درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 21 اردیبهشت 1403 - 05:29   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر

  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست

  اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مرگ عکاسی استوک؟
  اسرائیل الجزیره را ممنوع می‌کند، آمریکا تیک‌تاک را. ما می‌دانیم چرا
  چت‌بات قدرتمند هوش مصنوعی جدید به طور مرموزی در نیمه شب بازگشته است
  یافته‌های کلیدی گزارش وضعیت رسانه‌ها در سال ۲۰۲۴ برای متخصصان روابط‌عمومی
  اگر می خواهیم بهترین خود در عرصه روابط‌عمومی باشیم باید به استقبال چالش ها و کارهای نو برویم
  اخبار منفی را دنبال کنیم یا نه؟
  چشم‌انداز جستجوی مدرن
  5 مرحله ایجاد انگیزه در یک محیط حرفه‌‌‌ای
  معرفی کتاب: مدیریت مستندسازی در روابط‌عمومی
  ۹ راه برای ایجاد احترام بدون گفتن یک کلمه
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 23065صفحه نخست » یکشنبه، 19 اردیبهشت 1395 - 21:33
چرا پیام اصلی نباید با جزییات ادغام شود
یه روز بهاری وقتی کسی از شما بپرسد خانه شما چند پنجره دارد، در جواب چه خواهید گفت؟ آیا سریع جواب می‌دهید؟ یا اینکه فکر می‌کنید و در ذهن خود شروع به شمارش پنجره‌های خانه‌تان می‌کنید؟
  

چرا پیام اصلی نباید با جزییات ادغام شود

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، یه روز بهاری وقتی کسی از شما بپرسد خانه شما چند پنجره دارد، در جواب چه خواهید گفت؟ آیا سریع جواب می‌دهید؟ یا اینکه فکر می‌کنید و در ذهن خود شروع به شمارش پنجره‌های خانه‌تان می‌کنید؟

به نظر گزینه دوم برای شما محتمل‌تر باشد چرا که این سوال از آن سوال‌هایی است که کم پیش می‌آید کسی از ما بپرسد. بنابراین ضرورتی ندارد تعداد پنجره‌های خانه را دائم در ذهن خود نگه داریم. این سوال و سوال‌های مشابه عمدتا با این مدل ذهنی مواجه خواهند شد و مغز برای پاسخ این‌گونه سوال‌ها باید ابتدا به یک سری از اطلاعات بایگانی شده را فراخوانی کند.

حال مسئله‌ای که اینجا مطرح می‌شود این است که وقتی مغز در حال بررسی تعداد پنجره‌هاست، ناخواسته مکان‌های دیگر خانه را که در آن پنجره واقع شده است به یاد خواهد آورد، یعنی اگر پنجره اتاق خواب را می‌شمارد در ذهن اتاق خواب نیز تداعی خواهد شد یا اگر به پنجره آشپزخانه فکر می‌کند ناخواسته به آشپزخانه نیز فکر می‌کند.

در حقیقت مغز برای یادآوری از زنجیره تداعی‌ها استفاده می‌کند اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود چرا که مغز علاوه بر تداعی شکل آشپزخانه احساسی را هم که نسبت به آشپزخانه دارد تداعی خواهد کرد اما وقتی سوال مشخصا در مورد پنجره‌های خانه است مغز نقطه تمرکزش را روی پنجره معطوف می‌کند.

مخاطبان عمدتا وقتی به یک نام تجاری بر می‌خورند، ناخواسته نگرش و احساس خود را نیز نسبت به آن نام تجاری به یاد می‌آورند و این نقش آگهی‌ها را پر رنگ‌تر می‌کند، چرا که وقتی آگهی می‌سازیم باید به یاد داشته باشیم چیزی که در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد همراه با زنجیره‌ای خواهد بود.

مثلا وقتی نام تجاری SONY یا Apple یا هر نام تجاری دیگر را می‌شنویم؛ زنجیره‌ای از تداعی‌ها در ذهن ما شکل می‌گیرد که این زنجیره چیزی است که تبلیغات به ما نشان داده و ما آن را درک کرده‌ایم.

یا اگر کالای هر نام تجاری را در دست کسی ببینم، باز زنجیره‌ای از تداعی‌ها که قبلا توسط تبلیغات به ما معرفی شده در ذهن ما نقش خواهد بست.

یعنی اگر مثلا به شما بگویند کسی ماشین BMW  خریده است زنجیره‌ای از تداعی‌ها در ذهن شما نقش خواهد بست؛ اینکه فرد مورد نظر ثروتمند است؛ یا اینکه او به لوکس بودن و اسپورت بودن ماشین بیش از چیز‌های دیگر آن اهمیت می‌دهد و...

این تداعی‌ها را نام‌های تجاری در ذهن شما به‌وجود می‌آورد نه آن فرد مورد نظر، چرا که ما در تبلیغات مشاهده کرده‌ایم که  BMW  ماشین گرانی است یا اینکه در تبلیغات شنیده‌ایم که این شرکت اتومبیل‌سازی تاکیدش بر اسپورت بودن و طراحی شیک ماشین‌های خود است.

اینجاست که تاکید می‌شود وقتی ما آگهی تبلیغاتی می‌سازیم باید بتوانیم تداعی‌های مناسبی در ذهن مخاطبان به‌وجود آوریم و مغز را وا داریم وقتی به ما فکر می‌کند زنجیره‌ای از آنچه که ما می‌خواهیم در آن نقش ببندد.

با دانستن این موضوع که عملکرد مغز در برخورد با یک نام تجاری چگونه می‌تواند باشد، این موضوع حائز اهمیت می‌شود که آیا ما مجاز هستیم هر تعداد از موضوعات را با آگهی خود پیوند بزنیم؟ آنچه مسلم است مغز وقتی می‌خواهد چیزی را به یاد بیاورد تمایلی به یادآوری جزییات ندارد چون زمان یادآوری برای ما محدود است و مغز در تلاش است هر چه سریع‌تر آنچه را از او خواسته شده بازخوانی کند.

بنابراین وقتی آگهی تبلیغاتی می‌سازیم، باید به یاد داشته باشیم موضوعات کلیدی خود را طوری بیان کنیم که با جزییات ادغام نشود و اینکه جزییات آنقدر نباید در اطراف پیام اصلی آگهی قرار بگیرد که متن پیام تحت‌الشعاع قرار بگیرد چرا که در این صورت مغز وقتی می‌خواهد پیام اصلی را یادآوری کند دچار مشکل خواهد شد. اما اینها به معنای حذف جزییات نیست و جزییات نیز در جای خود می‌تواند برای ما بسیار مهم باشد.

به واقع هدف ما خیلی روشن است، اینکه مخاطبان خیلی سریع ما را به یاد بیاورند و پیام ما در زمان لازم در ذهن آنها نقش ببندد تا بتوانند تصمیم خوبی بگیرند تصمیمی که از نظر ما خرید کالای ماست.لذا این موضوع مهم است، وقتی ما آگهی می‌سازیم یا حتی آگهی‌های بعدی‌مان را تولید می‌کنیم نباید از خط اصلی این زنجیره تداعی‌ها زیاد فاصله بگیریم.

چرا که مغز هر لحظه نمی‌تواند موضوعات جدیدی که ما به او ارائه می‌کنیم در خود نقش ببندد مثل آنکه ما بخواهیم در هر هفته پنجره‌های خانه را عوض کنیم و از او بخواهیم که به یاد بیاورد که پنجره‌ها چه تغییری داشته‌اند.

شاید برای چند نوبت مغز حاضر به پذیرش این تغییر باشد اما در دراز مدت در صورتی که نیازی به آن نداشته باشد تمایلی به به‌خاطر سپاری نشان نخواهد داد.

 

منبع: فرصت امروز

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  معرفی کتاب: فرهنگ جامع واژگان روابط‌عمومی


  ده فیلم سینمایی برای مدیران روابط‌عمومی


  ۹ راه برای ایجاد احترام بدون گفتن یک کلمه


  معرفی کتاب: مدیریت مستندسازی در روابط‌عمومی


  اگر کسی به ما حرف بدی می‌زند چه‌کار کنیم؟


  چشم‌انداز جستجوی مدرن


  اضطراب اطلاعاتی


  اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست


  روابط‌عمومی در عصر ابهام


  ادغام رسانه‌های اجتماعی و روابط‌عمومی‌: چند نکته


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد