شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، به دنبال سلسه نشست های تخصصی در رابطه با اهمیت و نقش و جایگاه روابط عمومی در بین دستگاههای اجرایی دولتی و بخش خصوصی ، میزگردی با حضور دو کارشناس و استاد دانشگاه با موضوع «نقش مدیران در موفقیت روابط عمومی ها» برگزار کرد که در ذیل به اجمال می خوانیم .
**مدرس روابط عمومی در دانشگاه گفت: امروزه کمتر سازمانی را در جهان می توان یافت که فاقد واحد روابط عمومی باشد. روابط عمومی چشم و گوش و قلب سازمان است که بدون آن حیات سازمانی دوام ندارد .
عبدالله ذاکر افزود: طبق تعاریف تشکیلاتی ، روابط عمومی در ستاد مدیریت دستگاهها خلاصه شده و با توجه به ضعف هایی که وجود داشت از گذشته تا کنون برای مدیران کار انجام میدادند .
وی با بیان اینکه وجود روابط عمومی در سازمان یک ضرورت است ، گفت: عموما کارکرد ضعیف مدیران به روابط عمومی ها باز می گردد و برای رفع این مشکل باید نخست از افراد کارشناس در این حوزه بهره برد و به دنبال آن با برنامه ریزی و هماهنگی و نظارت در مدیریت در مفهوم عام بر اهمیت روابط عمومی تاکید کرد .
**آسیب شناسی حوزه روابط عمومی
استاد دانشگاه و نویسنده در این نشست به دیدگاه آسیب شناسی حوزه روابط عمومی پرداخت و افزود: درک نادرست مدیران از روابط عمومی ها آسیب اول در این حوزه است .
علی فروزفر گفت: اگراین درک درست مدیریتی نباشد روابط عمومی خیلی ضروری به نظر نخواهد رسید و آسیب دوم در این حوزه ساختار تشکیلاتی و جایگاه نادرست روابط عمومی در سازمان است .
وی افزود: روابط عمومی باید زیرنظر مستقیم مدیریت ارشد یا تحت نظارت یکی از معاونت ها کارکند. برخی از روابط عمومی ها در حوزه ریاست تلفیق شده اند که حالتی نادرست است . این رویه در دستگاههای دولتی بسیار دیده می شود و به همین دلیل نقش روابط عمومی در این دستگاهها بسیار کم رنگ خواهد بود .
فروزفر افزود: آسیب بعدی در حوزه روابط عمومی ، عموما مسئولین روابط عمومی ها از دانش و صلاحیت های حرفه ای برخوردار نبوده که این امر نیز به مدیریت ارشد سازمان بازمی گردد و از این رو باید به جذب نیروی شایسته در حوزه روابط عمومی همت گماشت .
مدرس روابط عمومی در خصوص آسیب دیگر در حوزه روابط عمومی گفت: فقر مالی در روابط عمومی بسیار مشهود است و از طرفی نبود مکان مناسب برای این بخش در سازمان انگیزه نیروهای فعال در این بخش را با کاهش مواجه خواهد ساخت و لذا مدیریت ارشد باید برای این موضوع ردیف بودجه ای و جایگاه مناسبی در نظر گیرد .
وی گفت: یکی دیگر از آسیب ها در حوزه روابط عمومی نبود قانون تعریف شده واحد در سیستم مدیریت سازمان است و در بیشتر دستگاهها سیستم سنتی حاکم می باشد و روابط بطور طبیعی جای ضوابط را خواهد گرفت و در این رابطه روابط عمومی مستقیما آسیب جدی خواهد دید .
فروزفر با بیان اینکه در سیستم سنتی ، مدیریت ارشد می خواهد بیشتر خود را مطرح کند و لذا از روابط عمومی می خواهد در این کار پیشقدم شود ، افزود: در این رهگذر کمتر به نقش تفصیلی روابط عمومی توجه شده در صورتی که روابط عمومی باید اشتباهات دستگاهها را بطور مداوم به مدیریت تذکر دهد تا ضعف ها برطرف شود .
** بی توجهی به افکار عمومی
استاد دانشگاه و مولف کتاب در حوزه روابط عمومی با بیان اینکه عدم توجه به افکار عمومی و نظرسنجی ها یک خلا بسیار مشهود در این میان است ، افزود: انجمن های روابط عمومی در کشور تا کنون نتوانسته اند نقش خود را به خوبی ایفا و مشکلات را در این حوزه حل کنند چراکه سیستم حاکم در مدیریت سازمانی همچنان سنتی به پیش می رود و از طرفی مدیریت ارشد سازمان ، روابط عمومی را هیچگاه یک علم نمی داند .
استاد دانشگاه گفت: روابط عمومی در سازمان باید واقعیات را بیان کنند ولی متاسفانه در دستگاهها کمتر دیده شده و از این رو جایگاه واقعی روابط عمومی و شاخص های کاری آن تاکنون برای فرد و یا سازمان مشخص نیست .
وی با بیان اینکه باید روابط عمومی ها را در میان مدیران ارشد تقویت و میزان درک و فهم سازمان را از حد و اندازه این بخش شفافتر کرد افزود: متاسفانه امروزه مدیران ارشد به ضرورت روابط عمومی ایمان راسخ ندارند و فقط این حوزه را در ساختار تشکیلاتی جای داده اند .
فروزفر گفت: در این راستا از سوی مدیریت سازمانی به جلب رضایت مشتری و روابط انسانی نیز کمتر توجه می شود و طبق نظر سنجی ها و نتایج بدست آمده روابط عمومی باید جایگاه مستقلی داشته باشد و بهتر بود دولت ، قبل از ادغام روابط عمومی در حوزه ریاست به این نظرسنجی ها توجه می کرد .
استاد دانشگاه با بیان اینکه مدیریت کشور در سه سطح ارشد ، مدیران در سطح سازمان مادر و مدیریت کلان کشور که به ریاست جمهوری باز می گردد ، خلاصه شده ، افزود: هنگامی که از نقش و جایگاه روابط عمومی در عرصه داخلی صحبت می شود در واقع اشاره به سطح مدیریت ارشد دستگاههای اجرایی است .
** عدم نقد پذیری و نبود دمکراسی موانع رشد روابط عمومی
ذاکر با بیان اینکه پیچیدگی نقش روابط عمومی در مدیریت سازمان ، عدم نقد پذیری و نبود دمکراسی در مسیر رشد روابط عمومی مانع ایجاد کرده گفت: روابط عمومی باید هر لحظه مشکلات را به مدیریت اطلاع دهد و از طرف دیگر شورای اطلاع رسانی در سازمان نقش اساسی داشته و با استفاده از افراد صاحب نظر دیدگاهها و تشکیلات را تغییر دهد .
مدرس روابط عمومی گفت: تشریفاتی بودن یکی دیگر از ضعف های مدیریت سازمانها است .اساسنامه روابط عمومی ها را باید عوض کرد و بر اساس نیاز سازمانها و نیروهای متخصص این بخش را تعریف کرد و از طرفی روابط عمومی الکترونیک را گسترش داد. به زبانهای خارجی توجه کرد و رشته تحصیلی کارکنان مرتبط با شغل آنان باشد .
** اعتماد به روابط عمومی رمز موفقیت مدیران
فروزفر با بیان اینکه مدیران روابط عمومی باید از وظایف خود به خوبی اطلاع داشته باشند ، گفت: مدیران ارشد نیز به مسئولین روابط عمومی اعتماد کنند و در همه مسایل و موارد سازمانی آنان را دخالت داده و پشتیبانی و حمایت کنند .
وی افزود: مدیران روابط عمومی باید از دانش و مهارت لازم برخوردار بوده و مدیریت سازمان نیز برخی از وظایف خود را به روابط عمومی ها واگذار و توقع منطقی از آنان داشته باشند و از سوی دیگر مدیران ارشد در تامین منابع مالی روابط عمومی ها اولویت قرار دهند و بی عدالتی دراین خصوص را برطرف کنند .
** ضابطه به جای رابطه
ذاکر با بیان اینکه بیشتر کارها در دستگاههای اجرایی و حتی سیستم مدیریتی کشور براساس ضابطه نمی باشد و متاسفانه روابط عمومی ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند گفت: روابط عمومی باید ضابطه مند و جزو اجزای ستادی سازمان به شمار رود.
منبع: ایرنا
|