شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مبارز راه درست نگاري در رسانه ها
یکشنبه، 30 آبان 1400 - 19:01 کد خبر:26904
دكتر «ريد ارواين» موسس انجمن نظارت بر «درست نگاري در رسانه ها» 21 نوامبر 2002 پس از 33 سال مبارزه در اين راه در 82 سالگي بر اثر سكته مغزي درگذشت، و انجمن نظارت بر درست نگاري (AIM) اعلام كرده است كه راه اورا به عنوان يك «واچ داگ» ادامه خواهد داد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- دكتر «ريد ارواين» موسس انجمن نظارت بر «درست نگاري در رسانه ها» 21 نوامبر 2002 پس از 33 سال مبارزه در اين راه در 82 سالگي بر اثر سكته مغزي درگذشت، و انجمن نظارت بر درست نگاري (AIM) اعلام كرده است كه راه اورا به عنوان يك «واچ داگ» ادامه خواهد داد.


دكتر ارواين يك اقتصاددان آمريكايي و كارشناس پول بود كه به مقاله نويسي براي جرايد روي آورد و ضمن رفت و آمد به روزنامه ها متوجه بي دقتي در تنظيم برخي خبرها شد كه نتيجه اعمال نفوذ مقامات و منابع ذينفع و يا اشتباه و تنبلي خبرنگار و دبير ميز مربوط بود.

 

وي اين بي دقتي تعمدي و يا سهوي را در شبكه هاي تلويزيوني بيش از رسانه هاي چاپي مشاهده كرد و متوجه شد كه هيچ سازماني وجود ندارد كه از حقوق مخاطبان (خوانندگان و بينندگان اخبار) حمايت كند، لذا در سال 1969 به فكر تاسيس گروه نظارت بر «درست نگاري در رسانه ها» افتاد و تصميم خودرا اعلام داشت و هواداران فراوان به دست آورد. در اعلاميه او چنين آمده بود: خبر با مقاله تفاوت دارد. مقاله نظر نگارنده آن است كه نامش در بالا و يا ذيل آن درج مي شود و هرچه را كه بخواهد مي تواند بنويسد؛ درست و يا نادرست؛ قضاوتش با مخاطب است.

 

 ولي مخاطب نمي تواند دست بكار شود و هر روز درباره دهها خبر كه به او داده مي شود بررسي شخصي كند كه آيا درست و يا نادرست بوده و ميزان تحريف و كم و زياد كردنشان تا چه حد است و ... و در اين وضعيت؛ مخاطبان نياز به يك سازمان غير دولتي مركب از داوطلبان دلسوز دارند كه از حق آنان به دانستن «فقط حقايق، نه كم و نه زياد كردن مطالب» حمايت كند و رسانه ها را در اين زمينه افشاء و با تحريف خبر و گزينشي كار كردن رسانه ها و انتشار اخبار ناقص و چشم پوشي و عبور از برخي رويداد و در تاريكي باقي گذاردن مخاطبان مبارزه كند.


گروهي كه دكتر ارواين پيشنهاد تاسيس آن را داده بود تاسيس شد و در اندك زمان چهل هزار عضو داوطلب پيدا كرد و بناي مبارزه با تحريف اخبار و قالب كردن نظر به نام خبر و ... را گذارد و تا حدي زياد موفق شد. به گونه اي كه ترس رسانه ها از اين گروه بيش از اعتراض اتحاديه هاي مربوط و رسيدگي قضات دادگاه و مراجع ديگر است.


دكتر ارواين در جريان مبارزه خود بيش از ساير خبرها، روي اخبار اقتصادي انگشت مي گذاشت و اصطلاح خبر «انداختني» را اختراع كرد و گفت كه صاحبان منافع اقتصادي مي كوشند كه نظر و برنامه خودرا به صورت خبر به خبرنگاران اقتصادي مخصوصا مبتدي ها «بياندازند» و يا از طريق دادن رشوه و انجام مساعدت، اين خبرها را به رسانه ها قالب كنند.


دكتر ارواين كتابهاي متعدد در اين زمينه نوشته كه معروفترينشان «گمراه كاري رسانه ها و كنترل و مالكيت رسانه ها توسط اشخاص غير حرفه اي و كمپاني هاي بزرگ» است. وي تملك يك رسانه توسط يك شخص حقيقي و يا حقوقي خارج از اين حرفه را ، عملي به سود جامعه ندانسته و استدلال كرده است كه چنين ناشري به رسالت رسانه و جايگاه واقعي آن توجه ندارد و علاقه اش تنها به تامين منافع خود و رسيدن به هدف غير حرفه اي اش (اقتصادي و يا سياسي) است و برايش تحريف خبر، خبر انداختني، خبر يكسويه با خبر دقيق و جامع فرق نمي كند.


در اعلاميه درگذشت دكتر ارواين نوشته اند كه وي موفق شد در طول مبارزه خود، دست كم بر دقت رسانه هاي «جهان انگليسي زبان» در كار خبر بيافزايد.