درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 12:22   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما
  چند نکته مهم در پرامپت‌نویسی
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25720صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیسه شنبه، 16 شهریور 1395 - 07:50
نقش پیشگیرانه و درمانی روابط عمومی در سازمان ها
سعید معادی کارشناس ارشد روابط عمومی - روابط عمومی از طریق مدیریت نهادی می کوشد تا خود نمونه ای از ارزش های سازمانی باشد و با فعالیت های خاص خود ارزش را به اثبات رساند و کارکنان روابط عمومی ها همواره باید توجه داشته باشند که هر نوع عمل یا گفتاری بر فرهنگ و ارزش های سازمان اثر می گذارد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  روابط عمومی ها در سازمان ها نقش های زیادی را بر عهده دارند که از آن جمله می توان به توزیع اطلاعات، انجام تبلیغات و برقراری ارتباط دو سویه بین مخاطبان و مدیریت سازمان اشاره کرد. با توجه به اینکه در سازمان های برتر، همه واحدها علاوه بر نقش های سنتی، نقش های دیگری نیز ایفا می کنند تا سازمان را به جایگاه برتر برسانند، واحد روابط عمومی نیز در راستای نیل به اهداف سازمانی، دارای وظایف سنگینی بوده و نقطه عطف دیگر واحدها محسوب می شود. از این رو در کنار وظایف برشمرده شده برای روابط عمومی نقش پیشگیرانه و درمانی روابط عمومی می تواند در سلامت افراد و سازمان و به طریق اولی کمک به حفظ منافع مشترک کارکنان، سازمان و مردم و متعاقب آن هم افزائی بیشتر که منتج به اعتماد و رضایتمندی هر سه گروه ذینع می شود اشاره نمود.

الف) نقش آینده نگری
هدف از آینده نگری، محاسبه یا پیشگویی برخی از رویدادها یا شرایط آتی است. آینده نگری به مدیر کمک می کند تا شرایط آینده را به خوبی بشناسد و برای مشکلاتی که در راهند، چاره اندیشی کند. به بیان دیگر، هدف اصلی آینده نگری، کسب آگاهی درباره رخدادهای نامعلومی است که احتمالا در آینده روی خواهد داد. با توجه به تحولات سریع و متنوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در محیط سازمان رخ می دهد، لازم است در درون سازمان، مکانیزمی طراحی شود که بتوان به موقع تحولات را پیش بینی و راهبرد مناسبی برای مدیریت بر محیط تدوین کرد. بدین منظور، جایگاهی که در آن می توان در این زمینه سرمایه گذاری کرد، روابط عمومی است. به طور کلی روابط عمومی در نقش «آینده نگری» لازم است در زمینه هایی چون کسب آگاهی درباره حوادث نامعلوم که روی خواهد داد، تحلیل اطلاعات محیطی در زمینه های مختلف، پیش بینی های عالمانه درباره تحولات محیط و اثرات آن بر سازمان، تقویت افق شناسی برنامه نویسی برای آینده، آینده گزینی و به دنبال آن آینده سازی برای سازمان فعالیت داشته باشد بنابراین عدم فعالیت مناسب در این امر و بی توجهی به مسائل درون و برون سازمانی و محیطی با رویکرد بر آینده نگری می تواند عوارض و مشکلات و بیمارهای را متوجه افراد و سازمان نماید.

ب) نقش بحران ستیزی
هر سازمانی در دوره فعالیت خود دچار بحران های مختلفی می شود که مدیریت بر بحران های سازمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در اینجا نقش روابط عمومی فراهم کردن زمینه برای به کارگیری همه ظرفیت ها و توانمندی های موجود سازمان برای حل بحران است و بی تردید بی توجهی به نشانگرهای سازمانی می تواند موجب عدم عکس العمل به موقع، دقیق و موثر و همچنین تصمیم گیری صحیح و اثربخش در مقوله جلوگیری از بحران شود که مسلما این موضوع عواقب و بیماری های سازمانی و هزینه های سنگینی را متوجه سازمان خواهد ساخت.

ج) نقش اعتبارسازی برای سازمان
یکی از عوامل جلب و جذب مشتریان جدید و کسب مزیت رقابتی برای سازمان، وجود اعتبار و آبروی سازمان است. معمولا سازمان ها به طور نسبی از اعتبار و حیثیت اجتماعی برخوردارند. البته این اعتبار اجتماعی ممکن است، تحت تاثیر عوامل مختلف برون و درون سازمانی خدشه دار شود. بر این اساس، یکی از نقش ها و شاید مهم ترین نقش روابط عمومی حفظ حیثیت و اعتبار سازمان و همچنین اعتبارسازی جدید متناسب با شرایط و ویژگی های سازمان است.به طور کلی مکانیزم هایی چون: دیدن نتایج فعالیت های سازمان از طریق نظرخواهی مستمر، آشکار کردن نتایج فعالیت از طریق رواج تبلیغات سازنده و علمی و مشخص کردن میزان تاثیرگذاری تولیدات سازمان بر افراد جامعه و ارتباط نزدیک با ارباب رجوع که در افت و ارتقای اعتبار سازمان بسیار موثر است، می باشد.

د) نقش فرهنگ سازی
هدف فرهنگ سازی این است که؛ احساس هویت را در اعضای سازمان تقویت کند. به طوری که در آنان نسبت به باورها و ارزش ها تعهد ایجاد کند. ارزش ها موجب تقویت و ثبات هر چه بیشتر سازمان می شوند و افراد تازه کار را به علت وجودی فعالیت و رویدادهای سازمان آشنا می کنند.

روابط عمومی از طریق مدیریت نهادی می کوشد تا خود نمونه ای از ارزش های سازمانی باشد و با فعالیت های خاص خود ارزش را به اثبات رساند و کارکنان روابط عمومی ها همواره باید توجه داشته باشند که هر نوع عمل یا گفتاری بر فرهنگ و ارزش های سازمان اثر می گذارد.
به طور کلی روابط عمومی برای عملی کردن نقش فرهنگ سازی، لازم است در زمینه های زیر فعالیت کند:

۱- ارزش آفرینی از طریق تضعیف ویژگی های نامطلوب و تقویت ارزش های فرهنگی مطلوب.
۲- ایجاد انسجام فرهنگی میان کارکنان به شکلی که همه دارای یک فرهنگ مشترک و قوی شوند.
۳- ایجاد هویت فرهنگی در سازمان به شکلی که همه کارکنان به عضویت در سازمان افتخار کنند.
۴- نهادینه کردن فرهنگ سازمان از طریق اجرای درست سیاست ها و برنامه های سازمان.

نتیجه گیری
صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، در بومی کردن سرمشق های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت های جامعه، باز آفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی بدانیم روابط عمومی باید بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند و یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان کارکنان، سازمان و مردم باشد و بی تردید همانگونه که هم افزائی این سه گروه موجب افزایش، کارائی، اثر بخش، بهره وری و تحقق منافع جمعی می شود در مقابل ایجاد فاصله و شکاف بیشتر در این امر می تواند عوارض و بیماری های زیادی را متوجه سازمان و عوامل سازمانی از جمله کارکنان نماید بنابراین آنچه که از مشاهدات ما درباره مدیران حاصل می شود این است که مدیران در واکنش به بیماری‌های سازمان یکی از سه عکس‌العمل زیررا از خود نشان می‌دهند:


دسته اول آن عاقلانی هستند که می‌گویند علاج واقعه قبل از وقوع بایدکرد و راه‌های ابتلا به بیماری‌ها را تا حد ممکن کور می‌کنند، دسته دوم مدیرانی هستند که به محض مشاهده علائم بیماری به متخصص رجوع می‌کنند و تحت درمان قرار می‌گیرند، دسته سوم مدیرانی هستندکه تعداد آنها در ایران کم نیست، خود را به فراموشی، تغافل و حتی کاهلی زده و بیماری را نادیده گرفته یا به نسخه‌های پیچیده شده توسط افراد غیرمتخصص دل خوش می‌کنند اما آنچه که مد نظر ماست این است که تغافل و خود درمانی ناآگاهانه نمی تواند نسخه شفا بخشی برای درمان افسردگی سازمانی باشد بلکه برای پیشگیری از افسردگی سازمانی و داشتن سازمان سالم دو راه پیش روی است؛ یکی شناخت خوب سازمان و بیماری‌های سازمانی و دوم بهره‌گیری از مشورت متخصصان درون و بیرون سازمان که شناخت خوبی از پیکره سازمان بیمار شما دارند و می توانند راهکارهای درمانی درستی ارائه دهند و مسلما روابط عمومی در هدایت و و ارائه مشورت و کمک و همکاری به تصمیم گیرندگان و مدیران ارشد در هر یک از سه مقوله فوق می تواند به صورت مثبت و یا منفی اثر گذار باشد


هر سازمان مشابه انسان، موجودی پویا و زنده است و پیش نیاز انجام هر درمان و بهبودی، انجام آزمایش های کاملی از وضعیت است. هرچه دقت این آزمایش ها بیشتر باشد بهبودها و فرآیند درمان مؤثرتر خواهد بود. نقطه شروع هر تغییر و بهبودی، درک و شناخت کامل از وضعیت موجود و پیدا کردن مشکلات آن است که با عنوان عارضه خوانده می شود.


اینها تنگناهایی هستند که ممکن است بعنوان سدی مانع حرکت سازمان در مسیر رشد باشند. اگر سازمان نشانگرهایی داشته باشد که از وجود عارضه سازمانی مطلعش کند، سریعتر می تواند نسبت به درمان آن اقدام نماید. سرعت واکنش سازمان نسبت به درمان عارضه¬های سازمانی یکی از برتری های سازمان به شمار می آید و آن نیاز به آگاهی از شرایط متغیر دارد و این کاری است که نشانگرهای سازمانی با جمع آوری داده های پراکنده در سطوح سازمان بخوبی در آن ایفای نقش می کنند.


نشانگرهای سازمانی برای کاربران خود تصمیم گیری های شفاف تر، تحلیل های آسان، آگاهی از شرایط لحظه به لحظه سازمان و واکنش سریع نسبت به تغییرات را به ارمغان می¬آورند. مشاهده شاخص های حیاتی عملکرد و به هنگام بودن دو ویژگی مهم نشانگرهای سازمانی می باشند (اکرسون ، 2011) و بی تردید یکی از عوامل اثربخش در تجمیع، پردازش و تلخیص و تبدیل داده ها به اطلاعات موثر برای مقوله تشخیص و درمان عوارض سازمانی روابط عمومی است ضمن آنکه میزان توجه به نشانگرهای سازمانی از جمله آن روابط عمومی که می تواند یکی از کارکرد های جدی آن نشان دهنده و نشانگر باشد، نقش مدیریت سازمان ها را برجسته می¬کند.


مدیر بایستی با استفاده از این نشانگرها به ویژه روابط عمومی، روند حرکت را از "وضع موجود" به سوی "وضعیت مطلوب" هدایت کند و در هر لحظه برای ایجاد آینده ای بهتر تلاش کند. گذشته با تمام اهمیت و آموختنی هایش و با تمام تاثیری که می تواند بر آینده داشته باشد، اتفاق افتاده است و هیچ نیروی بشری قادر نیست آن را دگر بار و به گونه ای متفاوت بیافریند ولی آینده در پیش است و قسمت مهمی از آن، به آنچه امروز می گذرد ربط پیدا می کند.با توجه به اینکه افسردگی سازمانی درواقع افسردگی کارکنان سازمان به عنوان یک سرمایه ارزشمند با همه پیچیدگی های شخصیتی است راهکار دادن جهت کنترل آن بسیار سخت و غیرقابل انجام خواهد بود، اما می توان پیشنهادات ذیل را که بیشتر جنبه پیشگیری دارد چراکه پیشگیری بهتر از درمان است با استفاده از ظرفیت روابط عمومی ارائه داد:


1) اجرای نظام شایسته سالاری که شامل: شایسته خواهی، شایسته شناسی، شایسته سنجی، شایسته یابی، شایسته گماری، شایسته داری
2) برنامه ریزی و برنامه محوری با رویکرد واقع بینانه و با لحاظ کردن همه مولفه های درون سازمانی، برون سازمانی اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و محیط های ملی و منطقه ای و بین المللی
3) شفاف سازی، تصمیم گیرندگان سازمانی باید زوایای امور مبهم را شفاف نمایند. مسائلی که به سادگی قابل حل می-باشند نباید تبدیل به بحران شوند. با توجه به اهمیت نیروی انسانی به عنوان با ارزش ترین منبع سازمان، ابهام زدایی در این حوزه در اولویت قرار دارد. چون مستقیما با اثربخشی در ارتباط است وبه شدت از بروز و شیوع شایعه سازی که یکی از عوامل مهم ایجاد افسردگی در سازمان است، پیشگیری می کند.
4) تشویق الگوی رهبری تحولآفرین و حمایت مدیران به عنوان عامل تقویت کننده مدیریت دانش در سازمان ها
5) آموزش وارتقاء سطح آگاهی وعملکرد کارکنان مطابق با دانش های ضروری روز و تبدیل سازمان به سازمان دانش محور ویادگیرنده.
6) ایجاد اتاق فکر و استقرار نظام پیشنهادات .
بنابراین روابط عمومی باید بر محور تفکر مداری، مشارکت مداری و اطلاع مداری باشد تا بتواند در راستای کمک به اثربخشی سازمان موثر باشد و با نواندیشی و نوگرایی، ابتکار و خلاقیت مستمر عجین شود و خود را با تحولات و پاسخگویی مرتب به افکار عمومی درون و برون سازمانی منطبق و هماهنگ سازد. و در حفظ سلامت سازمان و کارکنان و جلوگیری از بروز بیماری و عوارض مختلف در جهت کیفی سازی و ماندگاری سازمان و کارکنان تلاش نماید


منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)


 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  رزومه خلاقانه‌ای که به شغل دلخواه در گوگل انجامید


  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد