شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| بسیاری از نشریات در جستجوی عکسهای خوب برای روح بخشیدن و جذاب کردن صفحات خود هستند. حتی پارهای از مواقع عکسها و شرح زیر آن را چاپ و بقیه مطالب اطلاعیه را حذف میکنند.
به یاد داشته باشید که شرح نویسان زیر عکس در نشریات همیشه خبرنگار نیستند و ممکن است به همه اطلاعات مکملی که به یک گزارش مربوط میشود به آسانی دسترسی نداشته باشید به همین دلیل شرح زیر عکسهای شما باید روشن و کامل باشد.
ده آزمون درستنویسی شرح عکس که از کتاب راهنمای نگارش آسوشیتدپرس اقتباس شده است:
1. آیا کامل است؟
2. آیا هویت را به طور کامل و روشن مشخص میکند؟
3. آیا زمان را در عکس مشخص میکند؟
4. آیا حادثهای را که در تصویر اتفاق افتاده به روشنی باز مینماید؟
5. آیا مکان عکس را مشخص میکند؟
6. آیا اسامی اشخاص به درستی نوشته شده و اسامی افراد در ارتباط با خود آنها ذکر گردیده است؟
7. آیا شرح عکس از ویژگی برخوردار است؟
8. آیا شرحهای زیر عکس خوانا است؟
9. آیا تا آنجا که ممکن است صفات حذف شده است؟
10. آیا عکس دیگری را به یاد نمیآورد.
و قاعده 11، قاعده مهمی که به هیچوجه نباید زیر پا گذاشته شود:
هرگز شرحی را بدون بررسی خود عکس زیر آن ننویسید.
بر اساس مطالعاتی که اخیراً درباره استفاده از عکس در روابط عمومی به عمل آمده تأثیرگذارترین عکسها، عکسهایی هستند که در حالت طبیعی و بدون زمینه چینهای قبلی گرفته شدهاند. اجزاء این عکس ها تنها به چند قلم محدود میشوند که هسته مرکزی را در سمت چپ بالای عکس تشکیل میدهند. بررسیها عموماً نشان میدهد هنگامی که این عکسها را در صفحه نشریات به چاپ میرسند توجه خوانندگان را به خود جلب میکنند و پیام را بهتر از خبر یا گزارش تحقیقی در ذهن مخاطب مینشانند.
عکسها باید سیاه و سفید و به اندازه 8 اینچ در 10 اینچ و با چاپ براق باشد. مگر اینکه ضرورت شکل دیگری را ایجاب کند. مشخص کنید که در صورت درخواست نشریه عکس رنگی در اختیار آنها قرار داده خواهد شد. شرح زیر عکس را باید به طور مطمئنی به خود عکس بچسبانید تا گم نشود و یا آن را اشتباهی با عکس دیگری مربوط نسازند.
البته هر نشریهای عکس چاپ نمیکند و یا عکسهایی را که بهوسیله عکاسان خود آنها گرفته نشده باشد قبول نمیکنند. از آنجا که چاپ عکس گران تمام میشود، ارزش آن را دارد که پیش از ارسال عکس یا اطلاعیهتان در این مورد تحقیق کنید.
|