌هاي گسترده‌تري به كتاب‌هاي خود دسترسي پيدا مي‌كنند.


روديگر ويشنبارت كه يكي از مشاوران ساكن وين است، اخيراً داده‎ هايي را درباره‎ مدت‌زمان حضور افراد بر روي دستگاه‌هاي موبايل و سرگرم شدن با آن‎ها منتشر كرده است. يكي از گروه‎هاي متشكل از كتاب‌خوان‌هاي سنتي‌تر – نظير افراد شهرنشين، تحصيل‌كرده و افراد بالاي 40 سال – شاهد افزايش «زمان موبايل» خود از روزانه 26 دقيقه در سال 2012 به روزانه بيش از يك ساعت در سال 2017 بودند. نسل جوان‏تر – بياييد آن‌ها را «هزاره‌اي‌هاي عشق كتاب» بناميم – روزانه تقريباً 3 ساعت را صرف بهره‌برداري از محتواي داخل گوشي‌هاي خود مي‌كنند.


افزايش زمان تفريح، خبر خوبي است. خبر بد براي ناشران و نويسندگان، مدت‎ زماني است كه مخاطبان بالقوه‌ آن‎‌ها روي گوشي‌هاي موبايل سپري مي‌كنند.


مصرف‌كنندگان، گزينه‎ هاي سرگرمي بسيار بيشتري را تحت اختيار خودشان دارند و داده‌ها نشان مي ‎دهند كه گروه‌هاي مختلف جامعه، كمتر از گذشته براي مطالعه‌ كتاب وقت مي‌گذارند.


نويسندگان بايد به اين نكته توجه كنند: رقابت شما صرفاً به ساير نويسنده‌ها و كتاب‎هاي حاضر در فضاي ديجيتال محدود نمي‌شود. شما در حال رقابت با تلويزيون، رسانه ‎هاي اجتماعي، بازي‎ها، فيلم‌ها و ... هستيد.


ويشنبارت مي‌گويد: «دنياي ديجيتال بدين معناست كه مخاطب صنعت نشر، بيننده‎ و شنونده و گيمر و طرفدار ويدئو ساير رسانه‌ها هم هست».


هنوز سرمايه و توجه زيادي به پاي نويسندگان ريخته مي‌شود – درآمد صنعت نشر در سال گذشته، فراتر از 112 ميليارد دلار بود، درحالي‌كه صنعت سينما تنها 38 ميليارد دلار درآمد داشت – اما عادات مخاطبان رو به تغيير است. نويسندگان بايد خود را آماده كنند تا براي جلب توجه بينندگان مبارزه نمايند.

 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)