درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 17:13   

درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی

  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی


ادامه ادامه مطلب یک

مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید

  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  فرآیند ایجاد انگیزه در سازمان
  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر
  رهبری سازمانی پایدار در شرایط بحران و عدم‌قطعیت
  مزایای استفاده از دیوار رسانه‌ای در یک رویداد روابط‌عمومی
  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید
  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی
  تبلیغات فریبنده: تقویت روابط‌عمومی دیجیتال و امنیت تبلیغات حیاتی است
  پایان وب؟ چه خبر است؟
  عصر جمینی
  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26377صفحه نخست » ادامه مطلب یکپنجشنبه، 29 مهر 1395 - 18:59
باز نشر/ طرح تکریم و مشکل درونی سازی
این گونه موارد معطوف به عدالت اجتماعی است که مبتی بر مسایل تاریخی می باشد و اساساً خلق و خوی و رفتار وعادات افراد و گوره ها را نمی توان با آیین نامه و دستور العمل متحول نمود. این ها اموری انتزاعی و جدای از زمینه ها و اوضاع واحوال حاکم برجامعه نیستند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- معنای اصلی وفنی بوروکراسی ، تشکیلات سازمانی و ضوابط و نظامات حاکم برآن است و البته در اصطلاح و نگرش عمومی جامعه ما به کاغذ بازی و پیچیدگی های اداری و تورم و فربهی سازمان ها تعبیر می شود  مشکلاتی که در ادارات و موسسات کشور، وجود دارد تقریباً همان مشکلاتی است که نزدیک به یک قرن پیش با تأسیس وپیدایش اداره و در اصطلاح آن روزها دیوان و دیوانسارلاری وجود داشت و ورد زبان مردم کوچه و بازار بود ، مشکلاتی از قبیل عدم آشنایی مراجعین و سردرگمی آنها به هنگام ورود به موسسه  عدم وجود افراد و ابزارهای اطلاع رسانی ، کم توجهی و یا بی اعتنایی مسئولین و کارکنان به تقاضاهای ارباب رجوع ، عدم اراده لازم برای رفع موانع و ایجاد سهولت در کارها و بیهوده به تعویق انداختن رسیدگی به تقاضاها و رشوه خواهی ویا اصطلاحاً شیرینی خواهی و به تعبیر قدما طلب پول چایی ، رواج آشنا تراشی، سفارش پذیری و یا پارتی بازی و بالاخص تکثر و حجیم بودن اسناد ومدارک و اوراق بعضاً غیر ضروری و امثالهم که این داستان دنباله دار همچنان تداوم دارد .


از طرفی  هرایرانی برحسب سن وسالش می تواند ده ها و یا صدها قانون  آیین نامه  طرح و برنامه و دستور العمل را به یاد بیاورد که برای اصلاح روش ها و رفع مشکلات سازمان ها و ادارات تاکنون تنظیم و تصویب و اعلام شده است  از این قرار که تدابیری و تحرکاتی اتخاذ وشروع می شود اما از طرف مدیران وکارکنان موسسات جدی تلقی نگردیده و کم کم از یادها می رود. آخرین نمونه از این تمهیدات، « طرح تکریم مردم و جلب رضایت اربا ب رجوع در نظام اداری کشور »‌ مصوب مورخ 10/2/81 است . این طرح با تلاش سازمان مدیریت و برنامه ریزی وهئیت وزیران و با اطلاع رسانی های گسترده دررسانه ها اعلام و ابلاغ شد.


این طرح نیز مجموعه از مواد وتبصره وفهرست و مقدمه و اهداف و … و منظور از تدوین آن کلیاتی همچون نظم و آمادگی برای ارایه خدمات به مردم ، وقت شناسی و آراستگی لباس ، رعایت ادب و نزاکت ، ارایه اطلاعات لازم ، ایجاد تمایلات نسبت به کار، تهیه منشور اخلاقی و جلوگیری از رشوه خواری و دیگر موارد ازاین دست ، اما همه شواهد و بررسی های حاکی است که این طرح نیز باهمه صرف اوقات و هزینه های مربوط هیچ تحول اساسی را در نظام اداری ما به وجود نیاورد و مشکلات و معضلات گذشته همچنان باقی است، اما چرا چنین تدابیر و دستور العمل هایی راه به جایی نمی برد ، اثر و بی اثر مانده و بالاخره در بایگانی های ادارات مدفون می گردند و چیزی جز افسوس برای این همه تکرار مکررات باقی نمی گذارند ؟


پاسخ درست، علمی و تجربی آن است که این گونه موارد معطوف به عدالت اجتماعی است که مبتی بر مسایل تاریخی می باشد و اساساً خلق و خوی و رفتار وعادات افراد و گوره ها را نمی توان با آیین نامه و دستور العمل متحول نمود. این ها اموری انتزاعی و جدای از زمینه ها و اوضاع واحوال حاکم برجامعه نیستند.


چگونه می توان در تحلیل چگونگی رفتارهای اجتماعی ، مؤلفه ها ، عناصر فکری ، فرهنگی ، سیاسی و معیشتی جامعه را نادیده گرفت ؟ و مثلاً بایدها و نبایدها یی را برای رفتارهای اداری تبیین نمود ؟ هر اداره ومؤسسه ای جزیی از پیکره جامعه است ، جامعه ای که دچار اضطراب ، اختلال و دشواری های ارتباطی و فکری و اقتصادی باشد اداره و سازمانش نیز همین خصوصیات و عوارض را دارد برعکس ،‌ در جوامع پیشرفته ، شاداب ، مرفه و برخوردار از مواهب زندگانی و به قول معروف آزاد و آباد مگر می توان اداراتی خشک ، بدون انضباط و نابهنجار را مشاهد نمود ؟ در کشور های مترقی و توسعه یافته به فررزندان خود در مقاطع کودکستان داستان واقع بینی ، واقع گویی ، مسئولیت پذیری ، صداقت و احترام به قانون و عرف را جداً می آموزند و آموزگاران به آمرزه ها ایمان و اعتقاد داشته و در گفتار وکردارشان دوگانگی وجود ندارد.

 

کارکنان ادارات امروز همان کودکان و دانش آموزان دیروز هستند که برحسب تعلیم وتربیت خود در مدرسه و دانشگاه وخانه ومحله اینک با دیگران مواجه می شوند و ارتباط برقرار می کنند . کیفیت این ارتباطات همان نحوه رفتارهایی است که با آنها شده است ، و باصطلاح از یک قماش می باشند ومشکل اصلی هم در همین جا است که برای تغبیر و دگرگونی اساسی در بنیان های بخشی از بدنه جامعه نمی توان فارغ و غافل از ساختارهای بنیادین کلی آن پیکره بود ، جوهره و اساس فرایند توسعه هم همین نکته است یعنی رعایت تناسب و توازن در تحولات فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی.


علیهذا تغییر و بهینه سازی عادات و رفتارهای افراد در صحنه های مختلف آموزشی ، صنفی، حرفه ای، فنی، بالاخره اداری به نحوی که از آن یاد شد با بخشنامه و افکار و هشدارهای مقطعی و موردی مشخص نمی شود، آن چه که دراین راه می تواند سودمند و عملی باشد نهادینه کردن و درونی سازی است که دست یابی به آن تنها با ثمری ملی و در راستای برنامه های مدون دراز مدت همه جانبه توسعه ای مقدور و میسر می باشد.

 

 با این همه اشاره ای که در طرح تکریم به مقوله اطلاع رسانی شده است را می توان تقریباً تنها نکته قابل اجرا و کاربردی دانست اگر چه این امر یعنی عنصر اطلاع رسانی هم در زنجیره عادات اجتماعی قرار دارد ، و دراین زمینه نیز همیشه جامعه ما با مشکل ارتباط و تفاهم مواجه بوده است اما چون دراین مورد خاص به هرحال مرجع و منبعی مشخص با عنوان واحد روابط عمومی درسازمان های ما وجود دارد و از پیشینه ها و ظرفیت های عینی و اجرایی نیز برخوردار می باشد لذا می باید همه تلاش ها بر این امر خیر و مبارک یعنی برقراری ارتباط صحیح و صمیمانه با ارباب رجوع از طریق مواجهه تکریم و استقبال شایسته و مناسب، در اختیار قراردادن بروشورهای اطلاعاتی، تهیه ونصب تابلوها و فلش های راهنما، راه اندازی خط تلفن گویا و انجام نظر سنجی های ساده وبدون اتلاف وقت اما غنی و پرمحتوی که مدیران و کارکنان را مستمراً درحال وهوای نظرات مراجعین قرار بدهد متمرکز نمود.

شادروان کاظم متولی


 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نسل چهارم روابط‌عمومی‌


  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید


  چگونه از روابط‌عمومی برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید


  فرآیند ایجاد انگیزه در سازمان


  چالش‌های سلامت روانی متخصصان روابط‌عمومی


  آینده روابط‌عمومی مستقل


  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی


  رهبری سازمانی پایدار در شرایط بحران و عدم‌قطعیت


  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی


  ۹ توصیه برای آغاز فعالیت حرفه‌ای خبرنگاری


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد