شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سئو پي آر چيست؟
جمعه، 10 خرداد 1392 - 20:43 کد خبر:3504
سئو پي آر (SEO PR) به استفاده از استراتژي هاي ديالوگ محورِ اصيل و اخلاقي روابط عمومي براي بهبود رتبه واقعي برند در موتورهاي جستجو اطلاق مي شود.

شارا، مترجم: عادل ميرشاهي- بياييد با آن روبرو شويم، تعريف «روابط عمومي آنلاين» بسيار دشوار است، بنابراين شما را با مفهوم سئو پي آر (SEO PR) آشنا مي كنم. اما بايد در نظر داشت كه اين مفهوم بسيار تخصصي است و در عين حال بسياري از كسب و كارها اين روزها آن را به خدمات شان افزوده اند. بنابراين سوال ما اين است: سئو پي آر (SEO PR) واقعا چيست و چه اهميتي دارد؟
بگذاريد سخن را با عطف به برخي تعاريفي كه توسط گوگل ارائه شده آغاز كنيم. در زمان نگارش اين مقاله در ميان نتايج جستجوي «SEO PR» بالاترين رتبه متعلق به وبسايت SEO-PR.com بود. اين سايت متعلق به «گريگ جاربوز» صاحب آژانس تخصصي بازاريابي آنلاين در ايالات متحده است كه توانسته است ظاهرا بهينه سازي موفقي انجام داده و لينك هاي فراواني را از موتورهاي جستجو گر به سمت خودش سرازير كند.
دومين نكته از يك مقاله هفتگي فناوري است كه به سال ۲۰۰۶ ميلادي باز مي گردد. اگر بخواهم آن را آزادانه نقل كنم در آن مقاله در تعريف سئو پي آر (SEO PR) آمده بود: «مواد آنلاين ارتباطي كه سايت هاي خبري براي كمك به مشاهده شدن در موتورهاي جستجو و دريافت ترافيك مرتبط به وبسايت هاي شان از آن استفاده مي كنند.»
براي بسياري، چيزهاي زيادي از سال 2006 تاكنون تغيير نكرده است. در سال 2009 فروشندگان به سادگي گزارش هاي خبري آژانس هاي روابط عمومي شان را بازنشر مي دهند. آنها دوباره آن ها را به موتورهاي جستجو تحويل مي دهند با اين اميد كه با ارسال آن گزارش ها براي مراكز رسانه اي و نشر عمومي وضعيت شان در قبال مشتريان بهبود يابد.
اما كار آنها يك استراتژي طولاني مدت روابط عمومي آنلاين نيست و در عين حال اين تنها راه براي بهبود رتبه جستجو و مشاهده شدن در گوگل نيست. فرصت هاي جديدتري نيز وجود دارند كه مي توانيد آنها را در نظر داشته باشيد.
اين فرصت ها عبارتند از بهينه سازي براي رسانه هاي اجتماعي، جستجوي جهاني و همچنين ديدگاهي چند مجرايي به روابط عمومي و سئو (SEO). آنجا جايي است كه اكثر فرصت هاي منحصر به فرد روابط عمومي و سئو (SEO) طي سه سال گذشته توسعه يافته و آنجا جايي است كه ما اكنون در آنجا ايستاده ايم. كسب و كارهاي هوشمند با استقبال از اين فرصت ها موقعيت مي گيرند.
در اينجا بايستي تعريفي از سئو پي آر (SEO PR) ارائه كنم:
«سئو پي آر (SEO PR) به استفاده از استراتژي هاي ديالوگ محورِ اصيل و اخلاقي روابط عمومي براي بهبود رتبه واقعي برند در موتورهاي جستجو اطلاق مي شود.»
به عنوان يك متخصص ارتباطات و آژانس روابط عمومي شما بايستي مهارت هايي براي بيشتر مشاهده شدن در جستجوي مشتريان تان داشته باشيد. همچنان كه بايستي بتوانيد ارزيابي صحيحي از ميزان بازگشت سرمايه از طريق فعاليت هاي بخش تان ارائه دهيد. مشتريان عاقل جدا بر ميزان نمايش شما در گوگل و ترافيك مرتبطي كه ناشي از رتبه بالاي سايت شماست  ارزش مي نهند. حتي اكثر مشتريان وفادارتان ممكن است شما را به دليل عدم رشد در اين عرصه ترك كنند.
از جهت ديگر ماجرا، متخصصان جستجويي هستند كه از مهارت هاي روابط عمومي بي بهره اند و به طور بالقوه شهرت مشتريان آنلاين شان را از طريق كارهاي شك برانگيز و فنون ناشايانه دريافت لينك تخريب مي كنند.
عبارت «گوگل موتور مديريت شهرت است» هرگز صحت ندارد و مخاطرات آن مي تواند زياد باشد. اينجا فرصت هاي بسيار زيادي براي متخصصين روابط عمومي براي اصلاح برخي قلمروهاي آژانس هاي سئو (SEO) وجود دارد.
بنابراين آيا شما به جستجوي بيشتر روابط ميان سئو (SEO) و روابط عمومي (PR) نياز داريد؟ براي درك اين موضوع بايد اين سوال را از خودتان بپرسيد و اگر نياز داريد به سوالات زير پاسخ دهيد:
·چگونه مي توانم مطمئن شوم كه استراتژي، مواد و اجراي روابط عمومي من تا آن اندازه بهينه سازي شده اند كه مي توانند تاثير مثبتي بر جايگاه مشتريان من در موتورهاي جستجو داشته باشد؟
·چگونه مي توانم كانال هاي رسانه هاي آنلاين و پخش رسانه هاي اجتماعي و وبلاگ ها  را شناسايي و براي تماس اولويت گذاري كنم؟
·چگونه بايد محتواي روابط عمومي ام را داخل و خارج از سايت بهينه سازي كنم؟
·چگونه بايد موفقيت سئو پي آر (SEO PR) را محك زده و ارزيابي كنم؟
تمام اين موارد موضوعاتي در زمينه تخصصي سئو پي آر (SEO PR) هستند كه يك روابط عمومي هوشمند كه مي خواهد براي سال هاي آينده در فضاي مجازي فعاليت كند، بايستي شناختي عميق از اين مسائل داشته باشد.


منبع:
http://econsultancy.com/ir/blog/3277-seo-pr-what-is-it-and-why-should-you-care