شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي‌ها و اميد اجتماعي
شنبه، 27 بهمن 1397 - 21:56 کد خبر:37144
امروزه نقش بسيار مهم روابط عمومي سازمان‌ها بر كسي پوشيده نيست. از اين‌رو مديران براي دستيابي به اهداف، بايد منابع مناسب و نيروهاي آگاه و زبده را در اين بخش بكارگيري كنند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| امروزه نقش بسيار مهم روابط عمومي سازمان‌ها بر كسي پوشيده نيست. از اين‌رو مديران براي دستيابي به اهداف، بايد منابع مناسب و نيروهاي آگاه و زبده را در اين بخش بكارگيري كنند.

به گزارش خبرگزاري برنا از ساري؛ احمد حسين‌زادگان پس از روي كار آمدن بعنوان بيست و سومين استاندار مازندران، استراتژي‌هاي مهمي چون همگرايي و افزايش اميد اجتماعي و بكارگيري از ظرفيت سازمان‌هاي مردم نهاد در اداره امور و توسعه استان را مطرح كرد. اهدافي كه در شرايط اقتصادي سخت و تحريم‌ها مي‌توانست تاثير مطلوبي در اميد و نشاط جامعه داشته باشد و طرح اين اهداف در اين شرايط مي‌تواند نشان از زكاوت تيزبيني يك مدير ارشد داشته باشد.

بلاشَك همكاري تمامي دستگاه‌هاي دولتي، غيردولتي و حاكميتي در پيشبرد اين اهداف نقش بسزايي دارد و اصولاً بدون نقش آفريني مثبت اين گزينه‌ها و خود مردم نمي‌توان تحركي ايجاد كرد و اصولاً طرح اين موارد يعني ترغيب به همكاري و هم‌صدايي در سطح جامعه به جهت اميد افزايي.

اما روابط عمومي دستگاه‌ها و نهادها يكي از مهم‌ترين ابزارهاي مديران در به ثمر رساندن اينگونه اهداف اجتماعي خواهد بود كه با تشويق به همگرايي، برنامه ريزي مناسب، تشريح دستاوردها و برنامه‌هاي آينده از يك سو و افكارسنجي، مشاوره مناسب به سازمان و برقراري ارتباط سهل و آسان جامعه هدف با مديران و … از سوي ديگر، مي‌توانند نقش بسزايي در ايجاد آرامش، نشاط و اميد اجتماعي داشته باشند.

روابط عمومي را به مديريتِ ارتباط مابين سازمان و مخاطب معرفي مي‌كنند. يا روابط عمومي را بكارگيرنده رسانه‌هاي ارتباط جمعي براي نفوذ ميان مردم دانسته‌اند. در واقع روابط عمومي، افكار عمومي جامعه را شكل مي‌دهد و بدين جهت روش انتشار اطلاعات سازمان در افكار عمومي و جهت‌دهي به تصميمات مديران نيز نقش تعيين كننده‌اي در شكل دهي رفتار آن جامعه خواهد داشت.

روابط عمومي يك دستگاه و نهاد مي‌تواند با سازماندهي مناسب تشكيلاتي و مديريتي، با رعايت اصول اخلاقي و حرفه‌اي، براي نفوذ در افكار عمومي مؤثر واقع شود و دست‌كم دستاوردهاي سازمان را آنگونه كه هست اطلاع‌رساني كند و مدافع فعاليت‌ها و تلاش‌هاي صورت گرفته باشد كه همه اين موارد تائيدي است بر حياتي بودن جايگاه روابط عمومي‌هاي كارآمد در پيشبرد اهداف ترسيم شده.

بيراه نيست كه بگوئيم روابط عمومي جداي از مهارت‌هاي ارتباطي بايد از علوم ديگري همچون جامعه شناسي، سياست، اقتصاد، روانشناسي و … برخوردار باشد و از اين‌رو نيروهاي روابط عمومي بايد از باهوش‌ترين، خلاق‌ترين و متخصص‌ترين افراد يك سازمان باشند. اما صدافسوس كه برخي از مديران، غافل از نقش محوري اين واحد و به سبب برخي مسائل، ناچار مي‌شوند افرادي را در اين جايگاه قرار دهندكه شايد ضعيف‌تر از يك نيروي عادي باشند و چه بسا در اين سازمان‌ها نيز شاهد تاثير معكوس نقش روابط عمومي باشيم و به‌رغم وظايف بسيار گسترده و تاثيرگذاري قابل توجه كه در شرح وظايف روابط عمومي‌ها ديده مي‌شود اما متاسفانه حداقل در استان مازندران در برخي از دستگاه‌ها آن تكاپو، خلاقيت و ابتكار عمل در روابط عمومي‌هاي دستگاه‌ها ديده نمي‌شود. چه برسد به اينكه محوري باشند براي انتقال سياست‌هاي كلان دستگاه به جامعه هدف.

از سويي ديگر برخي از روابط عمومي‌ها تنها در يك موضوع تمركز و تخصص دارند (مثلاً ارتباط با رسانه‌ها) در صورتي‌كه مسئوليت‌ها و وظايف اين واحد چند بُعدي است و زماني مي‌توانيم عنوان روابط عمومي كارآمد را به يك واحد اطلاق كنيم كه در همه ابعاد از جمله: مشاوره و طراحي اهداف جديد براي مديران با استفاده از اطلاعاتي كه از مخاطبان سازمان به دست مي‌آورد، نقش آفريني هدفمند در مناسبت ها و مراسم‌ها؛ توسعه و بكارگيري صحيح امكانات سمعي و بصري؛ بكارگيري از ظرفيت تبليغات و خدمات هنري؛ هدفمند كردن ارتباطات فرهنگي (نمايشگاه‌ها و جشنواره‌ها) و … تاثيرگذاري مثبت داشته باشد.

با توجه به موارد فوق و تاكيد مجدد بر جايگاه روابط عمومي در ترسيم اهداف خُرد و كلان، شايسته است مديران استان براي دستيابي به اهدافي چون گسترش اميد اجتماعي در جامعه، نگرش مناسب‌تري چه در انتخاب نيروهاي روابط عمومي و چه در اختصاص منابع و امكانات مناسب براي نيل به اهداف ترسيم شده دستگاه، به اين مقوله داشته باشند.

نويسنده: محمدرضا ييلاقي اشرفي- مدير روابط عمومي اداره كل ورزش و جوانان مازندران
منبع: www.borna.news