شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بیش از سه سال است که از احیای سازمان برنامه و بودجه کشور می گذرد، در این مدت فرصت مناسبی فراهم گردید تا این سازمان با بازیابی ساختار و تشکیلات مورد نیاز، شرایط مناسب را برای تحقق اهداف و ماموریت های خود فراهم سازد. در این میان نقش و جایگاه روابط عمومی در این سازمان کلیدی و کارکرد مهم آن در تبیین موضوعات حساس و مناقشه برانگیز آنچنان که شایسته بود؛ مورد توجه قرار نگرفته است.
واقعیت این است که در سالهای گذشته تصویر ناخوشایندی در ذهن مردم از رکود، تورم، رشد منفی اقتصادی، نرخ بیکاری، افزایش شکاف طبقاتی و جرائم اقتصادی شکل گرفته است که نشان می دهد اگر روند توسعه نامطلوب باشد نه تنها روندهای اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه منجر به زایل شدن امید و مخدوش شدن روحیه و تصویر امیدوارانه مردم از آینده و بروز اغتشاشات و بحران های اجتماعی خواهد گردید.
بدیهی است بدنبال هر تصمیم سازی کلان در حوزه اقتصادی و معیشتی، توجه به افکار عمومی، اطلاع رسانی صحیح، سریع و پاسخگویی مناسب اهمیت مضاعفی دارد که بی تردید خلاء روابط عمومی فعال و پیشرو در این زمینه ملموس است، در این راستا نقش روابط عمومی را می توان در سه حوزه اطلاع رسانی، اعتماد سازی و افکارسنجی تبیین نمود.
اکنون با تغییر تشکیلات در سازمان برنامه و بودجه کشور و تشکیل مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و بین الملل، این جایگاه که مدتی با غفلت مواجهه شده بوده ترمیم گشته و فضا برای جهش در این حوزه فراهم شده است. در همین رابطه برگزاری نخستین نشست مدیران روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه را به فال نیک گرفته و امید است این نشست به ارتقاء و هم افزایی در حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی، ساختار سازی ، تبیین استراتزی ، برنامه و چشم انداز منجر گردد و حمایت لازم و کافی از نقش آفرینی روابط عمومی در این سازمان و واحد های استانی به عمل آید.
شایسته است مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور با اجرای فعالیتهای مدیریتی و تعیین کننده نقش اساسی خود را در هدایت برنامه ریزی های توسعه ای و تصمیم گیری ها در حوزه هایی نظیر لوایح بودجه، اسناد آمایش و طرح های اشتغال زایی به سمت منافع جمعی و تحقق اهداف و ماموریت های خطیر این سازمان و دولت خدمتگزار ایفا نماید.
بنابر این آنچه بیش از پیش در این برهه حساس ضروری است تلاش روابط عمومی برای شفاف سازی، استفاده صحیح از رسانه ها، برقراری ارتباط دوسویه و صادقانه میان آحاد مردم، کارگزاران و مدیران و نیز ایجاد فضای همدلی و تفاهم ملی است.
از سوی دیگر گشایش های تازه در حوزه اقتصاد علی الخصوص فراهم نمودن زیرساخت های تازه برای سرمایه گذاری و رونق به فضای کسب و کار و تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند برنامه ریزی و تلاش مضاعف خواهد بود که امید است به توجه به تغییرات ایجاد شده در ساختار روابط عمومی در سازمان برنامه و بودجه کشور شاهد نقش پررنگ این نهاد در تحقق چشم انداز های مورد نظر باشیم.
|