استفاده از شبکه های اجتماعی علاوه بر ایجاد ارتباط میان کاربران ، برای برقراری ارتباط میان برندها و کاربران نیز مفید هستند. در این مطلب به بررسی استفاده برندها از شبکه اجتماعی تویتر در سیستم های ارتباط با مشتری پرداخته می شود.
در مطلبی که قبلا در وبلاگ در مورد استفاده از شبکه اجتماعی فیس بوک در سیستم های ارتباط با مشتری قرار گرفت به استفاده از این شبکه اجتماعی برای ارتباط میان برندها و کاربران پرداخته شد.
اما تحقیق مشابهی نیز در مورد استفاده از تویتر برای ارتباط میان برندها و کاربران انجام شده که نتایج جالبی از آن به دست آمده است. تقریبا هر وب سایت خصوصا وب سایت های خارجی که مراجعه می کنید آیکن دو شبکه اجتماعی فیس بوک و تویتر را می بینید که در صورت داشتن سوال ، انتقاد و پیشنهاد می توانید پیغام خود را از طریق این رسانه ها با برندها مطرح کنید و پاسخ خود را دریافت کنید. در مورد فیس بوک ، ۵۵% کاربران پاسخ سوال خود را در کمتر از ۱۳٫۷ ساعت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۲ دریافت کرده اند اما در مورد تویتر این میزان کمتر است.
در مورد تویتر در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۲ به ۳۲% پاسخ های کاربران پاسخ داده شده است و این پاسخ ها در حدود ۶ ساعت بوده که در مقایسه با فیس بوک میزان و زمان پاسخگویی برندها کمتر است. اما با توجه به ماهیت شبکه اجتماعی تویتر که به روز رسانی های مستمر دارد میزان زمان پاسخگویی ، کمتر از فیس بوک است که طبیعی است اما میزان پاسخگویی برندها نسبت به فیس بوک کمتر است که یک عامل منفی می باشد.
نکات بازاریابی
به تازگی در کشور ما ایران ، شرکت ها به استفاده از شبکه اجتماعی فیس بوک در فعالیت های بازاریابی خود رو آورده اند اما باید اصول بازاریابی در این شبکه اجتماعی رعایت گردد. تویتر نیز به همین صورت است. تویتر شبکه اجتماعی است که باید به روز رسانی های مستمر در آن صورت گیرد و سوالات کاربران هم باید در مدت زمان کم پاسخ داده شوند. یکی از اصولی که در بازاریابی اینترنتی توسط فیس بوک و تویتر باید به آن اشاره کرد پاسخ دهی به سوالات کاربران است. باید سعی شود تا جایی که امکان دارد تمامی سوالات خوانده و به آن ها پاسخ داده شود.
منبع: تبلیغات و بازاریابی اینترنتی |