شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت: جایگاه روابط عمومی در وزارت آموزش و پرورش ارتقاء یافت.
به گزارش شارا به نقل از خبرگزاری تسنیم، به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، محمد نظری امروز در نشست کارشناسان روابط عمومی آموزش و پرورش استان فارس با تاکید بر اهمیت روابط عمومی درهر نهادی اظهار داشت: انتصاب روابط عمومی اولین اقدام وزیر آموزش و پرورش در شروع کار خود بود و این اقدام نشان از عمق توجه ایشان به این حوزه می باشد .
نطری با انتقاد از تعدد شرح وظایف غیرمرتبط که به کارشناسان روابط عمومی اکثر مناطق سپرده شده، گفت: نگاه به روابط عمومی باید نگاه تخصصی باشد و حضور کارشناسانی با تعدد پست در این حوزه موجب ضعف آن خواهد شد و ضعف روابط عمومی نیز موجب ضعف سازمان میشود.
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با تقسیم روابط عمومی به سه نسل مختلف گفت: درگذشته روابط عمومی نقش زبانی را برای سازمان داشت و تنها به ایج اد ارتباط یکطرفه بسنده میکرد.
نظری افزود: روابط عمومی سیالترین پست سازمانی است و می تواند با پیش بینی بحران ها و انتقال آن به مدیران سازمانی، نقش مشورتی در پیشگیری از بحرانها داشته باشد و به همین دلیل باید نزدیکترین فرد به رئیس هر دستگاهی باشد.
وی نخستین استراتژی مهم آموزش و پرورش در سراسر کشور را اصل پاسخگویی عنوان کرد و گفت: پاسخگو بودن را استفاده از همه امکانات و روشهای موثر در ترجمه و انعکاس مطالبات ذینفعان آموزش و پرورش و به تصویرکشیدن توانمندیها و ارتقاء جایگاه نهاد تعلیم و تربیت میدانیم و این مهم باید دنبال شود.
نظری لازمه نوسازی جایگاه آموزش و پرورش را توجه به روابط عمومی عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش با بحران هایی همچون بحران مرجعیت معلم و مدرسه مواجه شده و برای بازیابی این جایگاه لازم است به روابط عمومی توجه شود .
وی با تاکید بر لزوم بهره گیری کارشناسان روابط عمومی از تکنولوژی روز گفت: پیام رسانهها در جامعه نوسان ایجاد میکند و لازم است کارشناسان روابط عمومی به فضای رسانهای مجهز شده تا بتوانند به بهترین شکل، تصویر مناسبی از نهاد تعلیم و تربیت به جامعه ارائه دهد.
نظری با تاکید بر اینکه" گفتمان آموزش و پروش در هزاره سوم گفتمان کیفیت است"، افزود:شاید دغدغهای بالاتر از تربیت دانش آموزان توانمند و افزایش جاذبه مدرسه چه برای معلمان و چه برای دانش آموزان نتوان متصور بود و خانوادهها انتظار دارند تا فرزندان آنها به نحوی تربیت شوند که به وطن خودشان علاقمند باشند و با کسب مهارتهای زندگی از جمله تفکر انتقادی و توان انتخاب درست در زندگی برخوردار شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز در جمع کارشناسان روابط عمومی ادارات آموزش و پرورش سراسر فارس اظهار داشت: مسئله بسیار مهم در همه سازمانها این است که باتوسعه جامعه کارکردهای افراد جامعه و نهادها نیز تغییر میکند،هر نهادی برای یک کارکرد خاصی در جامعه ایجاد شده و بایدبرای روز آمد کردن آن متناسب با جامعه آماری آن واحد سازمانی تلاش کرد.
حمیدرضا آذری گفت: روابط عمومی یک واحد سازمانی است که به دلیل نگاه تک بعدی، جایگاه مناسبی در بین مسئولین به دست نیاورده و نتوانسته از ظرفیتهای خود برای معرفی قابلیتها ، توانمندیها و کارکردهای و رشد و توسعه سازمان خود استفاده کند.
وی با اشاره به تاثیرفضای مجازی در آموزش و پرورش تاکید کرد: این فضا با ید مدیریت شود و در آموزش و پرورش باید کاری کنیم تا متغیر وابسته نباشیم و بتوانیم با استقلال، ایدهها ونظرات خود را در جامعه نشر داده و مخاطبین خود را اقناع کنیم.
مدیر کل آموزش و پرورش آموزش و پرورش فارس، انعکاس ظرفیت و توانمندی ها و ایجاد هماهنگی واحدهای درون سازمانی را از مهمترین وظایف روابط عمومی عنوان کرد و گفت:روابط عمومی باید از منافع آموزش و پرورش دفاع کند و این مهم نیازمند ارتقاء جایگاه این حوزه است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش با همه دستگاهها کار دارد و باید با تعامل مثبت ویژگیها و توانمندی های خود را معرفی و از توانمندیهای دیگر نهادها برای دستیابی به اهداف خود استفاده کند.
آذری به برخی از مشکلات کارشناسان روابط عمومی ادارات فارس اشاره کرد و گفت: منافع روابط عمومی به همه ما میرسد و باید سعی کرد از مشکلات این حوزه کم کرد.
مدیر کل آموزش و پرورش آموزش و پرورش فارس حضور روابط عمومی را برای هر نهادی ضروری دانست و خطاب به حاضران جلسه گفت: فارس از استان های مطرح کشور است و باید تلاش کنید با خلاقیت از ظرفیتهای موجود برای معرفی نهاد تعلیم و تربیت استفاده کنید.
براساس این گزارش، این اجلاس با حضور کارشناسان 59 منطقه و نواحی آموزش و پرورش استان فارس و در سالن ملاصدرا باشگاه فرهنگیان شهر شیراز برگزار شد.
|