شارا، مترجم: عادل میرشاهی- بیایید با آن روبرو شویم، تعریف «روابط عمومی آنلاین» بسیار دشوار است، بنابراین شما را با مفهوم سئو پی آر (SEO PR) آشنا می کنم. اما باید در نظر داشت که این مفهوم بسیار تخصصی است و در عین حال بسیاری از کسب و کارها این روزها آن را به خدمات شان افزوده اند. بنابراین سوال ما این است: سئو پی آر (SEO PR) واقعا چیست و چه اهمیتی دارد؟
بگذارید سخن را با عطف به برخی تعاریفی که توسط گوگل ارائه شده آغاز کنیم. در زمان نگارش این مقاله در میان نتایج جستجوی «SEO PR» بالاترین رتبه متعلق به وبسایت SEO-PR.com بود. این سایت متعلق به «گریگ جاربوز» صاحب آژانس تخصصی بازاریابی آنلاین در ایالات متحده است که توانسته است ظاهرا بهینه سازی موفقی انجام داده و لینک های فراوانی را از موتورهای جستجو گر به سمت خودش سرازیر کند.
دومین نکته از یک مقاله هفتگی فناوری است که به سال ۲۰۰۶ میلادی باز می گردد. اگر بخواهم آن را آزادانه نقل کنم در آن مقاله در تعریف سئو پی آر (SEO PR) آمده بود: «مواد آنلاین ارتباطی که سایت های خبری برای کمک به مشاهده شدن در موتورهای جستجو و دریافت ترافیک مرتبط به وبسایت های شان از آن استفاده می کنند.»
برای بسیاری، چیزهای زیادی از سال 2006 تاکنون تغییر نکرده است. در سال 2009 فروشندگان به سادگی گزارش های خبری آژانس های روابط عمومی شان را بازنشر می دهند. آنها دوباره آن ها را به موتورهای جستجو تحویل می دهند با این امید که با ارسال آن گزارش ها برای مراکز رسانه ای و نشر عمومی وضعیت شان در قبال مشتریان بهبود یابد.
اما کار آنها یک استراتژی طولانی مدت روابط عمومی آنلاین نیست و در عین حال این تنها راه برای بهبود رتبه جستجو و مشاهده شدن در گوگل نیست. فرصت های جدیدتری نیز وجود دارند که می توانید آنها را در نظر داشته باشید.
این فرصت ها عبارتند از بهینه سازی برای رسانه های اجتماعی، جستجوی جهانی و همچنین دیدگاهی چند مجرایی به روابط عمومی و سئو (SEO). آنجا جایی است که اکثر فرصت های منحصر به فرد روابط عمومی و سئو (SEO) طی سه سال گذشته توسعه یافته و آنجا جایی است که ما اکنون در آنجا ایستاده ایم. کسب و کارهای هوشمند با استقبال از این فرصت ها موقعیت می گیرند.
در اینجا بایستی تعریفی از سئو پی آر (SEO PR) ارائه کنم:
«سئو پی آر (SEO PR) به استفاده از استراتژی های دیالوگ محورِ اصیل و اخلاقی روابط عمومی برای بهبود رتبه واقعی برند در موتورهای جستجو اطلاق می شود.»
به عنوان یک متخصص ارتباطات و آژانس روابط عمومی شما بایستی مهارت هایی برای بیشتر مشاهده شدن در جستجوی مشتریان تان داشته باشید. همچنان که بایستی بتوانید ارزیابی صحیحی از میزان بازگشت سرمایه از طریق فعالیت های بخش تان ارائه دهید. مشتریان عاقل جدا بر میزان نمایش شما در گوگل و ترافیک مرتبطی که ناشی از رتبه بالای سایت شماست ارزش می نهند. حتی اکثر مشتریان وفادارتان ممکن است شما را به دلیل عدم رشد در این عرصه ترک کنند.
از جهت دیگر ماجرا، متخصصان جستجویی هستند که از مهارت های روابط عمومی بی بهره اند و به طور بالقوه شهرت مشتریان آنلاین شان را از طریق کارهای شک برانگیز و فنون ناشایانه دریافت لینک تخریب می کنند.
عبارت «گوگل موتور مدیریت شهرت است» هرگز صحت ندارد و مخاطرات آن می تواند زیاد باشد. اینجا فرصت های بسیار زیادی برای متخصصین روابط عمومی برای اصلاح برخی قلمروهای آژانس های سئو (SEO) وجود دارد.
بنابراین آیا شما به جستجوی بیشتر روابط میان سئو (SEO) و روابط عمومی (PR) نیاز دارید؟ برای درک این موضوع باید این سوال را از خودتان بپرسید و اگر نیاز دارید به سوالات زیر پاسخ دهید:
·چگونه می توانم مطمئن شوم که استراتژی، مواد و اجرای روابط عمومی من تا آن اندازه بهینه سازی شده اند که می توانند تاثیر مثبتی بر جایگاه مشتریان من در موتورهای جستجو داشته باشد؟
·چگونه می توانم کانال های رسانه های آنلاین و پخش رسانه های اجتماعی و وبلاگ ها را شناسایی و برای تماس اولویت گذاری کنم؟
·چگونه باید محتوای روابط عمومی ام را داخل و خارج از سایت بهینه سازی کنم؟
·چگونه باید موفقیت سئو پی آر (SEO PR) را محک زده و ارزیابی کنم؟
تمام این موارد موضوعاتی در زمینه تخصصی سئو پی آر (SEO PR) هستند که یک روابط عمومی هوشمند که می خواهد برای سال های آینده در فضای مجازی فعالیت کند، بایستی شناختی عمیق از این مسائل داشته باشد.
منبع:
http://econsultancy.com/ir/blog/3277-seo-pr-what-is-it-and-why-should-you-care
|