شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي شاخص و نافذ
سه شنبه، 12 مرداد 1395 - 13:08 کد خبر:25077
حتّي در دنياي امروز، معمولاً سعي دارد بي‌طرف باشد. از طرف ديگر، شاخص‌ها لزوم يا نيازي به اين ندارند. در واقع، آنها مي‌توانند مطلقاً جانبداري كنند، به يك جهت متمايل شوند، و محصولات را آزادانه تبليغ نمايند - عموماً، آنها، اگر پاداشي دريافت كنند دست به افشاگري مي‌زنند...

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)،

با مباني مقدماتي شروع كنيد

اگر داراي مؤسسۀ بازرگاني كوچكي هستيد و در اين مقطع قادر به پرداخت به روابط عمومي خارج از مؤسسه نيستيد، تأثير مشتريان راضي را كه عوامل اوليه شاخص و نافذ براي شركت شما مي‌شوند نفي نكنيد.  توصيه‌هاي شفاهي و افواهي غالباً در نظر كساني كه در جستجوي آنچه كه شما عرضه مي‌كنيد، هستند ارزشمندتر از هر چيز ديگر است. بنابراين، از مشتريان فعلي خود بخواهيد دربارۀ محصولات يا خدمات شما صحبت كنند. ممكن است حتي براي اين كار جايزه يا تخفيفي قائل شويد. اگر شما تأمين كنندۀ لوازم يامحصولات يا خدمات پزشكي يا زيبايي هستيد، معاينه‌اي رايگان، رنگي مجاني، يا از اين قبيل را براي سه مشتري جديدي كه آنها براي استفاده از خدمات شما معرفي مي‌كنند، تعيين كنيد. اين كار نه تنها ارباب رجوع جديدي را به سوي شما جذب مي‌كند، بلكه مشتريان فعلي را نيز خشنود مي‌كند.

همچنين مي‌توانيد با كاركنان و ارباب رجوع در اين باره كه دنبال نوشته‌هاي كه هستند، بهترين چيزي كه دربارۀ آن شخص دوست دارند چيست، و امثال آن به مكالمه و محاوره بپردازيد.  اين عمل سبب مي‌شود اطلاعات شما به‌روز باشد و احتمالاً به شما كمك كند شخصي را بيابيد كه براي علامت تجاري شما شاخص و نافذ باشد.

 

با توصيه‌هاي شخص نافذ چه بايد كرد

فراموش كردن يا اشتباه قرار دادن يا نابجا به كار بردن اط�'لاعات آسان است – بنابراين حتي پيش از آن كه ابتدا اسم را به دست بياوريد، صفحۀ گسترده بسازيد كه در آن بتوانيد منابع، نشاني وبسايت يا وبلاگ آنها، نشاني‌هاي ايميل، و هر گونه تماسي كه با آنها مي‌گيريد بتوانيد در آن فهرست كنيد. به كنار هم گذاشتن اسامي و منابع ادامه دهيد تا حداقل به 10-25 بالغ شود و سپس به ترتيب سودمندي و مناسبت باشما و مؤسسۀ شما شروع به رتبه‌بندي آنها نماييد. بعد از آن، اگر قبلاً با آنها تماس نگرفته‌ايد، اكنون اين كار را آغاز كنيد.

گفتماني را باز كنيد و عقايد آنها را جويا شويد، و آنچه را كه انجام مي‌دهيد بيان كنيد و آنچه را كه آنهابراي بهتر شدن معتقدند كشف كنيد يا ديگر راه‌هايي كه به نظر آنها مي‌شود استفاده يا بازاريابي كرد به دست آوريد. محصولات يا خدمات خود را اصلاح كنيد و سپس بپرسيد كه آيا مايلند بررسي آزاد و صادقانه‌اي بنمايند. البته، شما اين خطر را مي‌پذيريد كه شايد آنها از آن بيزار شوند، اما شما تمام سعي خود را به كار برده‌ايد تا آن را تجربۀ خوبي براي شخص نافذ نماييد، پس اعتماد كنيد و وارد اين قضيه شويد.

به قول معروف "آب بكشيد و تكرار كنيد"[3] – يعني افراد نافذ جديد بيفزاييد، آنچه را كه عرضه مي‌كنيد آماده كنيد، و بررسي‌ها و نقدهاي جديد را دريافت كنيد – فراموش نكنيد كه آنها را در گزارش‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي خود بيان كنيد، به طوري كه به ارباب رجوع فعلي شما دربارۀ هر آنچه كه انجام مي‌دهيد يادآوري شود و شايد هر از گاهي مطالب بيشتري نيز به آگاهي آنها برسانيد.

 

يك قدم ديگر

با پيگيري اقدامات فوق، بيش از پيش در مجهودات خود خبره مي‌شويد. اين بدان معني است كه شما خودتان شاخص و نافذ مي‌گرديد. خود را مطرح كنيد، با رسانه‌هاي محلي شروع كنيد و بگذاريد بدانند مايليد كه ستون مهمان را ماهي يك بار با مطالب خود تأمين كنيد؛ يا آن كه آماده‌ايد نقل قول‌هايي يا خُردگفتارهايي دربارۀ فلان و بهمان موضوع درج كنيد. شهرت يافتن به عنوان خبره و متخصص در رشته و زمينۀ خود به ارتقاء سطح مؤسسۀ خودتان نيز كمك مي‌كند.

 

منبع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)،

 

 


[1]  آنچه كه شاخص و نافذ influencer ناميده مي‌شود در واقع عامل تغيير احساسات، عقايد، افكار نسبت به هر چيزي است كه مي‎تواند فرد يا وبلاگ يا مشابه آن باشد – م

[2]  آنچه كه شاخص و نافذ influencer ناميده مي‌شود در واقع عامل تغيير احساسات، عقايد، افكار نسبت به هر چيزي است كه مي‎تواند فرد يا وبلاگ يا مشابه آن باشد – م

[3]  عبارت rinse and repeat از ظرف‌هاي شامپو گرفته شده است. يعني دستورالعمل‌هاي مزبور را مجد�'د تكرار كنيد – م