درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403 - 17:28   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین
  چشم‌انداز روابط‌عمومی در ایران: امید یا چالش؟
  پایگاه و جایگاه روابط‌عمومی در ایران
  ۲۷ اردیبهشت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  نقش روابط‌عمومی در جهش تولید با مشارکت مردم
  بیانیه انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  درک جعل عمیق و راه‌های مقابله با آن
  قانون کارما: هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم
  هفت اشتباه زبان بدن
  برندسازی کارفرمایی برای استارتاپ ها
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26904صفحه نخست » یکشنبه، 30 آبان 1400 - 14:31
مبارز راه درست نگاری در رسانه ها
دکتر «رید ارواین» موسس انجمن نظارت بر «درست نگاری در رسانه ها» 21 نوامبر 2002 پس از 33 سال مبارزه در این راه در 82 سالگی بر اثر سکته مغزی درگذشت، و انجمن نظارت بر درست نگاری (AIM) اعلام کرده است که راه اورا به عنوان یک «واچ داگ» ادامه خواهد داد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دکتر «رید ارواین» موسس انجمن نظارت بر «درست نگاری در رسانه ها» 21 نوامبر 2002 پس از 33 سال مبارزه در این راه در 82 سالگی بر اثر سکته مغزی درگذشت، و انجمن نظارت بر درست نگاری (AIM) اعلام کرده است که راه اورا به عنوان یک «واچ داگ» ادامه خواهد داد.


دکتر ارواین یک اقتصاددان آمریکایی و کارشناس پول بود که به مقاله نویسی برای جراید روی آورد و ضمن رفت و آمد به روزنامه ها متوجه بی دقتی در تنظیم برخی خبرها شد که نتیجه اعمال نفوذ مقامات و منابع ذینفع و یا اشتباه و تنبلی خبرنگار و دبیر میز مربوط بود.

 

وی این بی دقتی تعمدی و یا سهوی را در شبکه های تلویزیونی بیش از رسانه های چاپی مشاهده کرد و متوجه شد که هیچ سازمانی وجود ندارد که از حقوق مخاطبان (خوانندگان و بینندگان اخبار) حمایت کند، لذا در سال 1969 به فکر تاسیس گروه نظارت بر «درست نگاری در رسانه ها» افتاد و تصمیم خودرا اعلام داشت و هواداران فراوان به دست آورد. در اعلامیه او چنین آمده بود: خبر با مقاله تفاوت دارد. مقاله نظر نگارنده آن است که نامش در بالا و یا ذیل آن درج می شود و هرچه را که بخواهد می تواند بنویسد؛ درست و یا نادرست؛ قضاوتش با مخاطب است.

 

 ولی مخاطب نمی تواند دست بکار شود و هر روز درباره دهها خبر که به او داده می شود بررسی شخصی کند که آیا درست و یا نادرست بوده و میزان تحریف و کم و زیاد کردنشان تا چه حد است و ... و در این وضعیت؛ مخاطبان نیاز به یک سازمان غیر دولتی مرکب از داوطلبان دلسوز دارند که از حق آنان به دانستن «فقط حقایق، نه کم و نه زیاد کردن مطالب» حمایت کند و رسانه ها را در این زمینه افشاء و با تحریف خبر و گزینشی کار کردن رسانه ها و انتشار اخبار ناقص و چشم پوشی و عبور از برخی رویداد و در تاریکی باقی گذاردن مخاطبان مبارزه کند.


گروهی که دکتر ارواین پیشنهاد تاسیس آن را داده بود تاسیس شد و در اندک زمان چهل هزار عضو داوطلب پیدا کرد و بنای مبارزه با تحریف اخبار و قالب کردن نظر به نام خبر و ... را گذارد و تا حدی زیاد موفق شد. به گونه ای که ترس رسانه ها از این گروه بیش از اعتراض اتحادیه های مربوط و رسیدگی قضات دادگاه و مراجع دیگر است.


دکتر ارواین در جریان مبارزه خود بیش از سایر خبرها، روی اخبار اقتصادی انگشت می گذاشت و اصطلاح خبر «انداختنی» را اختراع کرد و گفت که صاحبان منافع اقتصادی می کوشند که نظر و برنامه خودرا به صورت خبر به خبرنگاران اقتصادی مخصوصا مبتدی ها «بیاندازند» و یا از طریق دادن رشوه و انجام مساعدت، این خبرها را به رسانه ها قالب کنند.


دکتر ارواین کتابهای متعدد در این زمینه نوشته که معروفترینشان «گمراه کاری رسانه ها و کنترل و مالکیت رسانه ها توسط اشخاص غیر حرفه ای و کمپانی های بزرگ» است. وی تملک یک رسانه توسط یک شخص حقیقی و یا حقوقی خارج از این حرفه را ، عملی به سود جامعه ندانسته و استدلال کرده است که چنین ناشری به رسالت رسانه و جایگاه واقعی آن توجه ندارد و علاقه اش تنها به تامین منافع خود و رسیدن به هدف غیر حرفه ای اش (اقتصادی و یا سیاسی) است و برایش تحریف خبر، خبر انداختنی، خبر یکسویه با خبر دقیق و جامع فرق نمی کند.


در اعلامیه درگذشت دکتر ارواین نوشته اند که وی موفق شد در طول مبارزه خود، دست کم بر دقت رسانه های «جهان انگلیسی زبان» در کار خبر بیافزاید.

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ۷ اصل حمایتی در روابط


  درک جعل عمیق و راه‌های مقابله با آن


  4 نکته برای ایجاد برندسازی کارفرمایی استارتاپ شما


  گاهی به چیزی فراتر از نیازهای جسمانی توجه کن


  چالش‌های پوشش خبری و راهکارهای رفع آن


  هفت اشتباه زبان بدن


  قانون کارما: هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم


  برندسازی کارفرمایی برای استارتاپ ها


  چند نکته در مورد بهترین راه برای نوشتن بیانیه مطبوعاتی


  چرا «روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» و «روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی» از تقویم رسمی کشور حذف شد؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد