شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| بیست و هفتم اردیبهشتماه روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات را گرامی میداریم با این یادآوری که این روز تنها یک عنوان در صفحات تقویم نیست، بلکه سرفصلی است از تعهد، تخصص، علم و هنر.
در تبریک این روز بارها این جملهی مرحوم دکتر نطقی بنیانگذار علم روابط عمومی در ایران را شنیدهایم که: روابط عمومی یک شغل اداری نیست بلکه یک شوق اداری است، چرا که تمامی فعالان در این حوزه با عشق، شور و نشاط، بهرهگیری از تکنولوژی روز و ایدههای نو و همچنین تزریق هنر و تفکر خلاق در حوزهی اداری گام برمیدارند و روحشان با ایستایی و سکون منافات دارد.
کنشگرانِ عرصهی روابط عمومی نیک میدانند که کارِ روابط عمومی کارِ دل است. داشتن دغدغهی برگزاری گردهماییها، شرکت در نمایشگاه و یا برپایی مراسم مختلف، مرور کنداکتور یا همان سین برنامه، استرس دریافت به موقع بروشورهای چاپی، بنر و استند و نصب به موقع در محل مناسب مراسم، پیگیریهای تلفنی ایاب و ذهاب میهمانان، تنظیم صورتجلسات گزارشهای مدیریتی، تولید و ارسال به موقع خبر و دریافت بازتاب آنها، بهروزرسانی وبسایت و رصد ایمیلها، شرکت در مراسم سوگواری یا خوشحالی از دریافت خبری خوش و بسیاری نمونههای دیگر از این دست علاوه بر نیاز به دانش و تجربه، نیازمند جوهرهی عشق است که اگر غیر از این باشد خروجی کار به دل نمینشیند و این یعنی تضعیف و تخریب وجههی سازمان.
امروزه به لطف فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی و شبکههای اجتماعی؛ بازتاب و بازخوردها گستردهتر و پرشتابتر شدهاند، اما همچنان این ابزار در اختیار مدیران روابط عمومی قرار میگیرند که با بهرهگیری از آنها، اهداف روابط عمومی را بهشکلی بهینه تحقق بخشند.
در روزگار ما، سهولت و سرعت در اطلاعرسانی؛ باعث ترجیح روابط عمومی الکترونیک به روابط عمومی سنتی شدهاست اما بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که روابط عمومی الکترونیک به لحاظ مفهومی فرقی با روابط عمومی سنتی ندارد و تنها تفاوت آنها حذف کاغذ و مفهوم چاپ و بهرهمندی از ابزار و رسانههای دیجیتال است.
آنها اعتقاد دارند «در فرم سنتی روابط عمومی، انتقال اطلاعات به طور ناقص صورت میگرفت و هزینههای فراوانی صرف اشتباهات میشد و این اشتباهات و افزایش هزینهها سبب شده تا کارگزاران روابط عمومی به استفاده از خدمات فناوری اطلاعات به ویژه روابط عمومی الکترونیک گرایش بیشتری پیدا کنند»
در روابط عمومی الکترونیک از ابزارهایی نظیر وبسایتها، اپلیکیشنهای موبایلی، سیستم پاسخگویی الکترونیک، رادیو، پادکست و نظایر آن برای انجام ماموریتهای روابط عمومی استفاده میشود.
نشر محتوا در قالبهایی نظیر PDF نیز در این چارچوب قرار میگیرد. ویژگیهای روابط عمومی الکترونیک نظیر خروج از قید زمان و مکان و دسترسی مخاطبان خدمات و اطلاعات در تمامی ساعات و روزها، ایجاد ارتباط دو سویه و تعاملی بین سازمان و مخاطبان، پاسخگویی به صورت تکتک و انفرادی، کاهش هزینههای اجرایی و پرسنلی، افزایش برد ارتباطی به سراسر جهان و ... باعث شدهاست تا نگاهی ویژه به آن داشتهباشیم.
امروزه اطلاعات منتشرشده در گروههای مجازی و شبکههای اجتماعی بیش از رسانههای سنتی دیده میشوند و جلب اعتماد میکنند و بسیاری از شهروندان علاقهمند هستند که تجربیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و تعاملات دوسویه و چندسویه را شکل دهند. بنابراین روابط عمومیها نیازمند برنامهریزی، هدفگذاری و اقدامات هوشمندانهتری هستند تا بتوانند نقش خود را بهخوبی ایفا نمایند.
در پایان فرارسیدن این روز را صمیمانه به تمامی دست اندرکارانِ سختکوشِ حوزهی روابط عمومی تبریک و تهنیت گفته و برای آنان در این مسیر دشوار، حساس و مسئولیت آفرین آرزوی توفیق روزافزون داریم.
احمدگلچین معاون فرهنگی ورسانه
اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی
استان گلستان
|