درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 11:56   

درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی

  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی


ادامه ادامه مطلب یک

مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید

  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مزایای استفاده از دیوار رسانه‌ای در یک رویداد روابط‌عمومی
  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید
  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی
  تبلیغات فریبنده: تقویت روابط‌عمومی دیجیتال و امنیت تبلیغات حیاتی است
  پایان وب؟ چه خبر است؟
  عصر جمینی
  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی
  مدل قدرتمند هوش مصنوعی جدید، گفتار را به متن، حتی اصطلاحات تخصصی شرکت شما، به دقت تبدیل می‌کند
  چگونه مخاطبان خود را تعریف کنید: راهنمای گام به گام
  روزنامه‌نگاران نگاه انتقادی خود را به سمت کارفرمایان خود معطوف می‌کنند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 18866صفحه نخست » چهارشنبه، 8 مهر 1394 - 11:13
نکات مدیریتی
الگوی بلوغ قابلیت کارکنان در سازمان
نتایج بسیاری از پژوهش‌ها در باره نقش و اهمیت نیروی انسانی در رشد و توسعه سازمان‌ها و بعضا در رشد جوامع بشری بر این نکته تاکید دارد که هیچ جامعه‌ای توسعه نیافته، مگر آنکه به توسعه منابع انسانی خود پرداخته باشد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، نتایج بسیاری از پژوهش‌ها در باره نقش و اهمیت نیروی انسانی در رشد و توسعه سازمان‌ها و بعضا در رشد جوامع بشری بر این نکته تاکید دارد که هیچ جامعه‌ای توسعه نیافته، مگر آنکه به توسعه منابع انسانی خود پرداخته باشد. تلاش‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفته که از نهضت روابط انسانی آغاز شده و تا امروز ادامه دارد که بعضی از آنها منجر به ایجاد روش‌ها، رویه‌ها، استانداردها و الگوهایی برای بهبود و توسعه منابع انسانی شده است.

ازجمله این تلاش‌ها می‌توان به الگوی بلوغ قابلیت کارکنان اشاره کرد. الگوی بلوغ قابلیت کارکنان (People-Capability maturity mode - P-CMM)، نقشه مسیر و راهنمایی است برای تشخیص، طراحی و پیاده سازی و اجرای فرآیندهای مرتبط با منابع انسانی، که به گونه‌ای مستمر منجر به ارتقای قابلیت‌های منابع انسانی در سازمان می‌شود. از نظر دیدگاه‌های منابع انسانی، این الگو در زمره الگوی مدیریت استراتژیک منابع انسانی است که بر فرآیندهای منابع انسانی با توجه به جهت‌گیری‌های استراتژیک سازمان تاکید دارد. از آنجا که یک سازمان نمی‌تواند تمام بهترین فعالیت‌ها را در مدت بسیار کوتاهی پیاده‌سازی کند، با استفاده از مدل بلوغ، آنها را در 5 سطح بلوغ و 22 ناحیه فرآیندی ارائه می‌دهد. هر سطح از مدل بلوغ، تحول بی‌نظیری در فرهنگ سازمان به وسیله تجهیز آن با فعالیت‌های قدرتمند فراوان برای جذب، توسعه، سازماندهی، انگیزش و نگهداری نیروی کار به وجود می‌آورد.  ساختار اولیه این مدل در سال 1980 توسط واتس هامفری در شرکت IBM شکل گرفت.

این شرکت به‌دلیل عملکرد پایین نرم‌افزارهای تولیدی، با رکود در فروش روبه‌رو شد. بر این اساس، تیم مطالعاتی پس از بررسی‌های متعدد، دریافتند که 1: چون کیفیت نرم‌افزار تابعی از عملکرد فرآیند تولید است آنها باید با تغییر و بهبود فرآیند بر این مشکل فائق آیند. 2: به علت اینکه سازمان‌ها به‌طور ناخواسته درگیر طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای مختلف می‌شوند، آنها باید بر ارائه نرم‌افزارهای استراتژیک تمرکز کنند. 3: به‌دلیل اینکه سیستم‌ها دارای رویکرد تکاملی هستند، باید ابتدا سیستم‌های بسترساز بنا شده، سپس سیستم‌های متعالی به‌کار گرفته شوند. این الگو برای نخستین بار در سال 1995 انتشار یافت و از آن زمان در سراسر ایالات متحده، کانادا‌، اروپا، استرالیا و هند برای راهنمایی و هدایت فعالیت‌های بهبود سازمانی استفاده شده است؛ به‌گونه‌ای که از سال 2001 بیشترین میزان به‌کارگیری این مدل در هند بوده است. از مهم‌ترین شرکت‌هایی که این الگو را به‌کار گرفته‌اند، عبارتند از:  
IBM , Citibank , Ericsson , Boeing , Oracle.


ارزش‌های محوری مدل بلوغ قابلیت کارکنان
ارزش‌های محوری این مدل که بیانگر نگرش جامع آن به توسعه قابلیت‌های منابع انسانی است، شامل:
1.
در سازمان‌های بالغ قابلیت‌های منابع انسانی به‌طور مستقیم با عملکرد کسب‌وکار مرتبط است.
2.
قابلیت‌های منابع انسانی یک موضوع رقابتی و یک منبع ایجاد مزیت رقابتی است.
3.
قابلیت‌های منابع انسانی باید براساس جهت‌گیری‌های استراتژیک تعریف شود.

4.
کانون توجه سازمان‌ها از عناصر شغلی به قابلیت‌ها، تغییر کرده است.
5.
قابلیت‌های منابع انسانی در سطوح فردی‌، گروهی و سازمانی قابل سنجش و ارتقا هستند.
6.
سازمان باید در قابلیت‌هایی از منابع انسانی سرمایه‌گذاری کند که آن قابلیت‌ها برای انجام قابلیت‌محوری (Core Competency) بنگاه حیاتی باشد.
7.
سازمان‌ها مسوول فراهم کردن فرصت‌های رشد و توسعه افراد بوده، افراد مسوول بهره‌برداری از آنها هستند.

8.
مدیریت میانی و عملیاتی، مسوول قابلیت‌های منابع انسانی هستند.
9.
ارتقای قابلیت‌های منابع انسانی به مجموعه‌ای از فرآیندها و رویه‌های مناسب نیاز دارد.
10.
درحالی‌که تکنولوژی و اشکال سازمان دچار دگرگونی و تکامل می‌شوند‌، سازمان‌ها باید به گونه‌ای مستمر قابلیت‌های منابع انسانی را پرورش داده و تکامل بخشند‌.

ساختار مدل بلوغ قابلیت کارکنان
الگوی بلوغ قابلیت افراد دارای 5 سطح بلوغ، 22 ناحیه فرآیندی و هر فرآیند در بر گیرنده 3 تا 5 هدف و چندین فعالیت است. اجزای ساختاری شامل موارد زیر است:
سطح بلوغ: بیانگر سطح جدیدی از قابلیت‌های منابع انسانی است که از راه طراحی یا تحول یک یا تعدادی از فرآیندهای منابع انسانی به‌وجود آمده است.
نواحی فرآیندی: مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط که به گونه‌ای جمعی و توامان برای دستیابی به مجموعه‌ای از هدف‌ها و مشارکت در ایجاد قابلیت‌های ویژه یک سطح خاص می‌شود.
هدف‌ها: نتایج منحصربه‌فرد و مورد انتظار هر یک از نواحی فرآیندی است. هر یک از نواحی فرآیندی دارای 2 تا 5 هدف است که یکی از آنها نهادینه‌سازی است.
فعالیت‌ها: مسیرهای تحقق هدف‌های نواحی فرآیندی هستند.

مزایای پیاده‌سازی الگوی بلوغ قابلیت کارکنان
مزیت به‌کارگیری فرآیندهای منابع انسانی در مطالعات متعددی به گونه‌ای تجربی نشان داده شده است. مزایای الگوی بلوغ قابلیت کارکنان را می‌توان به این شرح دسته بندی کرد:
1.
توجه به قابلیت به‌جای عناصر شغلی، 2. ایجاد یک بستر مناسب برای برپایی نظام‌های متعالی، 3. دارا بودن نظام‌های جامع منابع انسانی، 4. تکرارپذیری فعالیت‌ها،5. فعالیت‌های دقیق و شفاف برای اجرای نظام‌ها، 6. کاهش انحرافات در عملکرد، 7. بهبود مستمر فعالیت‌ها، 8. تسری‌بخشی بهترین فعالیت‌ها در کل سازمان،9. نهادینه‌سازی نظام‌ها.

نتیجه‌گیری
در این یادداشت به گونه‌ای مختصر به توصیف الگوی بلوغ قابلیت کارکنان پرداخته شد. این الگو با توجه به تفکر فرآیندی همسو با جهت‌گیری‌های استراتژیک سازمان به توسعه استراتژیک منابع انسانی می‌پردازد؛ با در نظر گرفتن این نکته که امروزه بیشتر سازمان‌ها با مدیریت فرآیندها آشنا بوده و با توجه به محیط رقابتی و ایجاد و بهره‌برداری از مزیت رقابتی که امروزه مهم‌ترین آنها منابع انسانی بالغ و دارای قابلیت است. این الگو یک نقشه مسیری است، تا سازمان‌ها را به سوی مدیریت استراتژیک منابع انسانی از راه دیدگاه فرآیندی حرکت دهد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3592

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نسل چهارم روابط‌عمومی‌


  چگونه از روابط‌عمومی برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید


  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید


  چالش‌های سلامت روانی متخصصان روابط‌عمومی


  آینده روابط‌عمومی مستقل


  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی


  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی


  ۹ توصیه برای آغاز فعالیت حرفه‌ای خبرنگاری


  مزایای استفاده از دیوار رسانه‌ای در یک رویداد روابط‌عمومی


  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد