شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روز جهاني روابط‌عمومي؛ سرفصلي است از تعهد، تخصص، علم و هنر
پنجشنبه، 26 اردیبهشت 1398 - 23:02 کد خبر:38439
بيست و هفتم ارديبهشت‌ماه روز جهاني روابط عمومي و ارتباطات را گرامي مي‌داريم با اين يادآوري كه اين روز تنها يك عنوان در صفحات تقويم نيست، بلكه سرفصلي است از تعهد، تخصص، علم و هنر.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| بيست و هفتم ارديبهشت‌ماه روز جهاني روابط عمومي و ارتباطات را گرامي مي‌داريم با اين يادآوري كه اين روز تنها يك عنوان در صفحات تقويم نيست، بلكه سرفصلي است از تعهد، تخصص، علم و هنر.

در تبريك اين روز بارها اين جمله‌ي مرحوم دكتر نطقي بنيانگذار علم روابط عمومي در ايران را شنيده‌ايم كه: روابط عمومي يك شغل اداري نيست بلكه يك شوق اداري است، چرا كه تمامي فعالان در اين حوزه با عشق، شور و نشاط، بهره‌گيري از تكنولوژي روز و ايده‌هاي نو و همچنين تزريق هنر و تفكر خلاق در حوزه‌ي اداري گام برمي‌دارند و روحشان با ايستايي و سكون منافات دارد.

كنشگرانِ عرصه‌ي روابط عمومي نيك مي‌دانند كه كارِ روابط عمومي كارِ دل است. داشتن دغدغه‌ي برگزاري گردهمايي‌ها، شركت در نمايشگاه و يا برپايي مراسم مختلف، مرور كنداكتور يا همان سين برنامه، استرس دريافت به موقع بروشورهاي چاپي، بنر و استند و نصب به موقع در محل مناسب مراسم، پيگيري‌هاي تلفني اياب و ذهاب ميهمانان، تنظيم صورتجلسات گزارش‌هاي مديريتي، توليد و ارسال به موقع خبر و دريافت بازتاب آن‌ها، به‌روزرساني وب‌سايت و رصد ايميل‌ها، شركت در مراسم سوگواري يا خوشحالي از دريافت خبري خوش و بسياري نمونه‌هاي ديگر از اين دست علاوه بر نياز به دانش و تجربه، نيازمند جوهره‌ي عشق است كه اگر غير از اين باشد خروجي كار به دل نمي‌نشيند و اين يعني تضعيف و تخريب وجهه‌ي سازمان.

امروزه به لطف فناوري‌هاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي و شبكه‌هاي اجتماعي؛ بازتاب و بازخوردها گسترده‌تر و پرشتاب‌تر شده‌اند، اما همچنان اين ابزار در اختيار مديران روابط عمومي قرار مي‌گيرند كه با بهره‌گيري از آن‌ها، اهداف روابط عمومي را به‌شكلي بهينه تحقق بخشند.

در روزگار ما، سهولت و سرعت در اطلاع‌رساني؛ باعث ترجيح روابط عمومي الكترونيك به روابط عمومي سنتي شده‌است اما بسياري از كارشناسان اعتقاد دارند كه روابط عمومي الكترونيك به لحاظ مفهومي فرقي با روابط عمومي سنتي ندارد و تنها تفاوت آن‌ها حذف كاغذ و مفهوم چاپ و بهره‌مندي از ابزار و رسانه‌هاي ديجيتال است.

آن‌ها اعتقاد دارند «در فرم سنتي روابط عمومي، انتقال اطلاعات به طور ناقص صورت مي‌گرفت و هزينه‌هاي فراواني صرف اشتباهات مي‌شد و اين اشتباهات و افزايش هزينه‌ها سبب شده تا كارگزاران روابط عمومي به استفاده از خدمات فناوري اطلاعات به ويژه روابط عمومي الكترونيك گرايش بيشتري پيدا كنند»

در روابط عمومي الكترونيك از ابزارهايي نظير وبسايت‌ها، اپليكيشن‌هاي موبايلي، سيستم پاسخگويي الكترونيك، راديو، پادكست و نظاير آن براي انجام ماموريت‌هاي روابط عمومي استفاده مي‌شود.


نشر محتوا در قالب‌هايي نظير PDF نيز در اين چارچوب قرار مي‌گيرد. ويژگي‌هاي روابط عمومي الكترونيك نظير خروج از قيد زمان و مكان و دسترسي مخاطبان خدمات و اطلاعات در تمامي ساعات و روزها، ايجاد ارتباط دو سويه و تعاملي بين سازمان و مخاطبان، پاسخگويي به صورت تك‌تك و انفرادي، كاهش هزينه‌هاي اجرايي و پرسنلي، افزايش برد ارتباطي به سراسر جهان و ... باعث شده‌است تا نگاهي ويژه به آن داشته‌باشيم.

امروزه اطلاعات منتشرشده در گروه‌هاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي بيش از رسانه‌هاي سنتي ديده مي‌شوند و جلب اعتماد مي‌كنند و بسياري از شهروندان علاقه‌مند هستند كه تجربيات اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي خود را با ديگران به اشتراك گذاشته و تعاملات دوسويه و چندسويه را شكل دهند. بنابراين روابط عمومي‌ها نيازمند برنامه‌ريزي، هدف‌گذاري و اقدامات هوشمندانه‌تري هستند تا بتوانند نقش خود را به‌خوبي ايفا نمايند.

در پايان فرارسيدن اين روز را صميمانه به تمامي دست اندركارانِ سختكوشِ حوزه‌ي روابط عمومي تبريك و تهنيت گفته و براي آنان در اين مسير دشوار، حساس و مسئوليت آفرين آرزوي توفيق روزافزون داريم.


احمدگلچين معاون فرهنگي ورسانه
اداره كل فرهنگ وارشاداسلامي
استان گلستان