شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : صرف ميلياردها دلار براي تبليغات توسط دولت اوباما
یکشنبه، 19 مهر 1394 - 09:00 کد خبر:19024
در بلند مدت، آمريكايي‌ها پيرامون تبليغات، به ويژه پيرامون تلاش‌هاي دولت براي تغيير پنداشت آنها از كيفيت عملكرد دولت يا بهبود مسائل سياسي خاص، نظرات و ديدگاه‌هاي متفاوتي داشته‌اند». «تعداد بسياري از افراد همچنين بر اين باورند كه دولت نبايد براي موارد غيرضروري و به شكلي گستاخانه از ماليات‌هاي مردم براي تبليغات هزينه نمايد، بعلاوه آنها معتقدند كه شهروندان بايد صرفه‌جو و متكي به نفس باشن

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اخيراً مطالبي مبني بر اين منتشر شده است كه وزارت بهداشت و خدمات انساني آمريكا با يك شركت روابط عمومي قرارداد بسته است تا از اين طريق تلاش نمايد تا «پيامرساني» خود را از طريق خبرنگاراني بهبود ببخشد كه يك بحث طولاني مدت پيرامون درستي صرف دلارهاي ماليات پردازان جهت بهبود و پالايش تصوير و پنداشت عمومي از دولت را كليد زده‌اند.

تحقيق انجام شده توسط «سرويس تحقيق و تفحص كنگره» در سال گذشته دريافت كه در پايين ترين سطح، در فاصله سال‌هاي 2009 تا 2013، دولت اوباما به طور كلي 4.4 ميليارد دلار را براي قراردادهاي تبليغاتي بيروني صرف نموده است، و 892.5 ميليون از اين مبلغ فقط در سال آخر صرف شده است. كل اين مبلغ شامل تبليغات و فعاليت‌هاي درون دولتي نمي‌شود، امري كه در سطحي بالا به هزينه كل مي‌افزايد. بزرگترين نهادهاي هزينه كننده در سال 2013 عبارتند از: وزارت دفاع (419 ميليون دلار)، وزارت بهداشت و خدمات انساني (197.4ميليون دلار)، وزارت آموزش و پرورش (128.8 ميليون دلار و وزارت امور كهنه سربازان ايالات متحده آمريكا (61.8 ميليون دلار).

تحقيق مذكور متذكر شده است، «در بلند مدت، آمريكايي‌ها پيرامون تبليغات، به ويژه پيرامون تلاش‌هاي دولت براي تغيير پنداشت آنها از كيفيت عملكرد دولت يا بهبود مسائل سياسي خاص، نظرات و ديدگاه‌هاي متفاوتي داشته‌اند». «تعداد بسياري از افراد همچنين بر اين باورند كه دولت نبايد براي موارد غيرضروري و به شكلي گستاخانه از ماليات‌هاي مردم براي تبليغات هزينه نمايد، بعلاوه آنها معتقدند كه شهروندان بايد صرفه‌جو و متكي به نفس باشند».

اگرچه منتقدان به صورت كلي هزينه‌هاي دولتي صورت گرفته براي معرفي و ارائه اطلاعات درباره خدمات عمومي موجود را كم اهميت مي‌شمارند، اما آنها اغلب به «مسئله پيامرساني دولت» جهت پيشبرد برنامه‌ها و سياست‌هاي رييس جمهور و يا تلاش آنها براي فائق آمدن بر تبليغات منفي پيرامون عملكرد يك وزراتخانه يا سازمان معترض مي‌باشند.


در آخرين جنجال صورت گرفته، مايك اِنزي، رئيس كميته بودجه سنا از سازمان مديريت و بودجه رسماً درخواست كرده است تا ارقام دقيق هزينه‌هاي صورت گرفته جهت عقد قرارداد بين وزارت بهداشت و خدمات انساني آمريكا و موسسه روابط عمومي ادلمن و به عبارت كلي‌تر، ميزان هزينه‌اي كه دولت در سال جاري براي انجام خدمات تبليغاتي توسط موسسات غيردولتي هزينه كرده است را ارائه دهد.

واشنگتون پست اين هفته گزارش داد كه سازمان مبارزه با تخطي از ماهيت خدمات انساني و خدمات سلامت روان در تلاش بوده است تا «پيامرساني سازمان خود را از طريق روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تصحيح و پالايش نمايد». ادلمن- يك موسسه
روابط عمومي است كه براي انجام تحقيق و بررسي روي روش‌هايي استخدام شده است كه از آن طريق به شكلي بهتر امكان تاثير گذاري روي روزنامه‌نگاران و روزنامه‌هايي فراهم مي آيد كه اخبار پيرامون اين عملكرد سازمان را پوشش مي‌دهند. طبق گزارش واشنگتون پست، در پي تماس خبرنگار اين روزنامه با يكي از كاركنان موسسه روابط عمومي ادلمن، فرد مذكور گفته است: مشتريان ما سازمان‌هاي دولتي آمريكا هستند كه در حيطه صنعت بهداشت و سلامت فعاليت مي‌كنند». «اميدواريم تا پيرامون نحوه ارسال و تحويل پيام‌ها توسط روزنامه‌نگاران با مخاطبين، بينش و اطلاعات بيشتري حاصل نماييم».

انزي در نامه‌اي به شان داناوان، رئيس سازمان مديريت و بودجه گفته است كه با توجه به بدهي بيش از 18 تريليون دلاري كشور، چگونه بودجه توسط دولت براي اين گونه فعاليت‌ها صرف شده است.

انزي در ادامه نوشته است: «صرف هزينه براي روابط رسانه‌اي غيرضروري، هزينه‌اي است كه كشور قابل به پرداخت و تحمل آن نيست». «با درخواست مجدد دولت از كنگره جهت افزايش ميزان بدهي دولت، اين نكته ضرورت دارد كه قوه مجريه از هزينه براي فعاليت‌هاي غيرضروري و نابجا بپرهيزد، و اين كه در صورت ادامه صرف هزينه‌هاي مذكور توسط دولت، كنگره در جريان قرار بگيرد».

انزي ادامه داده است كه مخارج اين سازمان براي فعاليت‌هاي روابط عمومي «‌يك جعبه سياه بزرگ» است و سرويس تحقيق و تفحص كنگره در تعيين دقيق ميزان مخارج صورت گرفته براي روابط عمومي با مشكل مواجه شده است. او همچنين متذكر شده است كه عليرغم وجود قوانين متعدد، هزينه‌هاي مذكور همچنان ادامه مي‌يابند، قوانيني كه با هدف جلوگيري از صرف هزينه‌هاي دولتي براي «اهداف تبليغاتي» يا اثرگذاري روي نتايج قانوني صورت مي‌گيرند.

طبق آمار و ارقام استخراج شده توسط سرويس تحقيقاتي كنگره از سيستم اطلاعات تمهيدات و تداركات فدرال، ارقام زير مبالغي هستد كه دولت اوباما حداقل براي قرارداد با موسسات غيردولتي در پنج سال نخست دوره رياست جمهوري‌اش هزينه كرده است:
سال مالي 2009- 1.18 ميليارد دلار
سال مالي 2010-946 ميليون دلار
سال مالي 2011- 750 ميليون دلار
سال مالي 2012-700 ميليون دلار
سال مالي 2013-892.5 ميليون دلار
مطابق با گفته سخنگوي كميته بودجه سنا، سازمان مديريت و بودجه تاكنون به درخواست انزي براي ارائه اطلاعات بيشتر پاسخي نداده است.

منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)

گروه ترجمه شارا