شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در هر برهه از زمان و هر عصر ابزار سنجش افکار عمومی متفاوت است. در سنجش افکار عمومی و گرفتن بازخورد آنچه که اهمیت دارد ایجاد یک کانال ارتباطی با مخاطبین است که از طریق آن بتوانند به راحتی مشکلات، تجربیات، پیشنهادات، انتقادات و افکار خود را ابراز نمایند. با اهمیت یافتن نقش روابط عمومی رفته رفته نظام پیشنهادات و انتقادات در سازمان ها برای ارتباط بیشتر با مخاطبان سازمانی در سازمان ها پذیرفته شد. پس از روی کار آمدن وبگاه ها این سامانه با امکانات بیشتر و بدون نیاز به حضور فیزیکی به حیات خود ادامه داده است. اما دیگر امروز نشستن پشت رایانه های شخصی و باز کردن برازر و تایپ www از حوصله بشر خارج است.
سازمان ها برای ارتباط مستمر بایستی بتوانند از روش های کارامدتر و مبتنی بر رسانه های اجتماعی در دسترس استفاده نمایند. در سالهای اخیر استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارتباط با مخاطب بین سازمان ها رواج پیدا کرده است. اما تجربه فیلترینگ و کوچ دسته جمعی کاربران از یک شبکه اجتماعی و ارتباطی به شبکه ای دیگر ساعت ها زمان و هزینه سازمان را برای مدیریت محتوا در این رسانه ها بر باد داده است.
قابلیت های نرم افزارهای موبایل آنها را به رسانه های اجتماعی نوینی بدل کرده است که علاوه بر آنکه مدیریت محتوا را تسهیل می سازد می تواند نقش یک رسانه تعاملی را نیز ایفا کند. وقتی یک سازمان یک نرم افزار موبایل را رابط بین خود و مخاطبانش قرار می دهد چند ویژگی دارد:
۱. مدیریت محتوا با استناد به استراتژی محتوا
۲. تسهیل تعامل با مخاطب
۳. گرفتن بازخورد مستمر
۴. اصلاح استراتژی محتوا
شبکه های اجتماعی عکس محور مانند اینستاگرام شاید اکنون به بزرگترین مرجع رفتارهای پس از خرید مشتریان، تبدیل شده اند که بیش از هر نوع رسانه دیگری حقایق را به صورت کاملا واقعی بازتاب می دهد. آیا هرگز چنین رسانه ای مبتنی بر وب و با ابزار رایانه های شخصی قابل پیاده سازی بود؟ یا اگر پیاده سازی میشد آیا این چنین فراگیر و در لحظه می توانست انعکاس دهنده اوضاع و حالات کاربرانش باشد؟ در دنیای امروز که دستگاه های هوشمند به ویژه گوشی های تلفن همراه همچون عضوی از بدن همیشه و همه جا همراه انسان ها هستند، سازمان های پیشرو نیز این فرصت را مغتنم شمرده و دریافته اند که برای نزدیکی به مشتری بایستی از طریق نرم افزارهای کاربردی اقدام نمایند. حال که تکنولوژی مارا به این سمت سوق می دهد چه بهتر که همراه و همسو با آن پیش رفته و با استفاده از چنین ابزارهایی به مخاطبان خود نزدیک تر شده و تعامل با آنها را گسترش دهیم.
حال با استفاده از نرم افزار های موبایل چنین بستری مهیا شده است که با ارتباط تنگاتنگ با مخاطب به نوعی با سهیم کردن مخاطب در روند تولید محتوا آنها را در دایره سهام داران معنوی سازمان جمع می کند.
در نرم افزارهای تحت دستگاه های هوشمند امکان نظارت بر محتوای درج شده تا جزیی ترین لایه ها وجود دارد. به طور مثال در نرم افزارهای کاربردی این امکان وجود دارد که پس از انتشار هر مطلب؛
1. افراد را از ارسال چنین مطلبی آگاه کرد.
2. تعداد مشاهده افراد از مطلبی به خصوص را رصد نمود.
3. امکان اعلام نظر کلی مثبت و منفی را در نرم افزار موبایل قرار داد.
4. تعداد کاربرانی که نسبت به یک مطلب نظر مثبت یا منفی دارند را مشاهده نمود.
5. امکان تعامل با کاربران را به ازای هر مطلب با درج نظر قرار داد و از آنها پیام متنی دریافت نمود.
6. مخاطبان را بر اساس معیارهای سازمانی گروه بندی کرد.
7. برای هر یک از محتواها، سطوح دسترسی متفاوتی در نظر گرفت. بدین معنا که هر کاربر با توجه به گروه کاربری که در آن قرار دارد، محتوایی اختصاصی را مشاهده نماید.
چنین قابلیت هایی فرم های سنتی مدیریت محتوا امکان پذیر نبوده است. عامل اصلی که نرم افزار های کاربردی تلفن همراه را از باقی ابزارها جدا می کند، حضور دائمی در زندگی افراد است.
طبق آمارهای جهانی هر فرد در روز، بیش از 2 ساعت را به استفاده از تلفن همراه خود اختصاص می دهد. مسئله اصلی سهمی است که یک سازمان می خواهد از این زمان داشته باشد. در مورد شبکه های اجتماعی نیز، آنچه که باعث فراگیر شدن استفاده از آنها شد، ارائه نسخه نرم افزار کاربردی بود. پیش از آن استفاده از شبکه های اجتماعی مختص افرادی بود که علم نسبتا خوبی درباره استفاده از رایانه ها و وبسایت ها داشتند. اما امروز شاهد آن هستیم که افراد در تمامی سنین و بدون داشتن دانش خاصی از رایانه ها در شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت دارند.
طبق آمار منتشره شرکت مایکروسافت، تا سال 2020 استفاده از رایانه های شخصی به صفر خواهد رسید. سازمان ها برای آنکه بتوانند در ذهن افراد حضور مستمر داشته باشند بایستی راه های نوین را امتحان کنند. یکی از بهترین روش های نزدیکی با مخاطب نرم افزارهای کاربردی تحت دستگاههای هوشمند هستند که علاوه بر امکان مدیریت محتوا، به عنوان یک راه ارتباطی موثر نیز مطرح است.
گفتنی است سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با موضوع "روابط عمومی دانش محور و مدیریت محتوا"، با حمایت انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، انجمن بین المللی روابط عمومی، انجمن متخصصان روابط عمومی و برخی دانشگاه های خارجی و داخلی و با شرکت استادان، مدیران و کارشناسان صاحب نام، 19 دی ماه 1395در مرکز همایش های بین المللی المپیک برگزار خواهد شد.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی اینترنتی کنفرانس www.irancpr.ir رجوع نمایند.
|