شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- فرض کنید مثلا شخصی رو به شما کرده و از شما می پرسد “چکار می کنی؟ (شغل شما چیه؟)”؛ در پاسخ به وی چه می گوئید؟ در حالت ایدهآل احتمالا یک پاسخ جذاب و البته مودبانه به وی می دهید که تنها چند ثانیه طول بکشد و البته شنونده شما را به گوش دادن وا دارد و در ادامه بپرسد، “قدری بیشتر توضیح میدی؟” به این صحبت کوتاه اصطلاحا سخنرانی آسانسوری گفته می شد که البته ابزاری فوق العاده برای یک فروشنده به منظور تولید سرنخ است.
سخنرانی آسانسوری شما باید خیلی کوتاه و مختصر به 5 پرسش پاسخ دهد: چه کسی، چه چیزی، کجا، چه وقت و چرا؟
به عنوان مثال . . .
اجازه دهید فرض کنیم که شما فروشنده خدمات بیمه هستید. باید بتوانید به پرسش های زیر پاسخ دهید:
شما چه کسی هستید / از طرف چه شرکتی هستید؟ پاسخ شما به این پرسش ممکن است به این صورت باشد که “ما یک شرکت ارائه کننده خدمات بیمه ای هستیم”.
چه کاری برای مشتریان خود می کنید؟ پاسخ به این سوال باید عبارتی بیانگر مزایای حاصل از کار و خدمات شما باشد، مثلا “ما به آنها امنیت و آرامش خاطر می دهیم.”
مشتریان خود را از کجا پیدا می کنید؟ پاسخ این سوال می تواند معرف نمونه ای مشتریان ایدهآل شما باشد، مثلا “خانواده هایی با فرزندان کوچک”.
در چه زمانی یا چه زمینه ای شرکت شما بهتر از رقبا شما عمل می کنند؟ پاسخ به این پرسش می تواند بیانگر پیشنهاد منحصر به فرد فروش شما باشد، مثلا “ما در صنعت خودمان دارای بهترین رتبه بندی خدمات مشتریان هستید.”
چرا باید به این موضوع یا پیشنهاد شما اهمیت بدهم؟ در این لحظه می توانید مثلا به یک مشکلی اشاره کنید که محصول شما آن را به راحتی حل می کند، مثلا “محصول ما خانواده های عزادار را از دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی باز می دارد.”
وقتی به اجزا اصلی و به عبارتی تشکیل دهنده سخنرانی آسانسوری خودتان دست پیدا کردید، می توانید آنها را بصورت موثر و زنجیروار و البته نه خیلی طولانی در کنار یکدیگر قرار دهید. در حالت ایدهآل، پاسخ پایانی شما باید چیزی در حدود 25 تا 35 کلمه باشد و برای بیان به چیزی بیش از 15 ثانیه زمان نیاز نداشته باشید.
یک نمونه خوب . . .
با استفاده از مثال بالا به عنوان یک نقطه آغازین، سخنرانی آسانسوری پایانی شما باید چیزی شبیه به این باشد:
“شرکت زندگی ABC محصولات بیمه ای فراهم می آورد که برای والدین آرامش خیال به ارمغان می آورد، چرا که به خوبی متوجه مشتریان و مراجعه کنندگان خودمان هستیم و آنها هم بخوبی می دانند که در صورت رخداد هر مسئله ای برای فرزندان آنها، ما به خوبی به فرزندانشان رسیدگی های لازم را می کنیم.”
پس از این مرحله هم به راحتی می توانید باز در سخنرانی خود دست برده و آن را برای استفاده در موقعیت های دیگر مجددا مرتب کنید.
اگر با کسی صحبت می کردید که فرزند ندارد، مثلا می توانید آن قسمت از پاسخ خود را به صورت زیر تغییر دهید، “به همسران آرامش ذهن و خیال می دهد، چرا که نامزد(همسر) آنها …” یا چیزی به همین ترتیب. اگر با شخصی فعال در صنعت خودتان صحبت می کنید، می توانید در صحبت خود از کلمات و اصطلاحات تخصصی هم استفاده کنید، اما همواره باید نسخه ای ساده از سخنرانی آسانسوری خود را آماده داشته باشید تا در زمان روبرو شدن با یک فرد ساده و بدون
اطلاعات تخصصی به راحتی با وی صحبت کرده و ارتباط برقرار کنید.
دیگر کاربردها سخنرانی آسانسوری
سخرانی های آسانسوری فقط و فقط برای فروش محصولات و خدمات شرکت شما کاربرد ندارند. بلکه می توانید سخنرانی های مشابهی را آماده کنید که در زمینه های مختلفی از زندگی به شما کمک کنند. به عنوان مثال، می توانید پاسخ یا مجموعه ای از پاسخ را به منظور شکار یک فرصت شغلی فراهم کنید که متمرکز بر استعدادها و موفقیت های شما باشد یا حتی یک سخنرانی یا صحبت به منظور شبکه سازی که متمرکز بر ارجاع سرنخ به مخاطبین شما باشد.
هر هدفی که سعی در کسب آن داشته باشید، یک سخنرانی آسانسوری خوب و با کیفیت موجب علاقمندی به دانستن بیشتر در مورد شما می شود. اگر سخنرانی آسانسوری خود را ارائه کنید و با بازخورد مثبتی از طرف مخاطب خود روبرو شوید، مطمئنا کار خود را بدرستی انجام داده اید. یعنی آنگاه به راحتی می توانید از مخاطب بپرسید که “چرا یک قرار رسمی تر با هم نداشته باشیم با جزئیات بیشتری در این مورد با هم صحبت نکنیم؟ مثلا برای … روز در ساعت … آزاد هستید؟” می بینید که خیلی راحت و سریع یک قرار ملاقات بر اساس یک صحبت از قبل آماده شده 15 ثانیه ای خود بدست آورده اید.
نکته پایانی . . .
توجه کنید که برای تنظیم کردن یک سخنرانی آسانسوری با کیفیت حتی می توانید با تمام اعضای تیم فروش خود در کنار یکدیگر و با مشورت هم همکاری داشته باشید.
اگر مثلا تمام اعضای تیم شما از یک سخنرانی آسانسوری مشابه با هم استفاده کنند، مطمئنا به مخاطب حس یکپارچگی خوبی از شرکت و تیم شما داده می شود. فقط باید توجه کنید که برای ارائه آن از آمادگی لازم برخوردار باشید و اینگونه نباشد که گویی از روی متن چیزی را قرائت می کنید، چرا که اثری عکس بر روی فروش شما خواهد داشت. آنقدر بیان و ارائه آن را تمرین کنید، تا از بهترین کیفیت در ارائه آن برخوردار شوید.
منبع: www.ibazaryabi.com
|