ثمربخشي روابط عمومي پيچيده است.
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در پاسخ به اين پرسش جواب قاطعي وجود ندارد. مدلها، جداول و برآوردهاي فراواني صورت گرفته است كه البته هيچكدام از آنها قطعي نيستند. بعضي از اين روشها پاسخگويي بهتري داشتهاند اما دليل عملكرد مثبتشان، صرفا ريشه در تأثيرگذاري احساسي و شهودي آنها دارد. تعدادي از متخصصين حرفهاي، قوانيني جامع براي اندازهگيري ميزان ثمربخشي فعاليتهاي روابط عمومي پيشنهاد كردهاند كه اين قوانين در نشستي در بارسلونا در سال ۲۰۱۰ و با حضور ۳۳ متخصص حرفهاي از سراسر جهان تدوين و در سال ۲۰۱۵ ويرايش و بازبيني شد.
اين قوانين كمي هزينهبر و وقتگير هستند اما اهميت بالايي دارند و اميد به تكامل و توسعهي آنها زياد است. فعاليتهاي روابط عمومي بسيار گسترده هستند و طيف عظيمي از عناصر و ذينفعان همچون بازار آزاد، مشتري و تجاربش، شركتهاي كسبوكار مختلف و… به آن وابستهاند. اما با وجود اين گستردگي، نمود بيروني جزئيات امور و فرايندهاي كاري بسيار مبهم است. پس برنامهها و حتي تبليغات و ظاهر كردن اين فعاليتهاي بعضا نامرئي كمك شاياني به پيشرفت روابط عمومي و فعاليتهاي مرتبط با آن ميكند.
هر اقدامي در جهت شناسايي و شناساندن روابط عمومي و ساير فعاليتهاي حيطهي كسبوكار مفيد و قابل توجه است. با روابط عمومي پلي ساخته ميشود كه تعامل و گفتوگو با مخاطب را ميسر ميكند و امكان ارتباطي بلندمدت و دوسويه با مخاطب را فراهم ميسازد.
حال ميتوانيم به سؤال روابط عمومي چيست پاسخ بدهيم. بله، روابط عمومي پلي است كه تعامل و گفتوگو با مخاطب را ميسر ميكند و امكان ارتباطي بلندمدت و دوسويه با مخاطب را فراهم ميسازد.
برگرفته از: forbes- www.chetor.com