شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : هفت روش موثر براي ايجاد برندهاي رسانه اجتماعي
یکشنبه، 10 مرداد 1395 - 00:31 کد خبر:25017
بنا به گزارش ۲۰۱۶ از شاخص جهاني وب (Global Web Index) در سطح جهاني، يك سوم از تمام مصرف‌كنندگان برندها را در رسانه اجتماعي دنبال مي‌كنند. با فرض اينكه شما نمي‌خواهيد از بازاري به اين وسعت چشم بپوشيد، بايد از خودتان بپرسيد: چگونه مي‌توانم برند خودم را در رسانه اجتماعي بسازم؟ در ادامه ۷ روش براي متمايز بودن آمده است:

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  بنا به گزارش ۲۰۱۶ از شاخص جهاني وب (Global Web Index) در سطح جهاني، يك سوم از تمام مصرف‌كنندگان برندها را در رسانه اجتماعي دنبال مي‌كنند. با فرض اينكه شما نمي‌خواهيد از بازاري به اين وسعت چشم بپوشيد، بايد از خودتان بپرسيد: چگونه مي‌توانم برند خودم را در رسانه اجتماعي بسازم؟ در ادامه ۷ روش براي متمايز بودن آمده است:

۱- انتخاب پلتفرم مناسب رسانه اجتماعي
صدها پلتفرم وجود دارند و بيشتر آنها به صورت تمام وقت هستند. هيچ يك از آنها براي تمام برندها مناسب نيستند. فيس‌بوك، بزرگترين و پركاربردترين شبكه است و بنابراين اكثر برندها به نوعي در آنجا حضور دارند. با وجود اين، اگر كار شما فروش به كسب و كارهاي ديگر است، لينكدين هم مي‌تواند انتخاب بهتري باشد. به همين ترتيب، مشتريان جوان احتمالاً كاربران فعال Snapchat يا اينستاگرام هستند. بايد ببينيد كه چه نوع افرادي در اكثر شبكه‌هاي اجتماعي مشاركت دارند و تلاش‌هاي خود در ايجاد برند را به سمت موارد محبوب مشتريانتان سوق دهيد.

۲- فعال باشيد
اگر مي‌خواهيد به صورت كارآمد برند خود را بسازيد يكي از مهمترين قوانين ايجاد برندينگ اجتماعي آن است كه به طور دائم فعال باشيد. ارسال پست توييتري به صورت هفتگي يا پست‌هاي اينستاگرامي ماهانه براي اين كار كافي نيستند. بايد بيشترين تمركز خود را بر دو يا سه شبكه اجتماعي كه به دقت انتخاب كرده‌ايد قرار دهيد و سعي كنيد در آنها فعال باشيد به جاي اينكه هر از گاهي پست بفرستيد.

۳- تعامل داشته باشيد
به عقيده جي بائر، ارسال پست‌هاي مبالغه‌آميز در مورد ويژگي‌ها و مزاياي برندتان احتمالاً به تعامل منتهي نمي‌شود. رسانه اجتماعي برند شما بايد مشتمل بر پست‌هاي سالمي در مورد علايق مشتريانتان باشد و نه صرفاً تبليغ برندتان را در بر گيرد. براي نمونه، برند مواد غذايي مي‌تواند دستور تهيه غذا يا برند خدمات مالي مي‌تواند نكات مربوط به بودجه‌بندي خانگي را ارسال كند. علاوه بر اين، براي پست محتواي خود، لايك، اشتراك‌گذاري و پاسخ به پست‌هاي ديگران لازم است.

۴- ديداري باشيد
پست‌هاي مشتمل بر تصاوير نرخ تعامل بيشتري نسبت به پست‌هاي متني داشته‌اند. بنابراين، هر زمان كه ممكن بود از تصاوير نيز استفاده كنيد. به ويژه، ويدئوها مي‌توانند موجب تشويق تعامل شوند. مضاف بر اين، ترسي از استفاده از رنگ‌ها براي كمك به متمايز نمودن روند پست‌ها نداشته باشيد.

۵- سازگار باشيد
اسپروت سوشال، سازنده ابزارهاي مديريت رسانه اجتماعي، ايجاد استراتژي براي تلاش‌هاي مربوط به ساخت برند اجتماعي را عنوان مي‌كند. مضاف بر اين، اطمينان حاصل كنيد كه هر پست شما از دستور كار در برخي موارد پشتيباني مي‌كند و حتي اگر به صورت مستقيم به آن اشاره نكند. از پست‌هاي تصادفي كه ارتباطي با اهداف مهم تعامل مشتري با برندتان ندارد پرهيز كنيد. اگر مي‌توانيد از رنگ‌ها استفاده كنيد و اطمينان حاصل كنيد كه با لوگوي برندتان هماهنگي داشته و به تقويت نام تجاري‌تان خواهد پرداخت. هميشه از لوگو و نام تجاري‌تان استفاده كنيد تا پيام تجاري‌تان را منتشر كنيد.

۶- از تاثيرگذاران كمك بخواهيد
شروع برند رسانه اجتماعي از ابتدا كاري فشرده و بلندمدت است. اگر بتوانيد از شركت‌كنندگاني كه در حال حاضر رسانه اجتماعي را ايجاد كرده اند كمك بخواهيد تا حد زيادي كارتان جلو مي‌افتد و در انرژي و ساير منابع صرفه‌جويي كرده‌ايد. بنابراين، پست‌هاي مرتبط مشاركت‌كنندگان را لايك كنيد و به اشتراك بگذاريد و اطمينان حاصل كنيد كه اگر آنها پست شما را به اشتراك گذاشته، لايك نموده يا پاسخ‌داده‌اند از آنها تشكر كرده‌ايد.

۷- استفاده از رسانه اجتماعي براي ديگر انواع ارتباطاتي كه به برند شما كمك مي‌كند
رسانه اجتماعي به طور فزاينده‌اي براي خدمات و پشتيباني مشتري مهم است. امروزه هنگامي كه مشتريان تجربه‌اي موفق يا ناموفق داشته باشند، بلافاصله به رسانه اجتماعي منتقل مي‌كنند و به طور بالقوه به ميليون‌ها كاربر ديگر گزارش خواهند كرد. بخش خوب رسانه اجتماعي در مورد ارسال نظرات مشتريان حائز اهميت است زيرا مي‌تواند به عنوان ارتباطات مشتريان راضي يا ناراضي در آن كسب و كار قلمداد شود. اين روند، فرصتي بي‌نظير براي تشكر علني از مشتريان خشنود يا حل مشكل مشتريان ناراضي باشد. در اين فرآيندها، امكان اظهار وجود به بسياري از مشتريان ديگر و چشم‌اندازهايي كه برند به رضايت مشتري اختصاص داده، وجود خواهد داشت.

رسانه اجتماعي، كانال ارتباطي مهمي بين مشتريان و برندهايي است كه به آنها خدمت مي‌كنند. اين روند قوانين خود را داشته و سازندگان برند كه مي‌خواهند در امر رسانه اجتماعي به موفقيت برسند بايد با اين قوانين آشنا شوند. با وجود اين، اگر برندي اصول موفقيت رسانه اجتماعي را دنبال كند، رسانه اجتماعي به عنوان يكي از بزرگترين، قدرت‌مندترين و در دسترس‌ترين كانال‌هاي موجود براي ساخت برند خواهد بود.

ترجمه: دريك آنلاين