شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| استاد ارتباطات با اشاره به اخبار جعلی گفت: نباید به سمت برخورد قضایی با تولیدکنندگان این اخبار برویم و برخورد باید در آخرین مرحله اتفاق بیافتد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمد سلطانیفر امروز (یکشنبه) در چهاردهمین همایش روابط عمومی الکترونیک افزود: بیش از 57 میلیون نفر در ایران در شبکه پیام رسان تلگرام عضو هستند و در دوازدهم فروردین امسال بیش از یک میلیارد و 800 میلیون پیام از طریق تلگرام فیلترشده ارسال شد.
معاون مطبوعاتی پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: طبیعی است نمی توان با افرادی که در این روز به انتشار اخبار جعلی دست زده بودند برخورد قضایی کرد و قوانین مصوب در این زمینه بی فایده بوده است.
وی ادامه داد: پدیده اخبار جعلی امروز به معضلی برای همه جوامع تبدیل شده و کمتر دولت، حکومت، نهاد یا فردی از آن در امان مانده است؛ بنابراین فقط مشکل کشور ما نیست.
رئیس کمیته علمی چهاردهمین همایش روابط عمومی الکترونیک اخبار جعلی را گزارشهایی توصیف کرد که اغلب جنجالی بوده و در پوشش گزارش های خبری مطرح میشوند.
به گفته سلطانی فر، کلیک خوردن، کسب درامد، افشای محرمانه ها، دیده شدن منافع سیاسی، مادی و اجتماعی، سریع تر از دیگران بودن، طنز، ربات ها، تحریف و بزرگنمایی واژه های مهمی در شکلگیری اخبار جعلی است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا اخبار جعلی تولید میشود، گفت: عقب نشینی روزنامه نگاری رسمی و سنتی در مقابل روزنامه نگاری شهروندی، هویت ناشناس منبع خبر، جذب مخاطب، دیده شدن و خود ابرازی، زیبایی افشاگری، زیبایی متفاوت بودن، بیاعتباری منابع رسمی، جذابیت اخبار کذب، سرعت نشر اخبار جعلی در مقابل اخبار رسمی و صحیح همچنین قدرت پیامهای تصویری که به باور کمک می کند دلایل این مساله است.
سلطانی فر به رشد تفکر انتقادی، باور مخاطره آمیز بودن اخبار جعلی، پرهیز از هرگونه اخبار جعلی توسط دولت، نهادهای رسمی و خدمات رسان، بازگرداندن اخلاق به جامعه و توجه به تولید موتورهای ویژه شناسایی و معرفی سریع اخبار جعلی بویژه منافع افرادی که منتشر کننده این اخبار هستند را از جمله راهکارهای مقابله با این اخبار برشمرد.
وی خواستار توجه ویژه روابط عمومی ها در تسریع تکذیب اخبار جعلی، معرفی منابع جعلی و شناساندن منافع تولیدکنندگان این اخبار شد و ادامه داد: شناساندن و معرفی هرچه وسیع تر اخبار جعلی، گسترش آموزش شناسایی این اخبار به ویژه در آموزش و پرورش، دانشگاه ها، سازمان ها و خانواده ها، توجه ویژه شبکههای اجتماعی، کانال ها و سایتهای افشاگر اخبار جعلی و ایجاد مرجعیت رسانه ای به آنها و در نهایت آموزش به عنوان سایر راهکارهای مقابله با این اخبار است.
به گفته سلطانی فر، افزایش سواد رسانهای در آحاد جامعه و گفتمان سازی حداکثری در خصوص خطرهای رشد اخبار جعلی می تواند به مقابله با این مهم کمک کند.
** ارتقای فرهنگی، شرط دستیابی به توسعه
در ادامه این مراسم، رئیس ستاد برگزاری هفته روابط عمومی افزود: امروز نیازمند ارتقای فرهنگ جامعه هستیم.
به گفته سید غلامرضا کاظمی دینان، جامعه ای که به ارتقای فرهنگی دست یابد، مطمئناً به توسعه پایدار می رسد.
وی بیان کرد: جهان امروز جهان الکترونیکی و شبکه ای است و اگر روابط عمومی ها خود را به فناوریهای نوین و علوم روز تجهیز نکنند، مطمئناً قادر به رقابت با دیگران بویژه جهان خارج نخواهیم بود.
کاظمی دینان، مسئولیت انسان در برابر خود و اجتماع را یادآور شد و تاکید کرد: امروز نمی توانیم و حق نداریم در مقابل مشکلات مردم بی تفاوت باشیم، مگر اینکه به مرحله انسانیت نرسیده باشیم.
|