شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| امروزه نقش بسیار مهم روابط عمومی سازمانها بر کسی پوشیده نیست. از اینرو مدیران برای دستیابی به اهداف، باید منابع مناسب و نیروهای آگاه و زبده را در این بخش بکارگیری کنند.
به گزارش خبرگزاری برنا از ساری؛ احمد حسینزادگان پس از روی کار آمدن بعنوان بیست و سومین استاندار مازندران، استراتژیهای مهمی چون همگرایی و افزایش امید اجتماعی و بکارگیری از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد در اداره امور و توسعه استان را مطرح کرد. اهدافی که در شرایط اقتصادی سخت و تحریمها میتوانست تاثیر مطلوبی در امید و نشاط جامعه داشته باشد و طرح این اهداف در این شرایط میتواند نشان از زکاوت تیزبینی یک مدیر ارشد داشته باشد.
بلاشَک همکاری تمامی دستگاههای دولتی، غیردولتی و حاکمیتی در پیشبرد این اهداف نقش بسزایی دارد و اصولاً بدون نقش آفرینی مثبت این گزینهها و خود مردم نمیتوان تحرکی ایجاد کرد و اصولاً طرح این موارد یعنی ترغیب به همکاری و همصدایی در سطح جامعه به جهت امید افزایی.
اما روابط عمومی دستگاهها و نهادها یکی از مهمترین ابزارهای مدیران در به ثمر رساندن اینگونه اهداف اجتماعی خواهد بود که با تشویق به همگرایی، برنامه ریزی مناسب، تشریح دستاوردها و برنامههای آینده از یک سو و افکارسنجی، مشاوره مناسب به سازمان و برقراری ارتباط سهل و آسان جامعه هدف با مدیران و … از سوی دیگر، میتوانند نقش بسزایی در ایجاد آرامش، نشاط و امید اجتماعی داشته باشند.
روابط عمومی را به مدیریتِ ارتباط مابین سازمان و مخاطب معرفی میکنند. یا روابط عمومی را بکارگیرنده رسانههای ارتباط جمعی برای نفوذ میان مردم دانستهاند. در واقع روابط عمومی، افکار عمومی جامعه را شکل میدهد و بدین جهت روش انتشار اطلاعات سازمان در افکار عمومی و جهتدهی به تصمیمات مدیران نیز نقش تعیین کنندهای در شکل دهی رفتار آن جامعه خواهد داشت.
روابط عمومی یک دستگاه و نهاد میتواند با سازماندهی مناسب تشکیلاتی و مدیریتی، با رعایت اصول اخلاقی و حرفهای، برای نفوذ در افکار عمومی مؤثر واقع شود و دستکم دستاوردهای سازمان را آنگونه که هست اطلاعرسانی کند و مدافع فعالیتها و تلاشهای صورت گرفته باشد که همه این موارد تائیدی است بر حیاتی بودن جایگاه روابط عمومیهای کارآمد در پیشبرد اهداف ترسیم شده.
بیراه نیست که بگوئیم روابط عمومی جدای از مهارتهای ارتباطی باید از علوم دیگری همچون جامعه شناسی، سیاست، اقتصاد، روانشناسی و … برخوردار باشد و از اینرو نیروهای روابط عمومی باید از باهوشترین، خلاقترین و متخصصترین افراد یک سازمان باشند. اما صدافسوس که برخی از مدیران، غافل از نقش محوری این واحد و به سبب برخی مسائل، ناچار میشوند افرادی را در این جایگاه قرار دهندکه شاید ضعیفتر از یک نیروی عادی باشند و چه بسا در این سازمانها نیز شاهد تاثیر معکوس نقش روابط عمومی باشیم و بهرغم وظایف بسیار گسترده و تاثیرگذاری قابل توجه که در شرح وظایف روابط عمومیها دیده میشود اما متاسفانه حداقل در استان مازندران در برخی از دستگاهها آن تکاپو، خلاقیت و ابتکار عمل در روابط عمومیهای دستگاهها دیده نمیشود. چه برسد به اینکه محوری باشند برای انتقال سیاستهای کلان دستگاه به جامعه هدف.
از سویی دیگر برخی از روابط عمومیها تنها در یک موضوع تمرکز و تخصص دارند (مثلاً ارتباط با رسانهها) در صورتیکه مسئولیتها و وظایف این واحد چند بُعدی است و زمانی میتوانیم عنوان روابط عمومی کارآمد را به یک واحد اطلاق کنیم که در همه ابعاد از جمله: مشاوره و طراحی اهداف جدید برای مدیران با استفاده از اطلاعاتی که از مخاطبان سازمان به دست میآورد، نقش آفرینی هدفمند در مناسبت ها و مراسمها؛ توسعه و بکارگیری صحیح امکانات سمعی و بصری؛ بکارگیری از ظرفیت تبلیغات و خدمات هنری؛ هدفمند کردن ارتباطات فرهنگی (نمایشگاهها و جشنوارهها) و … تاثیرگذاری مثبت داشته باشد.
با توجه به موارد فوق و تاکید مجدد بر جایگاه روابط عمومی در ترسیم اهداف خُرد و کلان، شایسته است مدیران استان برای دستیابی به اهدافی چون گسترش امید اجتماعی در جامعه، نگرش مناسبتری چه در انتخاب نیروهای روابط عمومی و چه در اختصاص منابع و امکانات مناسب برای نیل به اهداف ترسیم شده دستگاه، به این مقوله داشته باشند.
نویسنده: محمدرضا ییلاقی اشرفی- مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان مازندران
منبع: www.borna.news
|