شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بنا به گزارش ۲۰۱۶ از شاخص جهانی وب (Global Web Index) در سطح جهانی، یک سوم از تمام مصرفکنندگان برندها را در رسانه اجتماعی دنبال میکنند. با فرض اینکه شما نمیخواهید از بازاری به این وسعت چشم بپوشید، باید از خودتان بپرسید: چگونه میتوانم برند خودم را در رسانه اجتماعی بسازم؟ در ادامه ۷ روش برای متمایز بودن آمده است:
۱- انتخاب پلتفرم مناسب رسانه اجتماعی
صدها پلتفرم وجود دارند و بیشتر آنها به صورت تمام وقت هستند. هیچ یک از آنها برای تمام برندها مناسب نیستند. فیسبوک، بزرگترین و پرکاربردترین شبکه است و بنابراین اکثر برندها به نوعی در آنجا حضور دارند. با وجود این، اگر کار شما فروش به کسب و کارهای دیگر است، لینکدین هم میتواند انتخاب بهتری باشد. به همین ترتیب، مشتریان جوان احتمالاً کاربران فعال Snapchat یا اینستاگرام هستند. باید ببینید که چه نوع افرادی در اکثر شبکههای اجتماعی مشارکت دارند و تلاشهای خود در ایجاد برند را به سمت موارد محبوب مشتریانتان سوق دهید.
۲- فعال باشید
اگر میخواهید به صورت کارآمد برند خود را بسازید یکی از مهمترین قوانین ایجاد برندینگ اجتماعی آن است که به طور دائم فعال باشید. ارسال پست توییتری به صورت هفتگی یا پستهای اینستاگرامی ماهانه برای این کار کافی نیستند. باید بیشترین تمرکز خود را بر دو یا سه شبکه اجتماعی که به دقت انتخاب کردهاید قرار دهید و سعی کنید در آنها فعال باشید به جای اینکه هر از گاهی پست بفرستید.
۳- تعامل داشته باشید
به عقیده جی بائر، ارسال پستهای مبالغهآمیز در مورد ویژگیها و مزایای برندتان احتمالاً به تعامل منتهی نمیشود. رسانه اجتماعی برند شما باید مشتمل بر پستهای سالمی در مورد علایق مشتریانتان باشد و نه صرفاً تبلیغ برندتان را در بر گیرد. برای نمونه، برند مواد غذایی میتواند دستور تهیه غذا یا برند خدمات مالی میتواند نکات مربوط به بودجهبندی خانگی را ارسال کند. علاوه بر این، برای پست محتوای خود، لایک، اشتراکگذاری و پاسخ به پستهای دیگران لازم است.
۴- دیداری باشید
پستهای مشتمل بر تصاویر نرخ تعامل بیشتری نسبت به پستهای متنی داشتهاند. بنابراین، هر زمان که ممکن بود از تصاویر نیز استفاده کنید. به ویژه، ویدئوها میتوانند موجب تشویق تعامل شوند. مضاف بر این، ترسی از استفاده از رنگها برای کمک به متمایز نمودن روند پستها نداشته باشید.
۵- سازگار باشید
اسپروت سوشال، سازنده ابزارهای مدیریت رسانه اجتماعی، ایجاد استراتژی برای تلاشهای مربوط به ساخت برند اجتماعی را عنوان میکند. مضاف بر این، اطمینان حاصل کنید که هر پست شما از دستور کار در برخی موارد پشتیبانی میکند و حتی اگر به صورت مستقیم به آن اشاره نکند. از پستهای تصادفی که ارتباطی با اهداف مهم تعامل مشتری با برندتان ندارد پرهیز کنید. اگر میتوانید از رنگها استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که با لوگوی برندتان هماهنگی داشته و به تقویت نام تجاریتان خواهد پرداخت. همیشه از لوگو و نام تجاریتان استفاده کنید تا پیام تجاریتان را منتشر کنید.
۶- از تاثیرگذاران کمک بخواهید
شروع برند رسانه اجتماعی از ابتدا کاری فشرده و بلندمدت است. اگر بتوانید از شرکتکنندگانی که در حال حاضر رسانه اجتماعی را ایجاد کرده اند کمک بخواهید تا حد زیادی کارتان جلو میافتد و در انرژی و سایر منابع صرفهجویی کردهاید. بنابراین، پستهای مرتبط مشارکتکنندگان را لایک کنید و به اشتراک بگذارید و اطمینان حاصل کنید که اگر آنها پست شما را به اشتراک گذاشته، لایک نموده یا پاسخدادهاند از آنها تشکر کردهاید.
۷- استفاده از رسانه اجتماعی برای دیگر انواع ارتباطاتی که به برند شما کمک میکند
رسانه اجتماعی به طور فزایندهای برای خدمات و پشتیبانی مشتری مهم است. امروزه هنگامی که مشتریان تجربهای موفق یا ناموفق داشته باشند، بلافاصله به رسانه اجتماعی منتقل میکنند و به طور بالقوه به میلیونها کاربر دیگر گزارش خواهند کرد. بخش خوب رسانه اجتماعی در مورد ارسال نظرات مشتریان حائز اهمیت است زیرا میتواند به عنوان ارتباطات مشتریان راضی یا ناراضی در آن کسب و کار قلمداد شود. این روند، فرصتی بینظیر برای تشکر علنی از مشتریان خشنود یا حل مشکل مشتریان ناراضی باشد. در این فرآیندها، امکان اظهار وجود به بسیاری از مشتریان دیگر و چشماندازهایی که برند به رضایت مشتری اختصاص داده، وجود خواهد داشت.
رسانه اجتماعی، کانال ارتباطی مهمی بین مشتریان و برندهایی است که به آنها خدمت میکنند. این روند قوانین خود را داشته و سازندگان برند که میخواهند در امر رسانه اجتماعی به موفقیت برسند باید با این قوانین آشنا شوند. با وجود این، اگر برندی اصول موفقیت رسانه اجتماعی را دنبال کند، رسانه اجتماعی به عنوان یکی از بزرگترین، قدرتمندترین و در دسترسترین کانالهای موجود برای ساخت برند خواهد بود.
ترجمه: دریک آنلاین
|