شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)،
با مبانی مقدماتی شروع کنید
اگر دارای مؤسسۀ بازرگانی کوچکی هستید و در این مقطع قادر به پرداخت به روابط عمومی خارج از مؤسسه نیستید، تأثیر مشتریان راضی را که عوامل اولیه شاخص و نافذ برای شرکت شما میشوند نفی نکنید. توصیههای شفاهی و افواهی غالباً در نظر کسانی که در جستجوی آنچه که شما عرضه میکنید، هستند ارزشمندتر از هر چیز دیگر است. بنابراین، از مشتریان فعلی خود بخواهید دربارۀ محصولات یا خدمات شما صحبت کنند. ممکن است حتی برای این کار جایزه یا تخفیفی قائل شوید. اگر شما تأمین کنندۀ لوازم یامحصولات یا خدمات پزشکی یا زیبایی هستید، معاینهای رایگان، رنگی مجانی، یا از این قبیل را برای سه مشتری جدیدی که آنها برای استفاده از خدمات شما معرفی میکنند، تعیین کنید. این کار نه تنها ارباب رجوع جدیدی را به سوی شما جذب میکند، بلکه مشتریان فعلی را نیز خشنود میکند.
همچنین میتوانید با کارکنان و ارباب رجوع در این باره که دنبال نوشتههای که هستند، بهترین چیزی که دربارۀ آن شخص دوست دارند چیست، و امثال آن به مکالمه و محاوره بپردازید. این عمل سبب میشود اطلاعات شما بهروز باشد و احتمالاً به شما کمک کند شخصی را بیابید که برای علامت تجاری شما شاخص و نافذ باشد.
با توصیههای شخص نافذ چه باید کرد
فراموش کردن یا اشتباه قرار دادن یا نابجا به کار بردن اط�'لاعات آسان است – بنابراین حتی پیش از آن که ابتدا اسم را به دست بیاورید، صفحۀ گسترده بسازید که در آن بتوانید منابع، نشانی وبسایت یا وبلاگ آنها، نشانیهای ایمیل، و هر گونه تماسی که با آنها میگیرید بتوانید در آن فهرست کنید. به کنار هم گذاشتن اسامی و منابع ادامه دهید تا حداقل به 10-25 بالغ شود و سپس به ترتیب سودمندی و مناسبت باشما و مؤسسۀ شما شروع به رتبهبندی آنها نمایید. بعد از آن، اگر قبلاً با آنها تماس نگرفتهاید، اکنون این کار را آغاز کنید.
گفتمانی را باز کنید و عقاید آنها را جویا شوید، و آنچه را که انجام میدهید بیان کنید و آنچه را که آنهابرای بهتر شدن معتقدند کشف کنید یا دیگر راههایی که به نظر آنها میشود استفاده یا بازاریابی کرد به دست آورید. محصولات یا خدمات خود را اصلاح کنید و سپس بپرسید که آیا مایلند بررسی آزاد و صادقانهای بنمایند. البته، شما این خطر را میپذیرید که شاید آنها از آن بیزار شوند، اما شما تمام سعی خود را به کار بردهاید تا آن را تجربۀ خوبی برای شخص نافذ نمایید، پس اعتماد کنید و وارد این قضیه شوید.
به قول معروف "آب بکشید و تکرار کنید"[3] – یعنی افراد نافذ جدید بیفزایید، آنچه را که عرضه میکنید آماده کنید، و بررسیها و نقدهای جدید را دریافت کنید – فراموش نکنید که آنها را در گزارشهای رسانههای اجتماعی خود بیان کنید، به طوری که به ارباب رجوع فعلی شما دربارۀ هر آنچه که انجام میدهید یادآوری شود و شاید هر از گاهی مطالب بیشتری نیز به آگاهی آنها برسانید.
یک قدم دیگر
با پیگیری اقدامات فوق، بیش از پیش در مجهودات خود خبره میشوید. این بدان معنی است که شما خودتان شاخص و نافذ میگردید. خود را مطرح کنید، با رسانههای محلی شروع کنید و بگذارید بدانند مایلید که ستون مهمان را ماهی یک بار با مطالب خود تأمین کنید؛ یا آن که آمادهاید نقل قولهایی یا خُردگفتارهایی دربارۀ فلان و بهمان موضوع درج کنید. شهرت یافتن به عنوان خبره و متخصص در رشته و زمینۀ خود به ارتقاء سطح مؤسسۀ خودتان نیز کمک میکند.
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)،
[1] آنچه که شاخص و نافذ influencer نامیده میشود در واقع عامل تغییر احساسات، عقاید، افکار نسبت به هر چیزی است که میتواند فرد یا وبلاگ یا مشابه آن باشد – م
[2] آنچه که شاخص و نافذ influencer نامیده میشود در واقع عامل تغییر احساسات، عقاید، افکار نسبت به هر چیزی است که میتواند فرد یا وبلاگ یا مشابه آن باشد – م
[3] عبارت rinse and repeat از ظرفهای شامپو گرفته شده است. یعنی دستورالعملهای مزبور را مجد�'د تکرار کنید – م
|