شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، شبکه های اجتماعی مجازی نسل جدیدی از وب سایتهای اینترنتی هستند. در این وب سایت ها کاربران اینترنتی حول محور مشترکی به صورت مجازی دور یکدیگر جمع می شوند و گروههای آنلاین را تشکیل می دهند(محمد مهدی مولایی، 1389)
در واقع شبکه های اجتماعی ، شبکه ای متشکل از افراد و گروهها و ارتباط بین انهاست که می توان آن را یکی از تاثیر گذارترین سرویس های ارایه شده در اینترنت دانست که به نوبه خود تحول شگرفی را در نظام اجتماعی کشورهای جهان ایجاد کرده است.
امروزه این شبکه ها به نیرویی قدرتمند در شکل دهی به جنبه های تجارت تبدیل شده اند زیرا بازاریابی دهان به دهان را تقویت کرده و به سرعت در تصمیمات خرید افراد تاثیر می گذارد و بی شک تبلیغات در این شبکه ها فرصت های زیادی را در اختیار صاحبان مشاغل قرار می دهد. از انجایی که خدمات آموزشی یک کالای خدمتی نامحسوس می باشد ، تبلیغات برای ان باید ظرافت های ویژه ای را به همراه داشته باشد و یکی از روش های تبلیغات برای چنین خدمات ناملموسی ، تبلیغات دهان به دهان با تاکید بر اعتماد به رضایتمندی دیگران می باشد و از این رو است که تبلیغات خدمات آموزشی در شبکه های اجتماعی پر طرفدار از نظر بازاریابی جایگاه پیدا می کند.
چکیده:
- زمینه و هدف: امروزه شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی در سطح جامعه و جهان تبدیل شده است. از آنجایی که اطلاع دقیقی از میزان تاثیر تبلیغات در شبکه های اجتماعی در بازاریابی خدمات آموزشی به منظور معرفی و ارایه خدمات آموزشی منایب و با کیفیت وجود ندارد این مطالعه با هدف بررسی میزان تاثیر تبلیغات در شبکه های آموزشی بر بازاریابی خدمات آموزشی در بین دانشجویان مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد بندرعباس در نیم سال اول تحصیلی سال 93 انجام گرفت.
- روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی تعداد 95 نفر به طور تصادفی از جامعه 235 نفری انتخاب و در این مطالعه شرکت کردند و پرسشنامه محقق ساخته پس از تایید روایی و پایایی در اختیار آنها قرار گرفت و پس از تکمیل جهت تحلیل آماری در نرم افزار ذspss وارد گردید.
- یافته ها: پس از تحلیل آماری داده ها مشخص شد که پاسخ دهندگان با میانگین امتیاز 3.64 با شبکه های اجتماعی آشنایی داشتند و با میانگین امتیاز 2.95 تبلیغات موجود در شبکه های اجتماعی برای آنها جذاب بود ولی استفاده هدفمند از شبکه های اجتماعی به منظور آشنایی و بهره گیری از خدمات موسسات آموزشی در سطح متوسطی قرار دارد.
- نتیجه گیری: با توجه به میزان آشنایی با شبکه های اجتماعی و میزان استفاده از آنها می توان از ظرفیت بالقوه شبکه های اجتماعی به عنوان بستر بسیار مناسب جهت تبلیغات هدفمند ، کاربردی و مدرن در زمینه بازاریابی خدمات آموزشی استفاده نمود و با کار اصولی در این زمینه فرهنگ استفاده هدفمند و کاربردی از این شبکه های اجتماعی جهت ارتقای سطح آموزش و به دنبال آن افزایش آگاهی و دانش افراد ایجاد نمود.
واژگان کلیدی: تبلیغات در شبکه های اجتماعی- بازاریابی خدمات آموزشی-تبلیغات- مدیریت اجرایی –دانشگاه آزاد بندرعباس
نویسندگان:
محمود عامری سیاهویی
انسیه ایمانپور
تینا تقی پور، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرایش بازاریابی
دانلود مقاله با لینک مستقیم
منبع: TMBA
|