شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اخیراً مطالبی مبنی بر این منتشر شده است که وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا با یک شرکت روابط عمومی قرارداد بسته است تا از این طریق تلاش نماید تا «پیامرسانی» خود را از طریق خبرنگارانی بهبود ببخشد که یک بحث طولانی مدت پیرامون درستی صرف دلارهای مالیات پردازان جهت بهبود و پالایش تصویر و پنداشت عمومی از دولت را کلید زدهاند.
تحقیق انجام شده توسط «سرویس تحقیق و تفحص کنگره» در سال گذشته دریافت که در پایین ترین سطح، در فاصله سالهای 2009 تا 2013، دولت اوباما به طور کلی 4.4 میلیارد دلار را برای قراردادهای تبلیغاتی بیرونی صرف نموده است، و 892.5 میلیون از این مبلغ فقط در سال آخر صرف شده است. کل این مبلغ شامل تبلیغات و فعالیتهای درون دولتی نمیشود، امری که در سطحی بالا به هزینه کل میافزاید. بزرگترین نهادهای هزینه کننده در سال 2013 عبارتند از: وزارت دفاع (419 میلیون دلار)، وزارت بهداشت و خدمات انسانی (197.4میلیون دلار)، وزارت آموزش و پرورش (128.8 میلیون دلار و وزارت امور کهنه سربازان ایالات متحده آمریکا (61.8 میلیون دلار).
تحقیق مذکور متذکر شده است، «در بلند مدت، آمریکاییها پیرامون تبلیغات، به ویژه پیرامون تلاشهای دولت برای تغییر پنداشت آنها از کیفیت عملکرد دولت یا بهبود مسائل سیاسی خاص، نظرات و دیدگاههای متفاوتی داشتهاند». «تعداد بسیاری از افراد همچنین بر این باورند که دولت نباید برای موارد غیرضروری و به شکلی گستاخانه از مالیاتهای مردم برای تبلیغات هزینه نماید، بعلاوه آنها معتقدند که شهروندان باید صرفهجو و متکی به نفس باشند».
اگرچه منتقدان به صورت کلی هزینههای دولتی صورت گرفته برای معرفی و ارائه اطلاعات درباره خدمات عمومی موجود را کم اهمیت میشمارند، اما آنها اغلب به «مسئله پیامرسانی دولت» جهت پیشبرد برنامهها و سیاستهای رییس جمهور و یا تلاش آنها برای فائق آمدن بر تبلیغات منفی پیرامون عملکرد یک وزراتخانه یا سازمان معترض میباشند.
در آخرین جنجال صورت گرفته، مایک اِنزی، رئیس کمیته بودجه سنا از سازمان مدیریت و بودجه رسماً درخواست کرده است تا ارقام دقیق هزینههای صورت گرفته جهت عقد قرارداد بین وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا و موسسه روابط عمومی ادلمن و به عبارت کلیتر، میزان هزینهای که دولت در سال جاری برای انجام خدمات تبلیغاتی توسط موسسات غیردولتی هزینه کرده است را ارائه دهد.
واشنگتون پست این هفته گزارش داد که سازمان مبارزه با تخطی از ماهیت خدمات انسانی و خدمات سلامت روان در تلاش بوده است تا «پیامرسانی سازمان خود را از طریق روزنامهنگاران و خبرنگاران تصحیح و پالایش نماید». ادلمن- یک موسسه روابط عمومی است که برای انجام تحقیق و بررسی روی روشهایی استخدام شده است که از آن طریق به شکلی بهتر امکان تاثیر گذاری روی روزنامهنگاران و روزنامههایی فراهم می آید که اخبار پیرامون این عملکرد سازمان را پوشش میدهند. طبق گزارش واشنگتون پست، در پی تماس خبرنگار این روزنامه با یکی از کارکنان موسسه روابط عمومی ادلمن، فرد مذکور گفته است: مشتریان ما سازمانهای دولتی آمریکا هستند که در حیطه صنعت بهداشت و سلامت فعالیت میکنند». «امیدواریم تا پیرامون نحوه ارسال و تحویل پیامها توسط روزنامهنگاران با مخاطبین، بینش و اطلاعات بیشتری حاصل نماییم».
انزی در نامهای به شان داناوان، رئیس سازمان مدیریت و بودجه گفته است که با توجه به بدهی بیش از 18 تریلیون دلاری کشور، چگونه بودجه توسط دولت برای این گونه فعالیتها صرف شده است.
انزی در ادامه نوشته است: «صرف هزینه برای روابط رسانهای غیرضروری، هزینهای است که کشور قابل به پرداخت و تحمل آن نیست». «با درخواست مجدد دولت از کنگره جهت افزایش میزان بدهی دولت، این نکته ضرورت دارد که قوه مجریه از هزینه برای فعالیتهای غیرضروری و نابجا بپرهیزد، و این که در صورت ادامه صرف هزینههای مذکور توسط دولت، کنگره در جریان قرار بگیرد».
انزی ادامه داده است که مخارج این سازمان برای فعالیتهای روابط عمومی «یک جعبه سیاه بزرگ» است و سرویس تحقیق و تفحص کنگره در تعیین دقیق میزان مخارج صورت گرفته برای روابط عمومی با مشکل مواجه شده است. او همچنین متذکر شده است که علیرغم وجود قوانین متعدد، هزینههای مذکور همچنان ادامه مییابند، قوانینی که با هدف جلوگیری از صرف هزینههای دولتی برای «اهداف تبلیغاتی» یا اثرگذاری روی نتایج قانونی صورت میگیرند.
طبق آمار و ارقام استخراج شده توسط سرویس تحقیقاتی کنگره از سیستم اطلاعات تمهیدات و تدارکات فدرال، ارقام زیر مبالغی هستد که دولت اوباما حداقل برای قرارداد با موسسات غیردولتی در پنج سال نخست دوره ریاست جمهوریاش هزینه کرده است:
سال مالی 2009- 1.18 میلیارد دلار
سال مالی 2010-946 میلیون دلار
سال مالی 2011- 750 میلیون دلار
سال مالی 2012-700 میلیون دلار
سال مالی 2013-892.5 میلیون دلار
مطابق با گفته سخنگوی کمیته بودجه سنا، سازمان مدیریت و بودجه تاکنون به درخواست انزی برای ارائه اطلاعات بیشتر پاسخی نداده است.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
گروه ترجمه شارا
|