شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، کارگاه آموزشی تخصصی روابط عمومی های استان زنجان با هدف توانمندسازی و ارتقاء سطح علمی روابط عمومی ها به همت دکتر احمد غریوی مدیریت کل و رسول احدی مدیر روابط عمومی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان و همکاری روابط عمومی استانداری و مشارکت دستگاه های اجرائی دوم آذر ماه 13947 در تالار فنی و حرفه ای استان زنجان پایتخت شور و شعور حسینی برگزار شد.
دکتر حمید صبری تدوین گر دایره المعارف روابط عمومی ایران مدرس این کارگاه گفت: توانمندسازی فرایندی است که در آن از طریق توسعه و گسترش و نفوذ و قابلیت افراد به بهبود و بهسازی مستمر مجموعه ها و سازمان کمک می کند و آرزوی ما روابط عمومی آرمانی روابط عمومی کارآمد و سرآمد است و با آموختن تخصصهای موردنیاز محقق می شود.
برای توانمند سازی یک روابط عمومی می بایست موارد زیر را لحاظ کنیم:
1ـ طراحی استاندارد و حرفه ای در روابط عمومی
2ـ جذب مدیران و کارشناسان متخصص روابط عمومی
3ـ آشناسازی مدیران ارشد با مسئولیت های متعدد روابط عمومی و بکارگیری مشاوران علمی روابط عمومی
4ـ رویکرد علمی و حرفه ای و تمرکز بر تحقیقات و مطالعات تخصصی برای رسیدن به روابط عمومی حرفه ای
5ـ توسعه روابط عمومی در دانشگاهها و و تعامل استادان با سازمان های دولتی
6ـ تمرکز روابط عمومی ها بر وظایف اصلی و شناخت مشکلات روابط عمومی
استاد صبری وظایف عمومی و اساسی روابط عمومی ها را بیان نمود و اظهار داشت: اعتمادسازی یکی از مهم ترین وظایف روابط عمومی ها و عامل ایجاد محیط یکپارچه ـ هم افزا ـ اثربخش است و سازمان هایی که در بین کارکنان اعتماد وجود دارد معمولا سازمان موفقی هستند و روابط عمومی ها باید تصویرسازی منطقی از سازمان را در اذهان و افکار عمومی و مخاطبان خاصّ ایجاد کنند برای ساختن تصویر واقعی از سازمان نزد مخاطبان نیازمند مهندسی افکار هستیم و شناخت افکار عمومی یک ضرورت.
وی اطلاع یابی ـ اطلاع شناسی و اطلاع رسانی را مسیرهای فرهنگ سازی توسط روابط عمومی ها برشمرد و افزود توصیه ام به شما روابط عمومی ها این است که خود را در اختیار اهداف سازمانی قرار دهید نه در اختیار افراد سازمان.
استاد صبری دل افزاری را وظیفه روابط عمومی ها خواند ارتقاء سواد رسانه ای و سواد روابط عمومی در بین فعالان عرصه روابط عمومی ها ضروری است و سواد روابط عمومی درک متکی به مهارت های رسانه ای ، فناوری اطلاعات و ارتباطات است که بر پایه آن می توان در هزارة دانایی که ارتباط با مخاطبان تعاملی است به رسالت ذاتی خود بهتر عمل کرده و برایند آن توانمندی، هوشمندی و یک پارچگی است.
دکتر حمید صبری تشکیل سازمان نظام مهندسی روابط عمومی ایران را پیشنهاد کرد چرا که روابط عمومی مهندسی انسان است و نظام مهندسی روابط عمومی ایران در تعالی جایگاه روابط عمومی کشورمان مثبت خواهد بود.
ایشان بومی سازی روابط عمومی را ایجاد یک ذهنیت عمومی برشمرد و افزود بومی سازی یعنی تطابق با فرهنگ جامعه و اگر اتفاق افتاد تثبیت و نهادینه شدن اتفاق می افتد مدیر مسئول هفته نامه تبریز به تدوین دایره المعارف روابط عمومی ایران نیز که در تبریز توسط وی تهیه و منتشر می شود اشاره نمود و آن را ابزاری که می تواند به درک مجموعه ای از کارشناسان و صاحب نظران و علاقمندان روابط عمومی کمک نماید سخنگویی ، پاسخگویی و درست گویی را سه رکن اصلی و اساسی روابط عمومی های نوین خواند.دکتر صبری مختصات روابط عمومی های برنده و بازنده را نیز یادآور شده نگرش مثبت را در روابط عمومی ها عامل موفقیت ارزیابی کرد. نقش آفرینی های روابط عمومی ها را که نقش بیانی ـ اظهاری ـ تفسیری ـ نمایشی ـ مشورتی ـ مذاکره ای ـ آینده نگری و اعتبارسازی و بحران ستیزی با اهمیت خواند.
ایشان سه نوع روابط عمومی را که از منظر اثرگذاری دارای اهمیت هستند توجیه گر ـ تبیین گر ـ تحلیل گر و از نظرکارکرد تبلیغات گرا ـ اطلاع رسان و مردم گراست و در پایان کارگاه آموزشی خودسازی و خودشناسی را که مقدمه اصلاح و تهذیب است با اهمیت و ضروری خواند مهندسی رفتار و مهندسی ذهن را رسالت روابط عمومی ها برشمرد گفتنی است این کارگاه توسط روابط عمومی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان برگزار شد.
|