شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، دكتر عقيلي گفت: ما در حوزه روابط عمومي ها بخصوص در روابط عموميهاي صنعتي، تجاري، داخلي، كمك كننده به ديپلماسي عمومي، تخصص هاي لازم را ترسيم نكرده ايم. در مواردي بازاريابي جايگزين روابط عمومي شده است. تعريف روشني از تفاوت بين بازاريابي و اطلاع رساني و آگاهي بخشي در زبان فارسي نداريم. در بيشتر موارد كار روابط عمومي ها تبليغ است و اين در حالي است كه وظيفه اصلي آنها آگاهي بخشي است. "
يكصد و هشتاد و هفتمين نشست انجمن روابط عمومي ايران، با حضور هيئت مديره انجمن روابط عمومي ايران، اساتيد ، علاقهمندان به حوزه روابط عمومي و دانشجويان روز چهارشنبه هفتم بهمنماه سال جاري در سالن اجتماعات شهيد عباسپور " شركت مادر تخصصي مديريت منابع آب ايران "برگزار شد .
در ابتداي نشست سيد غلامرضا كاظمي دينان رئيس انجمن روابط عمومي ايران ضمن خيرمقدم به حضور شركتكنندگان در اين نشست گفت: روابط عمومي يعني مردمداري كه در آن غرور و كينه جا ندارد. روابط عموميها با توجه به تمام ويژگيهاي انساني و الگو گيري از آيين پيامبر اكرم (ص) كه آگاهسازي و روشنگري انسان را دنبال ميكرد به آگاهسازي مردم جامعه پرداخته تا موجب شادابي و آرامش مردم باشند.
وي در ادامه گفت: حرفه روابط عمومي بسيار مقدس است، بعد معنوي آن بر بعد مادي آن تسلط دارد. انجمن روابط عمومي ايران متعلق به اساتيد اين حوزه است كه اميد دارد با بهرهگيري از تجربيات آنان، جوانان متخصص و بااخلاق را در اين حوزه تربيت كند تا در حفظ و ارتقاِء جايگاه روابط عمومي كوشا باشند.
وي با اشاره به تنزل جايگاه روابط عمومي در سازمانها گفت: تنزل جايگاه روابط عمومي در سازمانهاي دولتي يعني فاصله انداختن ميان دولت و مردم است. بديهي است كه كارشناسان اين حوزه در برابر اين اقدام ناپسند واكنش نشان داده و خواستار تجديدنظر مديران سازمانها و استانداريها نسبت به آن ميباشند. روابط عمومي كشور زماني ارتقاء مييابد كه ما از خودمان شروع كنيم و به آن اهميت دهيم. چنددستگي در اين حوزه موجب تنزل جايگاه روابط عموميها ميشود.
رئيس انجمن روابط عمومي ايران در خصوص فعاليتهاي اخير انجمن گفت: طي جلسات متعددي كه اعضاي هيئتمديره انجمن با سازمانهاي مختلف داشت، جلسهاي نيز با مركز همايشهاي بينالمللي برگزار شد. در اين نشست مقرر گرديد سالني براي برگزاري نشستهاي انجمن در اختيار انجمن قرار گيرد كه اميد داريم اين قول همكاري صورت گيرد.
كاظمي دينان در پايان ضمن تسليت به مناسبت درگذشت مرحوم پدر دكتر محمدرضا حقيقي مسئول بازرسي انجمن روابط عمومي ايران از دانشجويان و علاقهمندان عرصه روابط عمومي خواست تا با عضويت در انجمن روابط عمومي ايران اين انجمن را در پيشبرد اهداف خودياري نمايند.
در ادامه اين نشست دكتر" سيد وحيد عقيلي" رياست دانشگاه آزاد، واحد تهران مركزي با موضوع " ارتباطات و نقش آن در ديپلماسي عمومي نوين " به سخنراني پرداخت.
دكتر وحيد عقيلي ضمن خرسندي حضور خود در جمع يكي از بنامترين و علميترين و غنيترين مجامعي كه در حوزه روابط عمومي فعاليت ميكند، گفت: بنده پيام شادباش خود را از طرف هيئتعلمي دانشكده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه تهران مركزي خدمت شما حاضرين در اين نشست تقديم ميكنم. دانشكده ما به براي اولين بار در تاريخ ايران سرفصلهاي رشته روابط عمومي را در مقطع كارشناسي ارشد تدوين كرده و اين افتخار را دارد درترم جاري دانشجوياني كه در اين مقطع فارغالتحصيل شدند و اولين پاياننامههاي كارشناسي ارشد روابط عمومي خود را به تصويب رساندند كه با همكاري و حمايت انجمنهاي روابط عمومي ايران بهصورت نظاممند و سامانمند دانشجويان اين مقطع را در كارگاههاي علمي براي دورههاي كارورزي هدايت كند و نيز به مسائل متشابه جامعه روابط عموميهاي ايران كه در خيز جديد خود از روابط عمومي قدرت محور به روابط عمومي مردم محور حركت ميكنند، سهمي داشته باشيم كه اين حركت، حركت بسيار سختي است. اميد آن راداريم كه در آينده نزديك با نگاه علميتر، دكتراي رشته روابط عمومي كه نه بلكه دكتراي حوزههايي كه در محافل عمومي بينالمللي و علمي كه جايگزين اين رشته ميشود را معرفي كنيم.
دكتر عقيلي در خصوص " ارتباطات و نقش آن در ديپلماسي عمومي نوين " گفت: يكي از جديدترين بحثهايي كه در جامعه ما بايد شكافته و به آن پرداخته شود، بحث ديپلماسي عمومي نوين و يا ديپلماسي عمومي 2 است. در سطوح ارتباطي مابعد از ارتباط درون فردي ارتباط بين فردي است. ارتباط بين فردي مفهومي است كه هيچ جايگزيني ندارد و فنّاوريهاي جديد ارتباطي اگر در مسير علمي ارتباط استفاده نشود بهنوعي مانع ارتباطي ميشود پس درنتيجه ارتباط چهره به چهره موردتوجه اكثريت ميباشد. در اينجا به صورت گذرا به چيستي ارتباطات و وضعيت آن در دوران كنوني و در كنار آن به بحث ديپلماسي عمومي و مشخصات آن و در آخر به نتيجهگيري ارتباط بين اين دو حوزه ميپردازم.
وي با اشاره به چيستي ارتباطات گفت: رشته ارتباطات توسط ايالاتمتحده آمريكا بعد از جنگ جهاني دوم كه نقطه عطف بسيار مهم در تاريخ بشر است، تأسيس شد. جاي تعمق دارد كه اين رشته به طرز سوال برانگيزي همراه با اولين نظريه توسعه و نوسازي ابداع و چرا اين رشته دانشگاهي شد و منشاء آن در آمريكا بود؟ البته پيشتر در آلمان رشته روزنامهنگاري وجود داشت. آلمانيها به دليل اهميت تبليغات به اين نتيجه رسيدن كه روزنامهنگاري حائز اهميت است. آمريكاييها اولين افرادي بودند كه در سال 1950 رشته ارتباطات بهعنوان يك علم دانشگاهي معرفي كردند كه يكي از پيچيدهترين رشتههاي علوم بشري است.
تعريف علم ارتباطات
مدرس دانشگاه در تعريف علم ارتباطات گفت: آيا ارتباطات يك فرآيند است يا يك مكانيزم؟ آيا صرف ارسال ارتباطات و اطلاعات تعريف ارتباطات است؟ آيا انطباق معنايي فرستنده و گيرنده پيام معناست؟ يكي از مشكلاتي كه امروزه در علم ارتباطات با آن مواجه هستيم تعريف قديمي اين علم است كه هنوز تعريف روشني از علم ارتباطات نداريم. در دهههاي گذشته به دليل ورود رشتهها و حوزههاي جديد بخصوص فنّاوريهاي ارتباطي در اين حوزه مشكل پيچيدهتر شد. اگر ما تعريف متعددي از علم ارتباطات داريم به خاطر ذات علم ارتباطات است. وقتيكه علمهاي كاربردي مانند اقتصاد، فرهنگ، افكار عمومي، زبانشناسي، تحليل گفتمان، تحليل گفتمان انتقادي، نشانهشناسي و چند حوزه ديگر به علم ارتباطات اضافه شد و پيچيدگي علم ارتباطات بيشتر شد. امروزه علم ارتباطات را نميتوان از فنّاوريهاي ارتباطي جدا كرد. تأثيري كه در دهههاي گذشته فنّاوريهاي ارتباطي بر علم ارتباطات گذاشته بسيار قابلمطالعه است و اين تأثير بر همه حوزهها و علوم نيز بوده كه متأسفانه تحقيقات زيادي روي آن انجامنشده است.
مؤلف حوزه ارتباطات در ادامه سخنان خود گفت: علم ارتباطات بهطور مشخص زيرمجموعههايي دارد كه به ترتيب روزنامهنگاري، روابط عمومي، ارتباطات كلامي و انساني كه طرز قرار گرفتن اين موارد بسيار بااهميت است و " پيام " اين موارد را به هم وصل ميكند. وجه اشتراك تمام اين رشتهها، توليد پيام در جهت اقناع و ترغيب مخاطب است و موارد مشترك بسياري كه موجب شده تمام اين رشتهها زيرمجموعه علم ارتباطات واقع شوند. اگر به حوزه روزنامهنگاري توجه كنيم بهقدري از روزنامهنگاري در وسعت جهاني و علمي عقب مانديم كه متأسفانه زبان فارسي نتوانسته بهطور روزمره اصطلاحات جديدي كه در حوزه روزنامهنگاري جهاني وارد ميشود را ترجمه كند. بنابراين سرعت گسترش روزنامهنگاري و ساير تخصصها بهقدري افزايشيافته كه ما در ترجمه انواع جديد بازمانديم. با كمال تأسف عرض مي كنم كه در سال 1389 دكتراي روزنامهنگاري كه در سال 1375 به تصويب رسيده بود، حذف شد.
نقش بيبديل روابط عمومي ها در ديپلماسي
دكتر عقيلي در ادامه سخنان خود گفت: ما در حوزه روابط عمومي ها بخصوص در روابط عموميهاي صنعتي، تجاري، داخلي، كمك كننده به ديپلماسي عمومي، تخصص هاي لازم را ترسيم نكرده ايم. در مواردي بازاريابي جايگزين روابط عمومي شده است. تعريف روشني از تفاوت بين بازاريابي و اطلاع رساني و آگاهي بخشي در زبان فارسي نداريم. در بيشتر موارد كار روابط عمومي ها تبليغ است و اين در حالي است كه وظيفه اصلي آنها آگاهي بخشي است. " روابط عموميها در دنياي كنوني و در ديپلماسي عمومي نوين نقش بيبديلي دارند". روابط عموميهاي دستگاه سياسي خارجي كشورها بهقدري قدرتمند عمل ميكنند كه با رصد كردن وقايع در منطقه به سياستمدارن خود خط دهي مي كنند و آنها به دنبال خط دهي روابط عمومي هايي كه در دستگاه ديپلماسي فعاليت مي كنند، كه اين نقش بسيار با اهميت است.
دكتر عقيلي با تشريح سطوح ارتباطي ادامه داد و گفت: با توجه به سه سطح ارتباطات درون فردي، بين فردي، جمعي كه در دو دهه اخير فنّاوريهاي نوين ارتباطي بر اين سطوح تأثيرگذار بوده و بايد گفت شبكههاي اجتماعي و فنّاوريهاي نوين عليرغم كاربرد بسيار مثبت و مديريتي كه در پيشبرد اهداف عاليه فرهنگي، سياسي، اجتماعي و... داشته، نوعي نگرش سطحي نسبت به " شناخت " ايجاد كرده است. بهموازات كاربردهاي شبكههاي اجتماعي و فنّاوري نوين و به دليل اضافهبار اطلاعاتي شناخت افراد را نسبت به مسئله " شناخت " (Knowledge ) كم شده كه اين خود نيز قابل تعمق است. اگر اضافه بار اطلاعاتي بر حسب رضايتمندي، تعاملي و به انتخاب افراد باشد نيز نوعي شناخت سطحي در ذهن ما رونق مي دهد و ما كمتر به چرا و چگونگي اطلاعات فكر مي كنيم.Data ,Wisdom , Infromation با هم متفاوت است اطلاعات سطحي را ما به وسيله كي، كجا و چه كسي پاسخ ميدهيم اما براي درك و شناخت عميق آنها بايد به دنبال "چرا " باشيم . در ارتباطات " بين فردي ماشين پايه " و يا " ارتباطات فردي رايانه پايه "كه عمده ارتباطات ما با كامپيوتر، تلفن و ماشين انجام مي شو، ارتباط ما بدون شناخت كامل صورت مي گيرد. در دهه هاي اخير ارتباطات جمعي رشد قابل مطالعه اي داشته است. ارتباطات درون فردي بحثي است كه روانشناسان اجتماعي و جامعه شناسان به آن مي پردازند. " اوين هافمن " ميگويد: ما انسانها در چارچوبهايي كه وسايل ارتباط جمعي در ذهن ما ايجاد مي كنند و با شناختي كه ما از اين چارچوبها داريم توليد معنا مي كنيم. بر اساس چارچوب ها، انگاره ها و برجسته سازي هايي كه وسايل ارتباط جمعي در ذهن ما ايجاد مي كنند ذهن ما توليد معنا مي كند. بعد از مرحله شناخت و درك معنا مرحله عمل به معنا در ذهن ما شكل مي گيريد كه اين نيز داراي نكات مثبت و منفي مي باشد.
فنّاوريها چه تأثيري بر علوم دارند
ريس دانشگاه آزاد درادامه گفت: علم خودفرمانشي ( Cvbernetics ) يعني پديده اي كه بتواند به طور خودكار دستوراتي را كه از قبل به آن داده شده بر حسب تحركات، عوامل خارجي و موقعيت كنوني، مديريت كرده و پاسخ دهد. علم سايبرنتيگس وارد علم ارتباطات شده و در كنار آن نشانه شناسي كه زير مجموعه زبان شناسي است، قرار دارد. امروزه اگر فردي در حوزه ارتباطات به مفاهيم اوليه دال و مدلول و بحث هايي كه زبان شناسان در حوزه تعريف گفتمان، تحليل گفتمان و تحليل گفتمان انتقادي است را نداند، ارتباط گراي چيره دستي نخواهند بود. اين علم با وب 1، 2 ، 3 با ديپلماسي عمومي در ارتباط است. وب 1 ( تعامل ) وب 2 ( تعامل گروهي ) وب 3 ( هوشمند ). به وجود آمدن ديپلماسي عمومي نوين همزمان با وب 1 بود. در بررسي تأثير فنّاوريها بر علوم مي توان بيشترين ميزان تأثيري كه بر علم ارتباطات نسبت به ساير علوم را داشته، برشمرد. البته بحث ما در حوزه ارتباطات نرم افزاري است و منظور ارتباطات مهندسي نيست اما تأثير آن بسيار قابل توجه است. در سال 1955 در آمريكا سازماني تأسيس مي شود كه در وزارت امور خارجه آمريكا ادغام شده و وظيفه آن ارائه تعريفي از ديپلماسي عمومي بود. ديپلماسي عمومي جاي كلمه ديپلماسي كه خود جايگزين كلمه سياست بوده را مي گيرد. تعريف كلاسيك علم سياست عبارت است از علمي كه مكانيزم هاي كسب قدرت، حفظ قدرت و توزيع قدرت مشروع را بررسي مي كند. در اين تعريف مردم هيچ جايگاهي ندارند و اين تعريف مختص دولت و ديپلمات ها است كه با تغيير تكنولوژي ها از وب 1 تغيير شكل مي دهد. علم سياست تبديل به روابط بينالملل و ديپلماسي عمومي شده كه زهر كلمه سياست به معناي قديمي كه مختص دولت ها بود گرفته شد.
ديپلماسي رسانه اي ابزار اعمال ديپلماسي اقتصادي و فرهنگي
وي گفت: در سال 1955 سازمان (USAF ) اطلاعات آمريكا تعريفي از ديپلماسي عمومي با اين مضموم كه ديپلماسي عمومي عبارت از تحميل منافع و خواست هاي دولت آمريكا و در تأثيرگذاري بر ساير دولت ها است را ارائه مي دهد. آمريكا مي گويد ما يكسري ترجيحات و يكسري منافع داريم كه براي كسب منافع و ترجيحات بايد برمردم دنيا تاثير گذاشته و اينها را بر آنان تحميل كنيم. نكته جالب توجه اين است كه همزمان با اين موضوع رشته اي به نام ارتباطات بين فرهنگي در آمريكا آغازمي شود. قدرت تأثير گذاري ديپلماسي عمومي داراي دو ابزار اقتصادي و فرهنگي است و ابزار اعمال اين دو ديپلماسي، ديپلماسي رسانه اي مي باشد. به عبارتي مقوله فرهنگ با تعاريف جديدي كه ما از آن داريم بسيار پيچيده است. حدود 140 تعريف از فرهنگ ارائه شده كه امروزه نام آن " تمدن " است. اگر كشوري توسط رسانه ها و دستگاه هاي ديپلماسي توليد معنا كند در واقع توانسته فرهنگي را ايجاد كند كه فرهنگ همان " توليد معنا " است.تمام بحث هاي سبك زندگي، فرهنگ و... به دنبال اين قضيه قابل توجيه است كه ارتباطات بين فرهنگي در خدمت ديپلماسي عمومي باشد كه ابزار تمام موارد رسانه ها هستند كه توليد محتوا و خبر مي كنند.
انواع ديپلماسي
دكتر عقيلي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: سه حالت ديپلماسي در دوران گذشته متصور بود. در حالت اول ديپلماسي سنتي، نماينده دولت " الف " مي توانست يك سفير، رئيس دولت يا نخستوزير باشد بهطور مخفيانه يا علني با نماينده كشور " ب " تماس حاصل كند كه مردم هيچ نقشي در اين نوع ديپلماسي نداشتند. مرحله بعد ديپلماسي عمومي در نوع اول بود كه با كمك رسانه هاي قبل از اينترنت و شبكه هاي اجتماعي صورت مي گرفت. نماينده دولت " الف " با مردم و نماينده كشور " ب " ارتباط برقرار مي كند بطوريكه مردم هم اطلاع پيدا مي كنند. اما در ديپلماسي عمومي نوين يا 2 كه در دهه 1980 تعامل و فنّاوريهاي ارتباطي به نحوي ميشوند كه گفتمانها و خواسته هاي دولت الف و ب در سطح افقي در شبكه هاي اجتماعي و اينترنت به گوش مردم مي رسد. در اينجا ممكن است اين كه در ديپلماسي 1 و 2 سياست مدارها محتواي صحبت ها را به مردم منتقل نكنند. البته در هر سه نوع ديپلماسي سنتي و عمومي 1 و2 تمام صحبت ها به گوش مردم نمي رسد كه اين امر طبيعي است.
ويژگي ديپلماسي عمومي نوين
سيد وحيد عقيلي با اشاره به ويژگي هاي ديپلماسي نوين اظهار داشت: در دوران كنوني سياستمداران به دليل ارتباطات افقي كه در سطح بسيار وسيع بين افراد جامعه در كشورهاي مختلف در كمترين زمان و حداقل ترين هزينه دارند بسيار مراقب صحبت كردن خودشان هستند و حقايق را باز گو نمي كنند. سياستمداران به دليل نظارت شبكه هاي اجتماعي، نفوذ ارتباطات و افزايش سواد رسانه اي مردم، گفتمان و زبان بدن خود را تحليل مي كنند. شبكه هاي اجتماعي به دليل تسهيل امر ارتباط و زير ذره بين قرار دادن جريانات ديپلماسي سياستمداران را به حرفه اي بودن مجبور ساخته تا دقيق صحبت كنند. يكي از الزاماتي كه در آمريكا افراد در درجات بالاي نظامي به آن مقيد هستند " خبرنويسي و مصاحبه " است. كاربرد علم ارتباطات در ديپلماسي عمومي يكي از ملزومات اوليه است.
درحوزه ارتباطات سياسي ما چهار ركن مردم ، رسانه ها، دولت و كانون هاي حزبي داريم. در طول سالهاي گذشته بحث ارتباطات سياسي داراي كمترين تعامل بود كه در آن حدود 16 حالت وجود دارد. رابطه دولت با رسانه و احزاب و مردم، رابطه دولت با مردم، رابطه دولت با احزاب، رابطه دولت با رسانه كه تركبيات عجيب و غريبي دارند. با توجه به نفوذ شبكه هاي اجتماعي و نظارت عمومي، حوزه و شكل ارتباطات سياسي بسيار فعال شده بهطوريكه اگر جايي انسداد اطلاعاتي باشد شبكه هاي اجتماعي خود وارد عمل شده و آن را بر طرف مي كند.
دكتر وحيد عقيلي در پايان سخنان خود گفت: چند روز قبل از دور دوم مذاكرات برجام روزنامه هافينگتون پست آمريكا متن پيشنهادي پنج ماده اي 5+1 را چاپ مي كند كه به طرز بسيار عجيبي اين پنج ماده همان پنج ماده اي است كه سياستمداران در جلسه هيئت ايراني اعلام مي كنند.در مثالي ديگر مي بينيم كه قطر به وسيله شبكه الجزاير شناخته مي شود. در كشور ما نيز خوشبختانه هر چند دير و با انرژي كمترشبكه هاي Press Tv و العالم كه جز شبكه هاي مهم خبري دنيا محسوب مي شوند كه به طور نسبي موفق عمل كردند. ما انتظار داريم كه دستگاه ديپلماسي كشور با ارتباطات و رونامه ها تعامل بيشتري داشته باشد. در بعضي از خبرگزاري ها و روزنامه هاي بين المللي افراد متخصصي هستند كه به سياستمداران خط مي دهند و وظيفه اعمال قدرت را به آن دستگاه ديپلماسي توجيه مي كنند. در عكس قضيه هم وجود دارد كه دستگاههاي ديپلماسي به رسانه ها خط دهي كنند كه در كشور ما مصداق دارد. اما در حالت سوم تركيبي است كه در يك تعامل هوشمندانه دستگاه هاي ديپلماسي به رسانه ها و رسانه ها نيز به دستگاه هاي دولتي كمك كنند. حالت سوم بيشتر مقرون به واقعيت است. شبكه هاي اجتماعي به دليل ذات و حركت افقي حركت خود كمك بزرگي در اين حالت انجام دهند. به همين دليل آمريكا و كشورهاي غربي جز اولين كشورهايي هستند كه سفارتخانه هاي مجازي تأسيس كردند كه نمود يك ديپلماسي عمومي مدرن است. افراد فارغ از هر نوع تابعيت و گرايش ها و باورهايي كه دارند وارد دستگاه هاي خارجي كشور ديگري مي شوند و با آن در ارتباط بر قرار مي كنند كه تأثير پذير و تأثير خواهد بود. تمام شهروندان جهاني و سپهر بين المللي در فضاي مجازي تحت تأثير تعاملاتي كه بين رهبران سياسي انجام مي شود، قرار مي گيرند. بدون شك كشورها، دستگاه ها و مؤسساتي كه در طول دهه هاي گذشته درباره نسبت بين ارتباطات و زير مجموعه اش روزنامه نگاري، روابط عمومي، تبليغات و مكانيزم هاي ديپلماسي خارجي كشور كار كردند همان كشور هايي هستند كه مي توانند راحتر در دوران كنوني القا شبه كنند. قدرت داشتن حريف به عكس العمل فقط از طريق روزنامه نگاري و ارتباطات مي تواند انجام شود كه حوزه و قلمرو فضاي مجازي مي تواند به اين امر كمك كند.امروزه ديپلماسي عمومي نوين بدون كمك شبكه هاي اجتماعي نمي تواند موفقيت قابل چشمگيري را به دست آورد. جاده روابط ديپلماسي بسيار پر ترافيك است كه اگر مجهز به شبكه هاي اجتماعي باشد از آن جاده به راحتي مي تواند عبور كند. در كشور ما حوزه روزنامه نگاري بسيار مغفول است. ما با استفاده از رسانههاي اجتماعي ميتوانيم در كيفيت ديپلماسي عمومي تأثير گذار باشيم و آن را تقويت كنيم.
پنل تخصصي اين نشست با حضور " ميرزابابا مطهري نژاد " نايبرئيس انجمن روابط عمومي ايران و " محمد علي كريمي " مدير روابط عمومي بانك مركزي و " ناصر رزاق منش " مدير روابط عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل با موضوع " بررسي عملكرد روابط عمومي ها در جريان برجام با توجه به اهميت ديپلماسي عمومي " برگزارشد.
مطهري نژاد : موضوع خيلي ساده است. يكي از وعده هايي كه رييس جمهور دولت يازده هم در تبليغات انتخاباتي خود به مردم داده بود، اتفاق افتاده است. ضمن اينكه تحريم ها برداشته و روابط اجتماعي، اقتصادي و سياسي گسترش خواهد يافت و از درگيري خانمانسوزي كه نشانه هاي آن پيدا بود جلوگيري خواهد شد. اين اتفاق افتاد. انجمن روابط عمومي ايران ضمن تجليل در نشست هاي خود، طي نامه اي به پاس قدراني از زحمات دكتر ظريف تشكر كرد. نكته ي مهم اين است كه آيا روابط عمومي ها براي اينكه اين دستاورد بزرگ مورد تاخت و تاز قرار نگيرد و ابعاد آن شناخته شود به وظايف خود عمل كردند يا خير؟ به طور مثال قرار است فردا در سالن اجلاس سران جشن برجام برگزار شود. آيا جامعه در حال حاضر آمادگي جشن برجام را دارد يا خير؟ به اعتقاد من روابط عمومي به وظايف خود عمل نكرده كه مي توانست در اين زمينه كارهاي متعددي انجام دهند. روزي كه برجام عملياتي شد اعلام شد كه هزار پرونده گشايش اعتبار فعال شد سپس يكي از نمايندگان مخالف دولت اعلام كرد كه روزي كه برجام عملياتي شد اروپا در ايام تعطيلات بوده و اين موضوع كذب است. كدام روابط عمومي در اين باره پاسخگو بود؟ و نيز ديروز روزنامه خراسان مقاله مفصلي نوشت تبليغاتي كه دولت در مورد اقتصاد راه انداخته حملات پيشا انتخابات است نه دستاوردهاي پسا برجام تصويري ارائه شده كذب بودن موضوع را بيان مي كرد. بحث اين است كه اين ديپلماسي پابرجا بماند و مخالفين دولت در ارتباط با مردم ديگر كشورها نتوانند مقابل دولت صف آرايي كنند. روابط عمومي ها در سازمان هاي خود با توجه به مواردي كه در جامعه پيش مي آيد بايد براي آن برنامه آماده داشته و با نوشتن مقالات و يادداشت ها با آن مواجه شوند و در تعديل انتظارات مردم نقش ايفا كند.
رزاق منش: در ارتباط با بحث امروز بنده با زاويه ديگر به موضوع مي پردازم. تحريم هايي كه در سالهاي گذشته كشور ما با آنها روبرو بود آسيب هاي پنهان و بزرگي بر پيكره كشور وارد كرد. يكسري ملاحظاتي در كشور وجود داشت كه در دولت يازدهم در آن نقش آفريني كرد. سياست دولت يازدهم اين بود كه نگراني بر مردم حاكم نشود. به طبع روابط عمومي ها را وا مي داشت تا درمقوله تحريم ها وارد نشوند و افكار عمومي رو مشوش نكنند. وظيفه روابط عمومي هاست كه تصوير كشور و مردم ما را به جهان انسان دوست و صلح طلب معرفي كنند.در آن شرايط روابط عمومي ها با توجه به سياست هاي دولت يازدهم گام برداشته و سعي در ايجاد آرامش در جامعه ومشاركت عمومي كنند كه در اين امر موفق عمل كرده و ديپلماسي عمومي كشور را همراهي كردند. به نظر من وظيفه روابط عمومي ها بعد از عملياتي شدن برجام سنگين تر خواهد شد. دستگاه ديپلماسي ما با تيكه بر ارتباطات و روابط عمومي توانست موفق عمل كند.
كريمي : در شرايط كنوني تصور مي كنم كه بر روي تيغ دو لبه قرار گرفته ايم . از يك طرف با عواقبي كه تحريم ها بر سر اين كشور آورده مواجه ايم و از طرفي ديگر مخاطب ما انتظاراتي دارد كه در چه مدت زماني عوارض آن برطرف خواهد شد و ما بايد پاسخگو باشيم. در شرايطي كه ارتباط ما با جهان قطع شود به طبع آثار و عوارض منفي آن با ضريب بالايي بوجود خواهد آمد. يكي از مهمترين وظايف روابط عمومي مديريت انتظارات و توقعات فعلي است. با توجه به تكثر رسانه ها و مخاطبين، پيام رساني در شبكه هاي اجتماعي بسيار آسان شده اما معنا و هم فهمي پيام در اين شبكه ها بسيار سخت شده است. تا زماني انسجام در درون يك سازمان ايجاد نشود نمي توان بيرون يك سازمان را منسجم كرد، اين يكي از وظايف مهم روابط عمومي هاست.
منبع: انجمن روابط عمومي ايران