شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : توليد محتواي اثربخش براي شبكه هاي اجتماعي ضروري است
سه شنبه، 30 آذر 1395 - 12:12 کد خبر:27368
پيش از اين كه در جهت ارتقاء و رشد كميت كار شود بايد نگاه جدي در راستاي ارتقاي كيفي محتوا و جلسات نقد و بررسي آثار انجام شده در محتوا و عملكرد روابط عمومي‌ها و باز كردن فضاي پژوهش و مطالعات و ارزيابي و نظارت بر توليد محتواي ويژه‌ خودمان در فرهنگ ما ايجاد شود.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- دكتر امير مسعود اميرمظاهري استاد جامعه شناسي و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامي در گفتگو با ستاد خبري سيزدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران گفت: به نظرم در اين رابطه توليد محتوا يك مسئوليت مشترك مي‌شود تعريف كرد كه بخشي از آن را سازمان‌هاي آموزشي و دانشگاهي انجام دهند و بخش ديگر را نيز مؤسسات دولتي روابط عمومي و سازمان‌هاي دولتي و بخش سوم را تشكل‌ها و مؤسسات خصوصي كه در اين حوزه فعال هستند بايد نقش خود را ايفا كنند.


تجريه ثابت كرده در بحث توليد محتوا به شكل حرفه‌اي عملاً سازمان‌هاي دولتي و نهادهاي دانشگاهي دولتي نقش مهم و تأثيرگذاري نداشته‌اند و همين اندك حاصل، تلاش و فعاليت‌هاي بخش خصوصي و انجمن‌هاي روابط عمومي است كه حدود 90 درصد محتواي علمي وآموزشي اين بخش را توليد مي‌كنند.


در واقع در اين بخش جاي مراكز علمي دانشگاهي، سازمان‌ها و نهادهاي دولتي خالي است از سويي نيز در مؤسسات آموزشي رشته‌ روابط عمومي به شاخه‌ ارتباطات وابسته است و مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري به شكلي كه بايد؛ توسعه نيافته است و معضل ديگر اين كه در مراكز علمي و سازمان هاي‌ دولتي، كتاب‌ها و مقالاتي ترجمه مي‌شوند كه از قوام لازم علمي برخوردار نيست و در اين بخش ضعف‌هايي مشاهده مي‌شود كه در محتواي ارائه شده تأثيرگذار است.


همچنين براي اين كه محتواي بومي با توجه به شرايط فرهنگي اجتماعي توليد شود لازم است تا در كنار فعاليت‌هايي كه بخش خصوصي در اين حوزه مي‌كند، سازمان‌هاي دولتي و مراكز دانشگاهي نيز پا به ميدان گذاشته و دست به دست هم بدهند تا سطح علمي لازم در توليد محتوا تحقق بيابد.


دكتر مظاهري در ادامه آسيب اساسي در توليد محتواي بومي را معطوف به مباحث نظري دانست و معتقداست: بومي‌سازي نظريات در حوزه‌ ارتباطات و روابط عمومي شامل به هنگام‌سازي شرايط اجتماعي دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي در كنار مباحث نظري وارد پژوهش و آموزش شوند و در عرصه‌ تبليغات و ورود روابط عمومي به عرصه‌ سازمان‌ها مي شوند، به جاي اين كه به شكل شعاري و نظري غير قابل اندازه‌گيري فعاليت‌هايي را داشته باشند.در حالي كه تاكنون در حوزه‌ توليد محتواي بومي نيز كارهاي زيادي انجام شده، ولي دانش‌افزايي را در توسعه روابط عمومي نتوانسته ايجاد كند و دليل آن نيز اين بوده كه از خواستگاه علمي و پژوهشي خوبي برخوردار نبوده است.


همچنين در طي يك دهه اخير كه بخش خصوصي با برگزاري كنفرانس ها و نشست‌هاي علمي فعاليت هاي‌ خوبي در اين حوزه داشته‌اند، در توليد كمي محتوا نسبت به دهه‌هاي اخير رشد كمي خوبي ملاحظه شده اما رشد كيفي در اين عرصه وجود نداشته است.


با وجود اين مؤسسات خصوصي و سازمان‌هاي غيردولتي با توجه به خلاءهايي كه در خصوص كيفيت محتواي توليد شده وجود داشت، خيلي تلاش كرده‌اند تا اين كه ارزيابي و بازنگري در خصوص اصالت متن‌ها و ترجمه‌ها صورت گيرد و محتوا و متن‌ها در داخل سازمان‌ها بومي‌سازي شده مورد استفاده قرار گيرد.


به نظر من پيش از اين كه در جهت ارتقاء و رشد كميت كار شود بايد نگاه جدي در راستاي ارتقاي كيفي محتوا و جلسات نقد و بررسي آثار انجام شده در محتوا و عملكرد روابط عمومي‌ها و باز كردن فضاي پژوهش و مطالعات و ارزيابي و نظارت بر توليد محتواي ويژه‌ خودمان در فرهنگ ما ايجاد شود.


مثلاً در شبكه‌هاي اجتماعي، روابط عمومي‌ها مي‌توانند از آن استفاده كنند. در حالي كه شاهد هستيم از كنار آن رد مي‌شوند.

 

گفتني است سيزدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران با موضوع "روابط عمومي دانش محور و مديريت محتوا"، با حمايت انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي، انجمن بين المللي روابط عمومي، انجمن متخصصان روابط عمومي و برخي دانشگاه هاي خارجي و داخلي و با شركت استادان، مديران و كارشناسان صاحب نام، 19 دي ماه 1395در مركز همايش هاي بين المللي المپيك برگزار خواهد شد.


علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني اينترنتي كنفرانس www.irancpr.ir رجوع نمايند.