شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- نام سازمانها، نام محصولات، شعارها، و روند تولیدی سازمانها عموماً دارای علامت تجاری است. این بدان معناست که همه این مشخصات رسماً ثبت شده و منحصر به مالک و یا کارفرما و یا کارخانهدار مربوطه میباشد. یک مشخصة تجاری قانوناً باید تأیید شده و با حروف بزرگ نوشته شود. یک مشخصة تجاری امتیاز ارزشمندی است که باید همواره به وسیلة مالک آن حفظ شود.
سونی، کوکاکولا، آیبی ام، پورشه، مک دونالد و ری باک از جمله مشخصههای تجاری هستند، و یا «نشانه ستارة مرسدس بنز» که نوعی مشخصة تجاری است سیستمهای دارای تکنولوژی بالا نیز معمولاً دارای مشخصة تجاری هستند . به طور مثال سیستم “Phonemail” مشخصهای تجاری است که به شرکتی با نام رولم اعطاء شده است.
سازمانها و شرکتها به طٌرقٌ مختلفی میتوانند از این مشخصههای تجاری استفاده کنند. به طور مثال میتوانند سیاستهای استانداردی را دربارة چگونگی استفاده از مشخصههای تجاری به کارگیرند. شما باید مشخصههای تجاری ثبت شدة شرکت خود و همچنین چگونگی استفاده از آنها را بدانید.
وقتی یک آگهی تبلیغاتی و یا یک بروشور برای معرفی تولیدات شرکت خود مینویسید نه تنها باید علایم اختصاری را با حروف بزرگ بنویسید بلکه باید بر روی علایم تجاری علامت R را بنویسید و بعد از آن از TM و یا SM استفاده کنید. نشانة R به معنای این است که مشخصة تجاری ثبت شده توسط مرکز ثبت مشخصات تجاری پذیرفته شده و TM نشانگر آن است که ثبت مشخصة تجاری قطعی است و SM نشانگر آن است که این محصول در حقیقت یک سرویس است نه یک کالا.
سازمانها معمولاً اسامی تجاری مختلفی را در انتهای آگهیهای خبری خود مینویسند. باید از علامتهای تجاری مربوط به شرکت خود مطمئن شوید.
شرکتها عموماً با استفادة مداوم از مشخصههای تجاری خود آنها را حمایت کرده و مشاورانی را برای معرفی به کارگیری مناسب این مشخصهها به رسانههای مختلف میفرستند و آگهیهای بسیاری که در نشریات چاپ می شوند، اسامی تجاری شرکتها را به خوانندگان یادآور میشوند. نشریات تصویری نیز به خوانندگان اطمینان میدهند که سازمانهای دیگر ازمشخصة تجاری شرکت کپی نکردهاند. اقدام به چنین کاری پیگرد قانونی خواهد داشت.
باید کاملاً مراقب باشید که از مشخصههای تجاری شرکت دیگری، به هیچ شکلی، استفاده کپی نکنید. شما ممکن است از تصاویر گارفیلد و اسنوپی استفاده کنید، اما نمیتوانید از آن تبلیغ برنامة تفریحی که از طرف شرکت بر پا شده استفاده کنید. زیرا آنها مشخصههای تجاری ثبت شده هستند، مانند تمامی شخصیتهای کارتونی دیگر. اگر میخواهید از چنین شخصیتهایی در آگهیها و تبلیغات شرکت خود استفاده کنید، باید اجازه گرفته و مبلغی به عنوان اجارهبها بپردازید. همچنین شما نمیتوانید از اسامی گروههای معروف حرفهای و غیرحرفهای بدون داشتن اجازه و پرداخت اجاره بها استفاده کنید.
اگر میخواهید از عکسهای هنر پیشههای جدید، بازنشسته، و یا مرحوم استفاده کنید، بازهم باید اجاره بها بپردازید. یک شرکت نمیتواند بدون پرداخت اجاره بها از عکسالویس پریسلی ( بازیگر معروف آمریکایی) استفاده کند.
در اصطلاح قانونی،استفاده از تصاویر شخصیتهای معروف بدون گرفتن اجازه «تعدی به حقوق شخصی» قلمداد می شود. به طور مثال، خانم بتی میدلر خواستار چهارصد هزار دلار جریمه شد زیرا او از یک کانون تبلیغاتی به خاطر استفاده از یک خواننده در برنامة تجاری درتلویزیون که صدای وی بسیار نزدیک به صدای او بود، شکایت کرد. دادگاه تشخیص داد که حق قانونی خانم میدلر به خاطر کپی از روش خوانندگی وی به او پرداخت نشده است.
کمپانی نایک نیز بهای تخلف درمشخصة تجاری را به خوبی میداند. این شرکت در المپیک بارسلون بر آن بود تا اسم او بر روی لباسهای بازیکنان ایالات متحده و الجزایر نوشته شود اما فهمید که نمیتواند از این نام برای لباس بازیکنان اسپانیا استفاده کند زیرا یک شرکت اسپانیایی قبلاً چنین نامی را در سال 1932 به ثبت رسانده بود.
سازمانهای اجتماعی نیز از پرداخت جریمه جهت تخلف در مشخصههای تجارت ثبت شده معاف نیستند. کمیتة المپیک آمریکا بر علیه شرکت مارچ آودایمز شکایت کرد به خاطر استفاده از تیتر«دربارة المپیک بخوانیم» ؛ براساس قوانین آمریکا هیچ کس نمیتواند بدون گرفتن اجازه از کمیتة المپیک آمریکا از هیچ نوع نشانه یا لغتی در رابطه با المپیک استفاده کند. به طور خلاصه بهتر است با آن چه که از نظر قانونی، تخلف در مشخصة تجاری تلقی میشود آشنا شویم. حتی اگر شما بیگناه شناخته شوید، زمان و پولی را که صرف مبارزه با مراجع قانونی میکنید از دست خواهید داد.
در ذیل به برخی از اشارات دادگاه برای تعیین علل تخلف در مشخصههای تجاری اشاره میکنیم:
1 ـ آیا مدعی علیه از شهرت مشخصة تجاری سازمانی دیگر در جهت افزایش سود تجاری خود استفاده کرده است؟
2 ـ آیا مقصود از آن ایجاد اغتشاش در اذهان عمومی بوده است؟
آیا مقصود از آن ایجاد ارتباط میان تولیدهای مدعی علیه و کالای معرفی شده به وسیلة مشخصة تجاری بوده است؟
3 – دو سازمان تا چه حد با هم در ارتباطند؟ آیا این دو سازمان تولیدها و سرویسهای مشابهی را ارایه میدهند؟
4ـ آیا سازمان اولیه از طریق تبلیغات و آگهی از مشخصة تجاری خود استفاده میکرده است؟
5 ـ آیا مشخصة تجاری بیمانند است؟ مشخصة تجاری که تنها یک محصول متداول را معرفی میکند ممکن است در معرض این خطر قرار بگیرد. به طور مثال شرکت میکروسافت به خاطر استفاده از لغت «ویندوز» و به خاطر استفاده بیش از حد از این لغت مبلغ گزافی را از دست داد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|