درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 22 خرداد 1403 - 18:53   

برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی اعلام شد

  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی اعلام شد


ادامه ادامه مطلب یک

چت‌جی‌پی‌تی اکنون در جعل کردن احساسات و رفتار انسانی بهتر از همیشه است

  چت‌جی‌پی‌تی اکنون در جعل کردن احساسات و رفتار انسانی بهتر از همیشه است


ادامه ادامه مطلب دو

60 درصد از پاسخ‌های مدل کپی لیکس حاوی سرقت ادبی است

  60 درصد از پاسخ‌های مدل کپی لیکس حاوی سرقت ادبی است


ادامه ادامه مطلب سه

اعترافات پاتریک براون در مورد دستکاری تحقیقات آب‌وهوایی

  اعترافات پاتریک براون در مورد دستکاری تحقیقات آب‌وهوایی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  قبل از شروع همکاری با کسی، در مورد سبک کار خود صحبت کنید
  هوش اپل: گام بزرگ اپل در هوش مصنوعی
  وحشت اخلاقی جدید: رسانه‌های اجتماعی
  آیا روابط‌عمومی در بلاک چین مرده است؟ نگاهی به دیدگاه‌های مخالف
  هوش مصنوعی: بازاریاب خلاق یا ابزار خلاقانه؟
  مطالعه: تاثیر ارتباطات رهبری بر اعتماد کارکنان در طول بحران
  یادداشت خبری دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی: گامی مهم در راستای ارتقای جایگاه روابط‌عمومی در ایران
  شماره 67 فصلنامه کارگزار روابط‌عمومی منتشر می‌شود
  پایان عصر جستجوی سنتی؟ رسانه‌های اجتماعی به دروازه اصلی اطلاعات تبدیل می‌شوند
  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی نهایی شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 36755صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریدوشنبه، 30 خرداد 1401 - 14:56
رشد اخبار جعلی در بستر شبکه‌های اجتماعی
نتایج یک مطالعه که توسط پژوهشگران آمریکایی انجام‌شده بود، نشان می‌دهد که کاربران کهن‌سال فیس‌بوک که 65 سال یا بیشتر دارند، به میزان گسترده‌تری اخبار جعلی را اشتراک‌گذاری می‌کنند. نتایج یک مطالعه مشابه در کشور چین هم نشان می‌دهد که کاربران میان‌سال و سالخورده، به‌ویژه کسانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، بیشتر به نشر اخبار جعلی و اطلاعات نادرست اقدام می‌کنند. محققان معتقدند افراد مسن ممکن است سواد رسانه‌ای دیجیتالی کمتری داشته و همچنین کاهش و ضعف حافظه نیز در این مسئله دخیل است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| رشد نگران‌کننده انتشار اخبار جعلی و شایعات در شبکه‌های مجازی به‌صورت معضلی جدی برای مدیران این شبکه‌ها درآمده و نتایج مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد مسائلی همچون کمبود سواد رسانه‌ای و دیجیتالی، سن و ضعف حافظه در این موضوع دخالت دارند.

زندگی روزمره ما با بسیاری از شبکه‌های اجتماعی گره‌خورده و بسیاری از اخبار از طریق این منابع منتشر می‌شوند. همه ما در طول روز با اخباری این‌چنینی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو می‌شویم که گاه ادعاهای عجیبی می‌کنند: خوردن همه‌روزه صبحانه، خطرناک است! با پوست پرتقال می‌توان قفل موبایل را باز کرد! استرالیا پایان سرطان را اعلام کرد!

بسیاری از این موارد سر تیتر اخبار شبکه‌های مجازی است و اگرچه بسیاری از آن‌ها اصلاً برای مخاطبان خود قانع‌کننده نیستند اما تقریباً این اخبار را می‌توان اصلی‌ترین اخبار منتشرشده در شبکه‌ها و کانال‌های مختلف محسوب کرد.

از سوی دیگر در سراسر جهان، رسانه‌های اجتماعی با شیوه‌هایی مختلف برای مقابله با گسترش اطلاعات غلط و اخبار جعلی تلاش می‌کنند. به‌عنوان‌مثال اگر شما یک کاربر واتس اپ هستید، ممکن است متوجه شده باشید که از هفته گذشته به بعد، امکان ارسال پیام گروهی از این شبکه حذف‌شده و شما فقط می‌توانید یک پیام را به حداکثر پنج نفر ارسال کنید. مشابه این اقدام توسط فیس‌بوک نیز برای جلوگیری از اخبار جعلی در کشورهایی همچون هندوستان، برزیل و ... انجام‌شده است.

قرار دادن محدودیت در اشتراک‌گذاری پیام‌ها، موضوع جدیدی نیست؛ اما نحوه انجام آن در پلتفرم‌های مختلف، متفاوت است. اصلی‌ترین مشکل در این میان، عدم توانائی مدیران این شبکه‌های اجتماعی برای خواندن و کنترل تمامی پیام‌های ردوبدل شده است. از سوی دیگر این شبکه‌ها مجبور هستند برای حفظ امنیت کاربران خود، این پیام‌ها را کدگذاری کنند.

در این میان سیاست شبکه وی چت (WeChat) به‌صورت متفاوتی است و شاید برای شما عجیب باشد که این شبکه اجتماعی در پایان هرماه، یک لیست از ده شایعه مهم و خبر جعلی منتشرشده در بین کاربران را در حساب‌رسمی خود ارسال می‌کند. این شبکه همچنین دارای یک برنامه کوچک است که آمار کاربران یک برنامه خاص چه میزان بوده و مثلاً اعلام می‌کند این برنامه توسط 38 میلیون نفر در ماه گذشته استفاده‌شده است.

شبکه‌های مختلف اجتماعی ازجمله وی چت، در برخی موارد انتشار یک محتوای خاص را کاملاً ممنوع کرده یا به‌طور منظم، پیوندها و مقالات خاصی را از اشتراک‌گذاری منع می‌کنند. در برخی موارد نیز اخبار جعلی، شایعات، کلاه‌برداری‌ها یا هرزنامه‌ها توسط این شبکه‌های اجتماعی مسدود می‌شود.

 

حتما بخوانید:  جولان اخبار جعلی در سال ۲۰۱۹

یکی از مواردی که در سراسر جهان رایج بوده و به‌تازگی انتشار آن از سوی برخی شبکه‌های اجتماعی ممنوع شده است، انتشار پیام‌هایی است که ادعا می‌کند اگر آن را برای تعداد مشخصی از دیگر کاربران نفرستید، اتفاق بدی برایتان خواهد افتاد. مدیران برخی شبکه‌های اجتماعی همچون وی چت، هدف از این محدودیت را، ایجاد شرایط کسب تجربه بهتر توسط کاربران از حضور در شبکه اجتماعی عنوان کرده‌اند.

 

 هرچند این واکنش‌ها در بسیاری از موارد موجب بروز سؤالات فراوانی می‌شود. در این میان البته مشکلات و موارد عجیبی هم رخ می‌دهد برای مثال در ماه گذشته یک پیام منتشرشده توسط سفارت ایالات‌متحده آمریکا در پکن بدون هیچ دلیل خاصی مسدود شده و امکان بازنشر آن وجود نداشت. این موضوع را می‌توان دغدغه اصلی بسیاری از شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان محسوب کرد.

طی هفته گذشته، نتایج یک مطالعه که توسط پژوهشگران آمریکایی انجام‌شده بود، منتشرشده و یافته‌های این تحقیقات نشان می‌داد که کاربران کهن‌سال فیس‌بوک که 65 سال یا بیشتر دارند، به میزان گسترده‌تری اخبار جعلی را اشتراک‌گذاری می‌کنند. نتایج یک مطالعه مشابه در کشور چین هم نشان می‌دهد که کاربران میان‌سال و سالخورده، به‌ویژه کسانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، بیشتر به نشر اخبار جعلی و اطلاعات نادرست اقدام می‌کنند.

هر دو گزارش و پژوهش انجام‌شده، دلایل احتمالی را در مورد این موضوع ارائه می‌دهند. محققان آمریکایی معتقدند افراد مسن ممکن است سواد رسانه‌ای دیجیتالی کمتری داشته و همچنین کاهش و ضعف حافظه نیز در این مسئله دخیل است.

هرچند که در مورد اخبار مربوط به فساد سیاسی در شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک، شرایط کمی متفاوت بوده و پژوهش‌ها نشان می‌دهد برچسب زدن به یک خبر که اعلام می‌کند این داستان جعلی است، سبب افزایش اشتیاق خوانندگان به خواندن آن موضوع خواهد شد.

این موارد سبب شده تا شبکه‌های اجتماعی مختلف تلاش کنند از مسیرهای خلاقانه‌تری برای افزایش آگاهی مخاطبانشان استفاده کرده و به‌سوی راه‌های جدیدتری برای مقابله با اطلاعات نادرست حرکت کنند. برای مثال، یک گروه از دانشمندان با طراحی یک بازی برای آموزش دادن به کاربران درباره اخبار جعلی تلاش می‌کنند مهارت آن‌ها را در این زمینه افزایش دهند.

ترجمه: احسان محمدحسینی
منبع: abacusnews- سیناپرس

 




 






 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  یادداشت خبری دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی: گامی مهم در راستای ارتقای جایگاه روابط‌عمومی در ایران


  مطالعه: تاثیر ارتباطات رهبری بر اعتماد کارکنان در طول بحران


  هوش مصنوعی: بازاریاب خلاق یا ابزار خلاقانه؟


  آیا روابط‌عمومی در بلاک چین مرده است؟ نگاهی به دیدگاه‌های مخالف


  وحشت اخلاقی جدید: رسانه‌های اجتماعی


  هوش اپل: گام بزرگ اپل در هوش مصنوعی


  قبل از شروع همکاری با کسی، در مورد سبک کار خود صحبت کنید


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد