شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : عدم نقد پذيري و نبود دمكراسي موانع رشد روابط عمومي
یکشنبه، 2 آبان 1395 - 14:14 کد خبر:26427
جايگاه روابط عمومي به دليل راهبردي و زيربنايي بودن ، مي تواند سازمان هاي مختلف را در همگامي با پيشرفت و تحولات جهاني ياري دهد و از طرفي حيات سازماني مستلزم فعاليت مداوم روابط عمومي هاست چراكه سازمان بدون روابط عمومي زنده و پويا ، موفق و اثربخش نخواهد بود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، به دنبال سلسه نشست هاي تخصصي در رابطه با اهميت و نقش و جايگاه روابط عمومي در بين دستگاههاي اجرايي دولتي و بخش خصوصي ، ميزگردي با حضور دو كارشناس و استاد دانشگاه با موضوع «نقش مديران در موفقيت روابط عمومي ها» برگزار كرد كه در ذيل به اجمال مي خوانيم .

**
مدرس روابط عمومي در دانشگاه گفت: امروزه كمتر سازماني را در جهان مي توان يافت كه فاقد واحد روابط عمومي باشد. روابط عمومي چشم و گوش و قلب سازمان است كه بدون آن حيات سازماني دوام ندارد .
عبدالله ذاكر افزود: طبق تعاريف تشكيلاتي ، روابط عمومي در ستاد مديريت دستگاهها خلاصه شده و با توجه به ضعف هايي كه وجود داشت از گذشته تا كنون براي مديران كار انجام ميدادند .
وي با بيان اينكه وجود روابط عمومي در سازمان يك ضرورت است ، گفت: عموما كاركرد ضعيف مديران به روابط عمومي ها باز مي گردد و براي رفع اين مشكل بايد نخست از افراد كارشناس در اين حوزه بهره برد و به دنبال آن با برنامه ريزي و هماهنگي و نظارت در مديريت در مفهوم عام بر اهميت روابط عمومي تاكيد كرد .

**آسيب شناسي حوزه روابط عمومي
استاد دانشگاه و نويسنده در اين نشست به ديدگاه آسيب شناسي حوزه روابط عمومي پرداخت و افزود: درك نادرست مديران از روابط عمومي ها آسيب اول در اين حوزه است .
علي فروزفر گفت: اگراين درك درست مديريتي نباشد روابط عمومي خيلي ضروري به نظر نخواهد رسيد و آسيب دوم در اين حوزه ساختار تشكيلاتي و جايگاه نادرست روابط عمومي در سازمان است .
وي افزود: روابط عمومي بايد زيرنظر مستقيم مديريت ارشد يا تحت نظارت يكي از معاونت ها كاركند. برخي از روابط عمومي ها در حوزه رياست تلفيق شده اند كه حالتي نادرست است . اين رويه در دستگاههاي دولتي بسيار ديده مي شود و به همين دليل نقش روابط عمومي در اين دستگاهها بسيار كم رنگ خواهد بود .
فروزفر افزود: آسيب بعدي در حوزه روابط عمومي ، عموما مسئولين روابط عمومي ها از دانش و صلاحيت هاي حرفه اي برخوردار نبوده كه اين امر نيز به مديريت ارشد سازمان بازمي گردد و از اين رو بايد به جذب نيروي شايسته در حوزه روابط عمومي همت گماشت .
مدرس روابط عمومي در خصوص آسيب ديگر در حوزه روابط عمومي گفت: فقر مالي در روابط عمومي بسيار مشهود است و از طرفي نبود مكان مناسب براي اين بخش در سازمان انگيزه نيروهاي فعال در اين بخش را با كاهش مواجه خواهد ساخت و لذا مديريت ارشد بايد براي اين موضوع رديف بودجه اي و جايگاه مناسبي در نظر گيرد .
وي گفت: يكي ديگر از آسيب ها در حوزه روابط عمومي نبود قانون تعريف شده واحد در سيستم مديريت سازمان است و در بيشتر دستگاهها سيستم سنتي حاكم مي باشد و روابط بطور طبيعي جاي ضوابط را خواهد گرفت و در اين رابطه روابط عمومي مستقيما آسيب جدي خواهد ديد .
فروزفر با بيان اينكه در سيستم سنتي ، مديريت ارشد مي خواهد بيشتر خود را مطرح كند و لذا از روابط عمومي مي خواهد در اين كار پيشقدم شود ، افزود: در اين رهگذر كمتر به نقش تفصيلي روابط عمومي توجه شده در صورتي كه روابط عمومي بايد اشتباهات دستگاهها را بطور مداوم به مديريت تذكر دهد تا ضعف ها برطرف شود .

** بي توجهي به افكار عمومي  
استاد دانشگاه و مولف كتاب در حوزه روابط عمومي با بيان اينكه عدم توجه به افكار عمومي و نظرسنجي ها يك خلا بسيار مشهود در اين ميان است ، افزود: انجمن هاي روابط عمومي در كشور تا كنون نتوانسته اند نقش خود را به خوبي ايفا و مشكلات را در اين حوزه حل كنند چراكه سيستم حاكم در مديريت سازماني همچنان سنتي به پيش مي رود و از طرفي مديريت ارشد سازمان ، روابط عمومي را هيچگاه يك علم نمي داند .
استاد دانشگاه گفت: روابط عمومي در سازمان بايد واقعيات را بيان كنند ولي متاسفانه در دستگاهها كمتر ديده شده و از اين رو جايگاه واقعي روابط عمومي و شاخص هاي كاري آن تاكنون براي فرد و يا سازمان مشخص نيست .
وي با بيان اينكه بايد روابط عمومي ها را در ميان مديران ارشد تقويت و ميزان درك و فهم سازمان را از حد و اندازه اين بخش شفافتر كرد افزود: متاسفانه امروزه مديران ارشد به ضرورت روابط عمومي ايمان راسخ ندارند و فقط اين حوزه را در ساختار تشكيلاتي جاي داده اند .
فروزفر گفت: در اين راستا از سوي مديريت سازماني به جلب رضايت مشتري و روابط انساني نيز كمتر توجه مي شود و طبق نظر سنجي ها و نتايج بدست آمده روابط عمومي بايد جايگاه مستقلي داشته باشد و بهتر بود دولت ، قبل از ادغام روابط عمومي در حوزه رياست به اين نظرسنجي ها توجه مي كرد .
استاد دانشگاه با بيان اينكه مديريت كشور در سه سطح ارشد ، مديران در سطح سازمان مادر و مديريت كلان كشور كه به رياست جمهوري باز مي گردد ، خلاصه شده ، افزود: هنگامي كه از نقش و جايگاه روابط عمومي در عرصه داخلي صحبت مي شود در واقع اشاره به سطح مديريت ارشد دستگاههاي اجرايي است

** عدم نقد پذيري و نبود دمكراسي موانع رشد روابط عمومي  
ذاكر با بيان اينكه پيچيدگي نقش روابط عمومي در مديريت سازمان ، عدم نقد پذيري و نبود دمكراسي در مسير رشد روابط عمومي مانع ايجاد كرده گفت: روابط عمومي بايد هر لحظه مشكلات را به مديريت اطلاع دهد و از طرف ديگر شوراي اطلاع رساني در سازمان نقش اساسي داشته و با استفاده از افراد صاحب نظر ديدگاهها و تشكيلات را تغيير دهد .
مدرس روابط عمومي گفت: تشريفاتي بودن يكي ديگر از ضعف هاي مديريت سازمانها است .اساسنامه روابط عمومي ها را بايد عوض كرد و بر اساس نياز سازمانها و نيروهاي متخصص اين بخش را تعريف كرد و از طرفي روابط عمومي الكترونيك را گسترش داد. به زبانهاي خارجي توجه كرد و رشته تحصيلي كاركنان مرتبط با شغل آنان باشد .

** اعتماد به روابط عمومي رمز موفقيت مديران  
فروزفر با بيان اينكه مديران روابط عمومي بايد از وظايف خود به خوبي اطلاع داشته باشند ، گفت: مديران ارشد نيز به مسئولين روابط عمومي اعتماد كنند و در همه مسايل و موارد سازماني آنان را دخالت داده و پشتيباني و حمايت كنند .
وي افزود: مديران روابط عمومي بايد از دانش و مهارت لازم برخوردار بوده و مديريت سازمان نيز برخي از وظايف خود را به روابط عمومي ها واگذار و توقع منطقي از آنان داشته باشند و از سوي ديگر مديران ارشد در تامين منابع مالي روابط عمومي ها اولويت قرار دهند و بي عدالتي دراين خصوص را برطرف كنند .

** ضابطه به جاي رابطه  
ذاكر با بيان اينكه بيشتر كارها در دستگاههاي اجرايي و حتي سيستم مديريتي كشور براساس ضابطه نمي باشد و متاسفانه روابط عمومي ها نيز از اين قاعده مستثني نيستند گفت: روابط عمومي بايد ضابطه مند و جزو اجزاي ستادي سازمان به شمار رود.

 

منبع: ايرنا