شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دکتر امیر مسعود امیرمظاهری استاد جامعه شناسی و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با ستاد خبری سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران گفت: به نظرم در این رابطه تولید محتوا یک مسئولیت مشترک میشود تعریف کرد که بخشی از آن را سازمانهای آموزشی و دانشگاهی انجام دهند و بخش دیگر را نیز مؤسسات دولتی روابط عمومی و سازمانهای دولتی و بخش سوم را تشکلها و مؤسسات خصوصی که در این حوزه فعال هستند باید نقش خود را ایفا کنند.
تجریه ثابت کرده در بحث تولید محتوا به شکل حرفهای عملاً سازمانهای دولتی و نهادهای دانشگاهی دولتی نقش مهم و تأثیرگذاری نداشتهاند و همین اندک حاصل، تلاش و فعالیتهای بخش خصوصی و انجمنهای روابط عمومی است که حدود 90 درصد محتوای علمی وآموزشی این بخش را تولید میکنند.
در واقع در این بخش جای مراکز علمی دانشگاهی، سازمانها و نهادهای دولتی خالی است از سویی نیز در مؤسسات آموزشی رشته روابط عمومی به شاخه ارتباطات وابسته است و مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به شکلی که باید؛ توسعه نیافته است و معضل دیگر این که در مراکز علمی و سازمان های دولتی، کتابها و مقالاتی ترجمه میشوند که از قوام لازم علمی برخوردار نیست و در این بخش ضعفهایی مشاهده میشود که در محتوای ارائه شده تأثیرگذار است.
همچنین برای این که محتوای بومی با توجه به شرایط فرهنگی اجتماعی تولید شود لازم است تا در کنار فعالیتهایی که بخش خصوصی در این حوزه میکند، سازمانهای دولتی و مراکز دانشگاهی نیز پا به میدان گذاشته و دست به دست هم بدهند تا سطح علمی لازم در تولید محتوا تحقق بیابد.
دکتر مظاهری در ادامه آسیب اساسی در تولید محتوای بومی را معطوف به مباحث نظری دانست و معتقداست: بومیسازی نظریات در حوزه ارتباطات و روابط عمومی شامل به هنگامسازی شرایط اجتماعی دانشگاهها و مراکز پژوهشی در کنار مباحث نظری وارد پژوهش و آموزش شوند و در عرصه تبلیغات و ورود روابط عمومی به عرصه سازمانها می شوند، به جای این که به شکل شعاری و نظری غیر قابل اندازهگیری فعالیتهایی را داشته باشند.در حالی که تاکنون در حوزه تولید محتوای بومی نیز کارهای زیادی انجام شده، ولی دانشافزایی را در توسعه روابط عمومی نتوانسته ایجاد کند و دلیل آن نیز این بوده که از خواستگاه علمی و پژوهشی خوبی برخوردار نبوده است.
همچنین در طی یک دهه اخیر که بخش خصوصی با برگزاری کنفرانس ها و نشستهای علمی فعالیت های خوبی در این حوزه داشتهاند، در تولید کمی محتوا نسبت به دهههای اخیر رشد کمی خوبی ملاحظه شده اما رشد کیفی در این عرصه وجود نداشته است.
با وجود این مؤسسات خصوصی و سازمانهای غیردولتی با توجه به خلاءهایی که در خصوص کیفیت محتوای تولید شده وجود داشت، خیلی تلاش کردهاند تا این که ارزیابی و بازنگری در خصوص اصالت متنها و ترجمهها صورت گیرد و محتوا و متنها در داخل سازمانها بومیسازی شده مورد استفاده قرار گیرد.
به نظر من پیش از این که در جهت ارتقاء و رشد کمیت کار شود باید نگاه جدی در راستای ارتقای کیفی محتوا و جلسات نقد و بررسی آثار انجام شده در محتوا و عملکرد روابط عمومیها و باز کردن فضای پژوهش و مطالعات و ارزیابی و نظارت بر تولید محتوای ویژه خودمان در فرهنگ ما ایجاد شود.
مثلاً در شبکههای اجتماعی، روابط عمومیها میتوانند از آن استفاده کنند. در حالی که شاهد هستیم از کنار آن رد میشوند.
گفتنی است سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با موضوع "روابط عمومی دانش محور و مدیریت محتوا"، با حمایت انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، انجمن بین المللی روابط عمومی، انجمن متخصصان روابط عمومی و برخی دانشگاه های خارجی و داخلی و با شرکت استادان، مدیران و کارشناسان صاحب نام، 19 دی ماه 1395در مرکز همایش های بین المللی المپیک برگزار خواهد شد.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی اینترنتی کنفرانس www.irancpr.ir رجوع نمایند.
|