![](/media/image/1397/05/26/921735-38618-750x430.jpg)
ثمربخشی روابط عمومی پیچیده است.
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در پاسخ به این پرسش جواب قاطعی وجود ندارد. مدلها، جداول و برآوردهای فراوانی صورت گرفته است که البته هیچکدام از آنها قطعی نیستند. بعضی از این روشها پاسخگویی بهتری داشتهاند اما دلیل عملکرد مثبتشان، صرفا ریشه در تأثیرگذاری احساسی و شهودی آنها دارد. تعدادی از متخصصین حرفهای، قوانینی جامع برای اندازهگیری میزان ثمربخشی فعالیتهای روابط عمومی پیشنهاد کردهاند که این قوانین در نشستی در بارسلونا در سال ۲۰۱۰ و با حضور ۳۳ متخصص حرفهای از سراسر جهان تدوین و در سال ۲۰۱۵ ویرایش و بازبینی شد.
این قوانین کمی هزینهبر و وقتگیر هستند اما اهمیت بالایی دارند و امید به تکامل و توسعهی آنها زیاد است. فعالیتهای روابط عمومی بسیار گسترده هستند و طیف عظیمی از عناصر و ذینفعان همچون بازار آزاد، مشتری و تجاربش، شرکتهای کسبوکار مختلف و… به آن وابستهاند. اما با وجود این گستردگی، نمود بیرونی جزئیات امور و فرایندهای کاری بسیار مبهم است. پس برنامهها و حتی تبلیغات و ظاهر کردن این فعالیتهای بعضا نامرئی کمک شایانی به پیشرفت روابط عمومی و فعالیتهای مرتبط با آن میکند.
هر اقدامی در جهت شناسایی و شناساندن روابط عمومی و سایر فعالیتهای حیطهی کسبوکار مفید و قابل توجه است. با روابط عمومی پلی ساخته میشود که تعامل و گفتوگو با مخاطب را میسر میکند و امکان ارتباطی بلندمدت و دوسویه با مخاطب را فراهم میسازد.
حال میتوانیم به سؤال روابط عمومی چیست پاسخ بدهیم. بله، روابط عمومی پلی است که تعامل و گفتوگو با مخاطب را میسر میکند و امکان ارتباطی بلندمدت و دوسویه با مخاطب را فراهم میسازد.
برگرفته از: forbes- www.chetor.com
|