درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 13:38   

درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی

  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی


ادامه ادامه مطلب یک

مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید

  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر
  رهبری سازمانی پایدار در شرایط بحران و عدم‌قطعیت
  مزایای استفاده از دیوار رسانه‌ای در یک رویداد روابط‌عمومی
  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید
  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی
  تبلیغات فریبنده: تقویت روابط‌عمومی دیجیتال و امنیت تبلیغات حیاتی است
  پایان وب؟ چه خبر است؟
  عصر جمینی
  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی
  مدل قدرتمند هوش مصنوعی جدید، گفتار را به متن، حتی اصطلاحات تخصصی شرکت شما، به دقت تبدیل می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 30025صفحه نخست » چهارشنبه، 24 خرداد 1396 - 22:48
به بهانه سالروز نخستین دوره آموزش روزنامه نگاری در ایران
چرا روزنامه نگاری علمی نیازمند آموزش است؟
بیش از 60 سال از برگزاری نخستین دوره آموزش روزنامه نگاری در ایران (24خرداد 1335) می گذرد. در این مدت سپهر رسانه ای کشور، فراز وفرودهای زیادی را به خود دیده و از دل آموزش های آکادمیک و عملی، حضور افراد شاخصی را تجربه کرده است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بیش از 60 سال از برگزاری نخستین دوره آموزش روزنامه نگاری در ایران (24خرداد 1335) می گذرد. در این مدت سپهر رسانه ای کشور، فراز وفرودهای زیادی را به خود دیده و از دل آموزش های آکادمیک و عملی، حضور افراد شاخصی را تجربه کرده است.

از طرف دیگر قدمت مطبوعات ما حداقل به 180 سال قبل میرسد، اما نکته تامل برانگیز اینجاست که هنوز ساختار روزنامه‌نگاری مان حرفه ای نشده چراکه چهار پایه اصلی روزنامه‌نگاری حرفه ای یعنی آموزش تخصصی ،استقلال حرفه ای ، اخلاق حرفه ای و تشکل های صنفی به وضعیت ایده آل نرسیده است. از این میان در شرایط متغیر امروزی،موضوع آموزش بیش از گذشته اهمیت یافته و به نوعی توجه هرچه بیشتر به کیفیت نیروی انسانی و تخصصی سازی حوزه فعالیت روزنامه نگاران، یکی از اصلی ترین ارکانی است که دوام و بقای هر رسانه ای را تضمین می کند .

در بازار رقابتی شدیدی که در فضای رسانه ها بخصوص رسانه های تحت وب حکمفرما است تنها منابع انسانی قوی می توانند یک رسانه خوب و حرفه ای بسازند. بنابراین، لازمه خبرنگار و روزنامه نگار بودن کسب تخصص آن هم در حد کارشناس و متخصص است . البته وقتی صحبت از روزنامه نگاری علمی به میان می آید کار به مراتب سخت تر و حساس تر میشود.چراکه روزنامه نگاران علم می بایست شناخت خوبی از حوزه های متنوع علم داشته باشند و بر روندهای علمی مسلط باشند.در واقع یک روزنامه نگار علم، هم باید مسلح به دانش و فنون روزنامه نگاری باشد و هم تسلط نسبی به حوزه علم داشته باشد.

فراموش نکنیم از پایه های اصلی پیشرفت علمی، در کنار کیفیت آموزشی، مقالات پژوهشی، ثبت اختراعات، صنعتی شدن پژوهش های آزمایشگاهی و... افزایش سواد علمی وسواد رسانه ای جامعه است که یکی از ارکان اصلی این نوع سواد، روزنامه نگاری علمی است.آنچه این شاخه از روزنامه نگاری را متمایز میکند توانایی روزنامه نگار در ایجاد تعامل میان عالمان و جامعه است . در این گونه روزنامه نگاری، رویدادهای علمی و اطلاعات فنی و تخصصی علوم با زبانی ساده و جذاب در اختیار مخاطبان عمومی قرار می گیرند.

روزنامه‌نگاران علمی به انتقال اخبار و در عین حال نظارت بر عملکرد نقش‌آفرینان عرصه علمی می‌پردازند. عرصه‌ای که نه تنها بسیار دشوار است که در عین حال یکی از هیجان‌انگیزترین و پرکشش‌ترین عرصه‌های جهان امروز را تشکیل می‌دهد.

بی شک نمی توان نقش رسانه ها را در پیشبرد توسعه علمی انکار کرد. چراکه این مهم بیش از هر چیز نیازمند درک و مشارکت عمومی است. مشارکتی که به آگاهی ، دانش و اطلاعات وابستگی مستقیم دارد . اکنون زمان مناسبی برای حضور پررنگ تر روزنامه نگاران علمی در این عرصه محسوب میشود. روند رو به گسترش علم و کاربردی شدن مصادیق آن در لحظه لحظه زندگی بشرباعث شده تا بیشترین حجم داده ها از طریق رسانه ها در اختیار مردم قرار می گیرد، نه ازنظام های رسمی و آموزشی مثل مدارس و دانشگاه ها؛ بنابراین باید بپذیریم که مسیر توسعه امروز جهان از مجرای توسعه علمی می گذرد و این نوع توسعه بدون وجود روزنامه نگاران و خبرنگاران قوی که به درستی اخبارعلم را رصد کنند و در دسترس بدنه جامعه قرار دهند امکان پذیر نخواهد بود.

لازم است برای پیشبرد اهداف علمی،آموزشی وتوسعه ای بیش از پیش به روزنامه نگاری علمی به عنوان حلقه واسط میان متخصصان و مردم توجه شود و تاسیس رشته روزنامه نگاری علمی و دوره های آموزشی مرتبط بصورت کوتاه مدت و بلند مدت هرچه سریعتر به مرحله عمل برسد.

بهاره صفوی/ روزنامه نگار علم/ سیناپرس

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نسل چهارم روابط‌عمومی‌


  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید


  چگونه از روابط‌عمومی برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید


  چالش‌های سلامت روانی متخصصان روابط‌عمومی


  آینده روابط‌عمومی مستقل


  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی


  رهبری سازمانی پایدار در شرایط بحران و عدم‌قطعیت


  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی


  ۹ توصیه برای آغاز فعالیت حرفه‌ای خبرنگاری


  مزایای استفاده از دیوار رسانه‌ای در یک رویداد روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد