شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بيش از سه سال است كه از احياي سازمان برنامه و بودجه كشور مي گذرد، در اين مدت فرصت مناسبي فراهم گرديد تا اين سازمان با بازيابي ساختار و تشكيلات مورد نياز، شرايط مناسب را براي تحقق اهداف و ماموريت هاي خود فراهم سازد. در اين ميان نقش و جايگاه روابط عمومي در اين سازمان كليدي و كاركرد مهم آن در تبيين موضوعات حساس و مناقشه برانگيز آنچنان كه شايسته بود؛ مورد توجه قرار نگرفته است.
واقعيت اين است كه در سالهاي گذشته تصوير ناخوشايندي در ذهن مردم از ركود، تورم، رشد منفي اقتصادي، نرخ بيكاري، افزايش شكاف طبقاتي و جرائم اقتصادي شكل گرفته است كه نشان مي دهد اگر روند توسعه نامطلوب باشد نه تنها روندهاي اجتماعي و اقتصادي را تحت تاثير قرار مي دهد بلكه منجر به زايل شدن اميد و مخدوش شدن روحيه و تصوير اميدوارانه مردم از آينده و بروز اغتشاشات و بحران هاي اجتماعي خواهد گرديد.
بديهي است بدنبال هر تصميم سازي كلان در حوزه اقتصادي و معيشتي، توجه به افكار عمومي، اطلاع رساني صحيح، سريع و پاسخگويي مناسب اهميت مضاعفي دارد كه بي ترديد خلاء روابط عمومي فعال و پيشرو در اين زمينه ملموس است، در اين راستا نقش روابط عمومي را مي توان در سه حوزه اطلاع رساني، اعتماد سازي و افكارسنجي تبيين نمود.
اكنون با تغيير تشكيلات در سازمان برنامه و بودجه كشور و تشكيل مركز اطلاع رساني، روابط عمومي و بين الملل، اين جايگاه كه مدتي با غفلت مواجهه شده بوده ترميم گشته و فضا براي جهش در اين حوزه فراهم شده است. در همين رابطه برگزاري نخستين نشست مديران روابط عمومي سازمان برنامه و بودجه را به فال نيك گرفته و اميد است اين نشست به ارتقاء و هم افزايي در حوزه روابط عمومي و اطلاع رساني، ساختار سازي ، تبيين استراتزي ، برنامه و چشم انداز منجر گردد و حمايت لازم و كافي از نقش آفريني روابط عمومي در اين سازمان و واحد هاي استاني به عمل آيد.
شايسته است مركز اطلاع رساني و روابط عمومي سازمان برنامه و بودجه كشور با اجراي فعاليتهاي مديريتي و تعيين كننده نقش اساسي خود را در هدايت برنامه ريزي هاي توسعه اي و تصميم گيري ها در حوزه هايي نظير لوايح بودجه، اسناد آمايش و طرح هاي اشتغال زايي به سمت منافع جمعي و تحقق اهداف و ماموريت هاي خطير اين سازمان و دولت خدمتگزار ايفا نمايد.
بنابر اين آنچه بيش از پيش در اين برهه حساس ضروري است تلاش روابط عمومي براي شفاف سازي، استفاده صحيح از رسانه ها، برقراري ارتباط دوسويه و صادقانه ميان آحاد مردم، كارگزاران و مديران و نيز ايجاد فضاي همدلي و تفاهم ملي است.
از سوي ديگر گشايش هاي تازه در حوزه اقتصاد علي الخصوص فراهم نمودن زيرساخت هاي تازه براي سرمايه گذاري و رونق به فضاي كسب و كار و تحقق اقتصاد مقاومتي نيازمند برنامه ريزي و تلاش مضاعف خواهد بود كه اميد است به توجه به تغييرات ايجاد شده در ساختار روابط عمومي در سازمان برنامه و بودجه كشور شاهد نقش پررنگ اين نهاد در تحقق چشم انداز هاي مورد نظر باشيم.