شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| 27 اردیبهشت ماه، روز ارتباطات و روابط عمومی را ابتدا به همه مدیران و کارشناسان وفعالان عرصه ارتباطات صمیمانه تبریک عرض نموده و چند پیشنهاد برای همکاران عرصه روابط عمومی و ارتباطات در پی می آید تا چه قبول افتد و چه در نظر آید:
الف. نگاه مدیران
متاسفانه بخش عظیمی از مدیران دستگاههای اجرایی و دولتی و غیر دولتی و بخش تعاونی و خصوصی ، درک و برداشت شایسته و علمی از جایگاه روابط عمومی و کارکرد آن ندارند و به همین واسطه برای انتخاب مدیر روابط عمومی خود به هر فرد از هر جا مانده و رانده و یا به فردی که لیاقت ندارد ولی از طریق توصیه و فشار فلان نهاد و شخص و گروه دست به انتخابی ناگزیر می زند و البته با این انتخاب بخش زیادی از اعتبار و هویت سازمانی و شخصی خود را زیر سوال می برد .
ناگفته نماند که در معدود سازمانها و ادارات و شرکت ها و کارخانه هایی شاهد انتخاب شایسته و مناسب مدیر روابط عمومی هستیم .
امید که این نگرش در بین مدیران اصلاح شود .
ب. نگاهِ مدیران و کارشناسان روابط عمومی
مدیران و کارشناسان روابط عمومی در یک دستگاه زمانی می توانند به موفقیت بیشتری دست یابند که علاوه بر بروز رسانی دانش و بینش ارتباطات ِ خود، به درون سازمان توجه عمیقی نمایند و البته برای مخاطبان برون سازمانی و رهبران فکری جامعه نیز برنامه مدون و تحلیل جامعی داشته باشند .
روابط عمومی نباید #بله_قربان گوی مدیر ارشد سازمان خود باشد مدیر روابط عمومی موفق آن کسی است که به جای برجسته سازی خبرهای مدیر محور ، لایه های بعدی یعنی معاونان و مدیران و کارشناسان سازمان مربوطه را در تولید خبر و فیلم و عکس و وب سایت و برنامه ها خوب ببیند .
ج. نگاه مخاطب
امروزه با حضور و مشارکت فعالانه و تعاملی #شهروند_خبرنگاران در هر کوچه و خیابان و شهر و روستا نگاه بخشی از وظایف و رسالت #مدیران_روابط_عمومی را بر عهده گرفته اند و البته روایت های شهروند خبرنگاران گاه متناقض با اهداف سازمان و گاه همراه و هم هدف خواهد بود .
اگر مدیران و کارشناسان روابط عمومی ها نتوانند از ظرفیت ابزارهای ارتباطی مدرن به خوبی بهره ببرند به همان میزان سازمان یا شرکت مربوطه با سرعتی ناچیز راه سریع ارتباطات جهانی را می پیماید .
حسین شهابی
|