درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 12:08   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  راهنمای کوتاه بحران
  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد
  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی
  ارتباطات ترکیبی
  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید
  هفته‌ای برای گفتگو، تبادل نظر و تقویت روابط‌عمومی
  انتخاب رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط‌عمومی
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 21292صفحه نخست » آخرین رویدادهای روابط عمومیشنبه، 10 بهمن 1394 - 17:16
نقش بی‌بدیل روابط عمومی ها در دیپلماسی
دکتر عقیلی گفت: ما در حوزه روابط عمومی ها بخصوص در روابط عمومی‌های صنعتی، تجاری، داخلی، کمک کننده به دیپلماسی عمومی، تخصص های لازم را ترسیم نکرده ایم.
  

نقش بی‌بدیل روابط عمومی ها در دیپلماسی

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، دکتر عقیلی گفت: ما در حوزه روابط عمومی ها بخصوص در روابط عمومی‌های صنعتی، تجاری، داخلی، کمک کننده به دیپلماسی عمومی، تخصص های لازم را ترسیم نکرده ایم. در مواردی بازاریابی جایگزین روابط عمومی شده است. تعریف روشنی از تفاوت بین بازاریابی و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زبان فارسی نداریم. در بیشتر موارد کار روابط عمومی ها تبلیغ است و این در حالی است که وظیفه اصلی آنها آگاهی بخشی است. "

یکصد و هشتاد و هفتمین نشست انجمن روابط عمومی ایران، با حضور هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران، اساتید ، علاقه‌مندان به حوزه روابط عمومی و دانشجویان روز چهارشنبه  هفتم بهمن‌ماه سال جاری در سالن اجتماعات  شهید عباسپور " شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران "برگزار شد .

 در ابتدای نشست سید غلامرضا کاظمی دینان رئیس انجمن روابط عمومی ایران ضمن خیرمقدم به حضور شرکت‌کنندگان در این نشست گفت: روابط عمومی یعنی مردم‌داری که در آن غرور و کینه جا ندارد. روابط عمومی‌ها با توجه به تمام ویژگی‌های انسانی و الگو گیری از آیین پیامبر اکرم (ص) که آگاه‌سازی و روشنگری انسان را دنبال می‌کرد به آگاه‌سازی مردم جامعه پرداخته تا موجب شادابی و آرامش مردم باشند.

وی در ادامه گفت: حرفه روابط عمومی بسیار مقدس است، بعد معنوی آن بر بعد مادی آن تسلط دارد. انجمن روابط عمومی ایران متعلق به اساتید این حوزه است که امید دارد با بهره‌گیری از تجربیات آنان، جوانان متخصص و بااخلاق را در این حوزه تربیت کند تا در حفظ و ارتقاِء جایگاه روابط عمومی کوشا باشند.

وی با اشاره به تنزل جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها گفت: تنزل جایگاه روابط عمومی در سازمان‌های دولتی یعنی  فاصله انداختن میان دولت و مردم است. بدیهی است که کارشناسان این حوزه در برابر این اقدام ناپسند واکنش نشان داده و خواستار تجدیدنظر مدیران سازمان‌ها و استانداری‌ها نسبت به آن می‌باشند. روابط عمومی کشور زمانی ارتقاء می‌یابد که ما از خودمان شروع کنیم و به آن اهمیت دهیم. چنددستگی در این حوزه موجب تنزل جایگاه روابط عمومی‌ها می‌شود.

رئیس انجمن روابط عمومی ایران  در خصوص فعالیت‌های اخیر انجمن گفت: طی جلسات متعددی که اعضای هیئت‌مدیره انجمن با سازمان‌های مختلف داشت، جلسه‌ای نیز با مرکز همایش‌های بین‌المللی برگزار شد. در این نشست مقرر گردید سالنی برای برگزاری نشست‌های انجمن در اختیار انجمن قرار گیرد که امید داریم این قول همکاری صورت گیرد.

کاظمی دینان در پایان ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت مرحوم پدر دکتر محمدرضا حقیقی مسئول بازرسی انجمن روابط عمومی ایران از دانشجویان و علاقه‌مندان عرصه روابط عمومی  خواست تا با عضویت در انجمن روابط عمومی ایران این انجمن را در پیشبرد اهداف خودیاری نمایند.

 در ادامه این نشست دکتر" سید وحید عقیلی" ریاست دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکزی با موضوع " ارتباطات و نقش آن در دیپلماسی عمومی نوین " به سخنرانی پرداخت.

دکتر وحید عقیلی ضمن خرسندی حضور خود در جمع یکی از بنام‌ترین و علمی‌ترین و غنی‌ترین مجامعی که در حوزه روابط عمومی فعالیت می‌کند، گفت: بنده پیام شادباش خود را از طرف هیئت‌علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه تهران مرکزی خدمت شما حاضرین در این نشست تقدیم می‌کنم. دانشکده ما به برای اولین بار در تاریخ ایران سرفصل‌های رشته روابط عمومی را در مقطع کارشناسی ارشد تدوین کرده و این افتخار را دارد درترم جاری  دانشجویانی که در این مقطع فارغ‌التحصیل شدند و اولین پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد روابط عمومی خود را به تصویب رساندند که با همکاری و حمایت انجمن‌های روابط عمومی ایران به‌صورت نظام‌مند و سامانمند دانشجویان این مقطع را در کارگاه‌های علمی برای دوره‌های کارورزی هدایت کند و نیز به مسائل متشابه جامعه  روابط عمومی‌های ایران که در خیز جدید خود از روابط عمومی قدرت محور به روابط عمومی مردم محور حرکت می‌کنند، سهمی داشته باشیم که این حرکت، حرکت بسیار سختی است. امید آن راداریم که در آینده نزدیک با نگاه علمی‌تر، دکترای رشته روابط عمومی که نه بلکه دکترای حوزه‌هایی که در محافل عمومی بین‌المللی و علمی که جایگزین این رشته می‌شود را معرفی کنیم.

دکتر عقیلی در خصوص " ارتباطات و نقش آن در دیپلماسی عمومی نوین " گفت: یکی از جدیدترین بحث‌هایی که در جامعه ما باید شکافته و به آن پرداخته شود، بحث دیپلماسی عمومی نوین و یا دیپلماسی عمومی 2 است. در سطوح ارتباطی مابعد از ارتباط درون فردی ارتباط بین فردی است. ارتباط بین فردی مفهومی است که هیچ جایگزینی ندارد و فنّاوری‌های جدید ارتباطی اگر در مسیر علمی ارتباط استفاده نشود به‌نوعی مانع ارتباطی می‌شود پس درنتیجه ارتباط چهره به چهره موردتوجه اکثریت می‌باشد. در اینجا به صورت گذرا به چیستی ارتباطات و وضعیت آن در دوران کنونی و در کنار آن به بحث دیپلماسی عمومی و مشخصات آن و در آخر به نتیجه‌گیری ارتباط بین این دو حوزه می‌پردازم.

وی با اشاره به چیستی ارتباطات گفت: رشته ارتباطات توسط ایالات‌متحده آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم که نقطه عطف بسیار مهم در تاریخ بشر است، تأسیس شد. جای تعمق دارد که این رشته به طرز سوال برانگیزی همراه با اولین نظریه توسعه و نوسازی ابداع و چرا این رشته دانشگاهی شد و منشاء آن در آمریکا بود؟ البته پیش‌تر در آلمان رشته روزنامه‌نگاری وجود داشت. آلمانی‌ها به دلیل اهمیت تبلیغات به این نتیجه رسیدن که روزنامه‌نگاری حائز اهمیت است. آمریکایی‌ها اولین افرادی بودند که در سال 1950 رشته ارتباطات به‌عنوان یک علم دانشگاهی معرفی کردند که یکی از پیچیده‌ترین رشته‌های علوم بشری است.

 

تعریف علم ارتباطات

مدرس دانشگاه در تعریف علم ارتباطات گفت: آیا ارتباطات یک فرآیند است یا یک مکانیزم؟ آیا صرف ارسال ارتباطات و اطلاعات تعریف ارتباطات است؟ آیا انطباق معنایی فرستنده و گیرنده پیام معناست؟ یکی از مشکلاتی که امروزه در علم ارتباطات با آن مواجه هستیم تعریف قدیمی این علم است که هنوز تعریف روشنی از علم ارتباطات نداریم. در دهه‌های گذشته به دلیل ورود  رشته‌ها و حوزه‌های جدید بخصوص فنّاوری‌های ارتباطی در این حوزه مشکل پیچیده‌تر شد. اگر ما تعریف متعددی از علم ارتباطات داریم به خاطر ذات علم ارتباطات است. وقتی‌که علم‌های کاربردی مانند اقتصاد، فرهنگ، افکار عمومی، زبان‌شناسی، تحلیل گفتمان، تحلیل گفتمان انتقادی، نشانه‌شناسی و چند حوزه دیگر به علم ارتباطات اضافه شد و پیچیدگی علم ارتباطات بیشتر شد. امروزه علم ارتباطات را نمی‌توان از فنّاوری‌های ارتباطی جدا کرد. تأثیری که در دهه‌های گذشته فنّاوری‌های ارتباطی بر علم ارتباطات گذاشته بسیار قابل‌مطالعه است و این تأثیر بر همه حوزه‌ها و علوم نیز بوده که متأسفانه تحقیقات زیادی روی آن انجام‌نشده است.

مؤلف حوزه ارتباطات در ادامه سخنان خود گفت: علم ارتباطات به‌طور مشخص زیرمجموعه‌هایی دارد که به ترتیب روزنامه‌نگاری، روابط عمومی، ارتباطات کلامی و انسانی که طرز قرار گرفتن این موارد بسیار بااهمیت است و " پیام " این موارد را به هم وصل می‌کند. وجه اشتراک تمام این رشته‌ها، تولید پیام در جهت اقناع و ترغیب مخاطب است و موارد مشترک بسیاری که موجب شده تمام این رشته‌ها زیرمجموعه علم ارتباطات واقع شوند. اگر به حوزه روزنامه‌نگاری توجه کنیم به‌قدری از روزنامه‌نگاری در وسعت جهانی و علمی عقب ماندیم که متأسفانه زبان فارسی نتوانسته به‌طور روزمره اصطلاحات جدیدی که در حوزه روزنامه‌نگاری جهانی وارد می‌شود را ترجمه کند. بنابراین سرعت گسترش روزنامه‌نگاری و سایر تخصص‌ها به‌قدری افزایش‌یافته که ما  در ترجمه انواع جدید بازماندیم. با کمال تأسف عرض می کنم که در سال 1389 دکترای روزنامه‌نگاری که در سال 1375 به تصویب رسیده بود، حذف شد.

 

نقش بی‌بدیل روابط عمومی ها در دیپلماسی

دکتر عقیلی در ادامه سخنان خود گفت: ما در حوزه روابط عمومی ها بخصوص در روابط عمومی‌های صنعتی، تجاری، داخلی، کمک کننده به دیپلماسی عمومی، تخصص های لازم را ترسیم نکرده ایم. در مواردی بازاریابی جایگزین روابط عمومی شده است. تعریف روشنی از تفاوت بین بازاریابی و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زبان فارسی نداریم.  در بیشتر موارد کار روابط عمومی ها تبلیغ است و این در حالی است  که وظیفه اصلی آنها آگاهی بخشی است. " روابط عمومی‌ها در دنیای کنونی و در دیپلماسی عمومی نوین نقش بی‌بدیلی دارند". روابط عمومی‌های دستگاه سیاسی خارجی کشورها به‌قدری قدرتمند عمل می‌کنند که با رصد کردن وقایع در منطقه به سیاستمدارن خود خط دهی می کنند و آنها به دنبال خط دهی روابط عمومی هایی که در دستگاه دیپلماسی فعالیت می کنند، که این نقش بسیار با اهمیت است.

دکتر عقیلی با تشریح سطوح ارتباطی ادامه داد و گفت: با توجه به سه سطح ارتباطات درون فردی، بین فردی، جمعی که در دو دهه اخیر فنّاوری‌های نوین ارتباطی بر این سطوح تأثیرگذار بوده و باید گفت شبکه‌های اجتماعی و فنّاوری‌های نوین علی‌رغم کاربرد بسیار مثبت و مدیریتی که در پیشبرد اهداف عالیه  فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... داشته، نوعی نگرش سطحی نسبت به " شناخت " ایجاد کرده است. به‌موازات کاربردهای شبکه‌های اجتماعی و فنّاوری نوین و به دلیل اضافه‌بار اطلاعاتی شناخت افراد را نسبت به مسئله  " شناخت " (Knowledge ) کم شده که این خود نیز قابل تعمق است. اگر اضافه بار اطلاعاتی بر حسب رضایتمندی، تعاملی و به انتخاب افراد باشد نیز نوعی شناخت سطحی در ذهن ما رونق می دهد و ما کمتر به چرا و چگونگی اطلاعات فکر می کنیم.Data ,Wisdom , Infromation   با هم متفاوت است اطلاعات سطحی را ما به وسیله کی، کجا و چه کسی پاسخ می‌دهیم اما برای درک و شناخت عمیق آن‌ها باید به دنبال "چرا " باشیم . در ارتباطات " بین فردی ماشین پایه " و یا " ارتباطات فردی رایانه پایه "که عمده ارتباطات ما با کامپیوتر، تلفن و ماشین انجام می شو، ارتباط ما بدون شناخت کامل صورت می گیرد. در دهه های اخیر ارتباطات جمعی رشد قابل مطالعه ای داشته است. ارتباطات درون فردی بحثی است که روانشناسان اجتماعی و جامعه شناسان به آن می پردازند. " اوین هافمن " می‌گوید: ما انسان‌ها در چارچوب‌هایی که وسایل ارتباط جمعی در ذهن ما ایجاد می کنند و با شناختی که ما از این چارچوب‌ها داریم تولید معنا می کنیم. بر اساس چارچوب ها، انگاره ها و برجسته سازی هایی که وسایل ارتباط جمعی در ذهن ما ایجاد می کنند  ذهن ما تولید معنا می کند. بعد از مرحله شناخت و درک معنا مرحله عمل به معنا در ذهن ما شکل می گیرید که این نیز دارای نکات مثبت و منفی می باشد.

 

فنّاوری‌ها چه تأثیری بر علوم دارند

 ریس دانشگاه آزاد درادامه گفت: علم خودفرمانشی (  Cvbernetics  ) یعنی پدیده ای که بتواند به طور خودکار دستوراتی را که از قبل به آن داده شده بر حسب تحرکات، عوامل خارجی و موقعیت کنونی، مدیریت کرده و پاسخ دهد. علم سایبرنتیگس وارد علم ارتباطات شده و در کنار آن نشانه شناسی که زیر مجموعه زبان شناسی است، قرار دارد. امروزه اگر فردی در حوزه ارتباطات به مفاهیم اولیه دال و مدلول و بحث هایی که زبان شناسان در حوزه تعریف گفتمان، تحلیل گفتمان و تحلیل گفتمان انتقادی است  را نداند، ارتباط گرای چیره دستی نخواهند بود. این علم با وب 1، 2 ، 3 با دیپلماسی عمومی در ارتباط است. وب 1 ( تعامل ) وب 2 ( تعامل گروهی ) وب 3 ( هوشمند ). به وجود آمدن دیپلماسی عمومی نوین هم‌زمان با وب 1 بود. در بررسی تأثیر فنّاوری‌ها بر علوم می توان بیشترین میزان تأثیری که بر علم ارتباطات نسبت به سایر علوم را داشته، برشمرد. البته بحث ما در حوزه ارتباطات نرم افزاری است و منظور ارتباطات مهندسی نیست اما تأثیر آن بسیار قابل توجه است. در سال 1955 در آمریکا سازمانی تأسیس می شود که در وزارت امور خارجه آمریکا ادغام شده و وظیفه  آن ارائه تعریفی از دیپلماسی عمومی بود. دیپلماسی عمومی جای کلمه دیپلماسی که خود جایگزین کلمه سیاست بوده را می گیرد. تعریف کلاسیک علم سیاست عبارت است از علمی که مکانیزم های کسب قدرت، حفظ قدرت و توزیع قدرت مشروع را بررسی می کند. در این تعریف مردم هیچ جایگاهی ندارند و این تعریف مختص  دولت و دیپلمات ها است که با تغییر تکنولوژی ها از وب 1 تغییر شکل می دهد. علم سیاست تبدیل به روابط بین‌الملل و دیپلماسی عمومی  شده که زهر کلمه سیاست به معنای قدیمی که مختص دولت ها بود گرفته شد.

 

دیپلماسی رسانه ای ابزار اعمال دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی

وی گفت: در سال 1955 سازمان (USAF )    اطلاعات آمریکا تعریفی از دیپلماسی عمومی با این مضموم که دیپلماسی عمومی عبارت از تحمیل منافع و خواست های دولت آمریکا و در تأثیرگذاری بر سایر دولت ها است را ارائه می دهد. آمریکا می گوید ما یکسری ترجیحات و یکسری منافع داریم که برای کسب منافع و ترجیحات باید برمردم دنیا تاثیر گذاشته و اینها را بر آنان تحمیل کنیم. نکته جالب توجه این است که همزمان با این موضوع رشته ای به نام ارتباطات بین فرهنگی در آمریکا آغازمی شود. قدرت تأثیر گذاری دیپلماسی عمومی دارای دو ابزار اقتصادی و فرهنگی است و ابزار اعمال این دو دیپلماسی، دیپلماسی رسانه ای می باشد. به عبارتی مقوله فرهنگ با تعاریف جدیدی که ما از آن داریم بسیار پیچیده است. حدود 140 تعریف از فرهنگ ارائه شده  که امروزه نام آن " تمدن " است. اگر کشوری توسط رسانه ها و دستگاه های دیپلماسی تولید معنا کند در واقع توانسته  فرهنگی را ایجاد کند که فرهنگ همان " تولید معنا " است.تمام بحث های سبک زندگی، فرهنگ و... به دنبال این قضیه قابل توجیه است که ارتباطات بین فرهنگی در خدمت دیپلماسی عمومی باشد که ابزار تمام موارد رسانه ها هستند که تولید محتوا و خبر می کنند.

 

انواع دیپلماسی

دکتر عقیلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سه حالت دیپلماسی  در دوران گذشته متصور بود. در حالت اول دیپلماسی سنتی، نماینده دولت " الف " می توانست یک سفیر، رئیس دولت یا نخست‌وزیر باشد به‌طور مخفیانه یا علنی با نماینده کشور " ب " تماس حاصل کند که مردم هیچ نقشی در این نوع دیپلماسی نداشتند. مرحله بعد دیپلماسی عمومی در نوع اول بود که با کمک رسانه های قبل از اینترنت و شبکه های اجتماعی صورت می گرفت. نماینده دولت " الف " با مردم و نماینده کشور " ب " ارتباط برقرار می کند بطوریکه مردم هم اطلاع پیدا می کنند. اما در دیپلماسی عمومی نوین یا 2 که در دهه 1980 تعامل و فنّاوری‌های ارتباطی به نحوی می‌شوند که گفتمان‌ها و خواسته های دولت الف و ب در سطح افقی در شبکه های اجتماعی و اینترنت به گوش مردم می رسد. در اینجا ممکن است این که در دیپلماسی 1 و 2 سیاست مدارها محتوای صحبت ها را به مردم منتقل نکنند. البته در هر سه نوع دیپلماسی سنتی و عمومی 1 و2 تمام صحبت ها به گوش مردم نمی رسد که این امر طبیعی است.

 

 ویژگی دیپلماسی عمومی نوین

سید وحید عقیلی با اشاره به ویژگی های دیپلماسی نوین اظهار داشت: در دوران کنونی سیاستمداران به دلیل ارتباطات افقی که در سطح بسیار وسیع بین افراد جامعه در کشورهای مختلف در کمترین زمان و حداقل ترین هزینه دارند بسیار مراقب صحبت کردن خودشان هستند و حقایق را باز گو نمی کنند. سیاستمداران به دلیل نظارت شبکه های اجتماعی، نفوذ ارتباطات و افزایش سواد رسانه ای مردم، گفتمان و زبان بدن خود را تحلیل می کنند. شبکه های اجتماعی به دلیل تسهیل امر ارتباط و زیر ذره بین قرار دادن جریانات دیپلماسی سیاستمداران را به حرفه ای بودن مجبور ساخته تا دقیق صحبت کنند. یکی از الزاماتی که در آمریکا افراد در درجات بالای نظامی به آن مقید هستند  " خبرنویسی و مصاحبه " است. کاربرد علم ارتباطات در دیپلماسی عمومی یکی از ملزومات اولیه است.

درحوزه ارتباطات سیاسی ما چهار رکن مردم ، رسانه ها، دولت و کانون های حزبی داریم. در طول سالهای گذشته بحث ارتباطات سیاسی دارای کمترین تعامل بود که در آن حدود 16 حالت وجود دارد. رابطه دولت با رسانه و احزاب و مردم، رابطه دولت با مردم، رابطه دولت با احزاب، رابطه دولت با رسانه که ترکبیات عجیب و غریبی دارند. با توجه به  نفوذ شبکه های اجتماعی و نظارت عمومی، حوزه و شکل ارتباطات سیاسی بسیار فعال شده به‌طوری‌که  اگر جایی انسداد اطلاعاتی باشد شبکه های اجتماعی خود وارد عمل شده و آن را بر طرف می کند.

دکتر وحید عقیلی در پایان سخنان خود گفت: چند روز قبل از دور دوم مذاکرات برجام روزنامه هافینگتون پست آمریکا متن پیشنهادی پنج ماده ای 5+1 را چاپ می کند که به طرز بسیار عجیبی این پنج ماده همان پنج ماده ای است که سیاستمداران در جلسه هیئت ایرانی اعلام می کنند.در مثالی دیگر می بینیم که  قطر به وسیله شبکه الجزایر شناخته می شود. در کشور ما نیز خوشبختانه هر چند دیر و با انرژی کمترشبکه های Press Tv   و العالم که جز شبکه های مهم خبری دنیا محسوب می شوند که  به طور نسبی موفق عمل کردند. ما انتظار داریم که دستگاه دیپلماسی کشور با ارتباطات و رونامه ها تعامل بیشتری داشته باشد. در بعضی از خبرگزاری ها و روزنامه های بین المللی افراد متخصصی هستند که به سیاستمداران خط می دهند و وظیفه اعمال قدرت را به آن دستگاه دیپلماسی توجیه می کنند. در عکس قضیه هم وجود دارد که دستگاه‌های دیپلماسی به رسانه ها خط دهی کنند که  در کشور ما مصداق دارد. اما در حالت سوم ترکیبی است که در یک تعامل هوشمندانه دستگاه های دیپلماسی به رسانه ها و رسانه ها نیز به دستگاه های دولتی کمک کنند. حالت سوم بیشتر مقرون به واقعیت است. شبکه های اجتماعی به دلیل ذات و حرکت افقی حرکت خود کمک بزرگی در این حالت انجام دهند. به همین دلیل  آمریکا و کشورهای غربی جز اولین کشورهایی هستند که سفارتخانه های مجازی تأسیس کردند که نمود یک دیپلماسی عمومی مدرن است. افراد فارغ از هر نوع تابعیت و گرایش ها و باورهایی که دارند وارد دستگاه های خارجی کشور دیگری می شوند و با آن در ارتباط بر قرار می کنند که تأثیر پذیر و  تأثیر خواهد بود. تمام شهروندان جهانی و سپهر بین المللی  در فضای مجازی تحت تأثیر تعاملاتی که بین رهبران سیاسی انجام می شود، قرار می گیرند. بدون شک کشورها، دستگاه ها و مؤسساتی که در طول دهه های گذشته درباره نسبت بین ارتباطات و زیر مجموعه اش روزنامه نگاری، روابط عمومی، تبلیغات و مکانیزم های دیپلماسی خارجی کشور کار کردند همان کشور هایی هستند که می توانند راحتر در دوران کنونی القا شبه کنند. قدرت داشتن حریف به عکس العمل فقط از طریق روزنامه نگاری و ارتباطات می تواند انجام شود که حوزه و قلمرو فضای مجازی می تواند به این امر کمک کند.امروزه دیپلماسی عمومی نوین بدون کمک شبکه های اجتماعی نمی تواند موفقیت قابل چشمگیری را به دست آورد. جاده روابط دیپلماسی بسیار پر ترافیک است که اگر مجهز به شبکه های اجتماعی باشد از آن جاده به راحتی می تواند عبور کند. در کشور ما حوزه روزنامه نگاری بسیار مغفول است. ما با استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌توانیم در کیفیت دیپلماسی عمومی تأثیر گذار باشیم و آن را تقویت کنیم.

پنل تخصصی  این نشست با حضور " میرزابابا مطهری نژاد " نایب‌رئیس انجمن روابط عمومی ایران و " محمد علی کریمی " مدیر روابط عمومی بانک مرکزی و " ناصر رزاق منش " مدیر روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل با موضوع " بررسی عملکرد روابط عمومی ها در جریان برجام با توجه به اهمیت دیپلماسی عمومی " برگزارشد.

مطهری نژاد : موضوع خیلی ساده است. یکی از وعده هایی که رییس جمهور دولت یازده هم در تبلیغات انتخاباتی خود به مردم داده بود، اتفاق افتاده است. ضمن اینکه تحریم ها برداشته و روابط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی گسترش خواهد یافت و از درگیری خانمان‌سوزی که نشانه های آن پیدا بود جلوگیری خواهد شد. این اتفاق افتاد. انجمن روابط عمومی ایران ضمن تجلیل در نشست های خود، طی نامه ای به پاس قدرانی از زحمات  دکتر ظریف تشکر کرد. نکته ی مهم این است که آیا روابط عمومی ها برای اینکه این دستاورد بزرگ  مورد تاخت و تاز قرار نگیرد و ابعاد آن شناخته شود به وظایف خود عمل کردند یا خیر؟ به طور مثال قرار است فردا در سالن اجلاس سران جشن برجام برگزار شود. آیا جامعه در حال حاضر آمادگی جشن برجام را دارد یا خیر؟ به اعتقاد من روابط عمومی به وظایف خود عمل نکرده که می توانست در این زمینه کارهای متعددی انجام دهند. روزی که برجام عملیاتی شد اعلام شد که هزار پرونده گشایش اعتبار فعال شد سپس یکی از نمایندگان مخالف دولت اعلام کرد که روزی که برجام عملیاتی شد اروپا در ایام تعطیلات بوده و این موضوع کذب است. کدام روابط عمومی در این باره پاسخگو بود؟ و نیز دیروز روزنامه خراسان مقاله مفصلی نوشت تبلیغاتی که دولت در مورد اقتصاد راه انداخته حملات پیشا انتخابات است نه دستاوردهای پسا برجام تصویری ارائه شده کذب بودن موضوع را بیان می کرد. بحث این است که این دیپلماسی پابرجا بماند و مخالفین دولت در ارتباط با مردم دیگر کشورها نتوانند مقابل دولت صف آرایی کنند. روابط عمومی ها در سازمان های خود با توجه به مواردی  که در جامعه پیش می آید باید برای آن برنامه آماده داشته و با نوشتن مقالات و یادداشت ها با آن مواجه شوند و در تعدیل انتظارات مردم نقش ایفا کند.

رزاق منش: در ارتباط با بحث امروز بنده با زاویه دیگر به موضوع می پردازم. تحریم هایی که در سالهای گذشته کشور ما با  آنها روبرو بود آسیب های پنهان و بزرگی  بر پیکره کشور وارد کرد. یکسری ملاحظاتی در کشور وجود داشت که در دولت یازدهم در آن نقش آفرینی کرد. سیاست دولت یازدهم این بود که نگرانی بر مردم حاکم نشود. به طبع روابط عمومی ها را وا می داشت تا درمقوله  تحریم ها وارد نشوند و افکار عمومی رو مشوش نکنند. وظیفه روابط عمومی هاست که تصویر کشور و مردم ما را به جهان انسان دوست و صلح طلب معرفی کنند.در آن شرایط روابط عمومی ها با توجه به سیاست های دولت یازدهم گام برداشته  و سعی در ایجاد آرامش در جامعه  ومشارکت عمومی  کنند که در این امر موفق عمل کرده  و دیپلماسی عمومی کشور را همراهی کردند. به نظر من وظیفه روابط عمومی ها بعد از عملیاتی شدن برجام سنگین تر خواهد شد. دستگاه دیپلماسی ما با تیکه بر ارتباطات و روابط عمومی توانست موفق عمل کند.

کریمی : در شرایط کنونی تصور می کنم که بر روی تیغ دو لبه قرار گرفته ایم . از یک طرف با عواقبی که تحریم ها بر سر این کشور آورده مواجه ایم و از طرفی دیگر مخاطب ما انتظاراتی دارد که در چه مدت زمانی عوارض آن برطرف خواهد شد و ما باید پاسخگو باشیم.  در شرایطی که ارتباط ما با جهان قطع شود به طبع  آثار و عوارض منفی آن با ضریب بالایی بوجود خواهد آمد. یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی مدیریت انتظارات و توقعات فعلی است. با توجه به تکثر رسانه ها و مخاطبین، پیام رسانی در شبکه های اجتماعی بسیار آسان شده اما معنا و هم فهمی  پیام در این شبکه ها بسیار سخت شده است. تا زمانی انسجام در درون یک سازمان ایجاد نشود نمی توان بیرون یک سازمان را منسجم کرد، این یکی از وظایف مهم روابط عمومی هاست.

 

منبع: انجمن روابط عمومی ایران

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  راهنمای کوتاه بحران


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد