شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بشر از آغاز زیست خود همواره درصدد ارتباط با سایرین به منظور تامین نیازهایش و کیفی نمودن محیط پیرامون خود بوده است . فرآیند این ارتباط با اختراع خط و تکنیک کلام در هر مقطع از زمان رو به بهبود بوده است . قرن بیستم و صنعتی شدن جوامع جهانی با تغییرات شگرف در حوزه زیستی اش سبب شد رویکردهای جدید برای ارتباط بهتر و موثر ایجاد کند؛ روابط عمومی ها از بستر همین تغییرات با هدف پویایی و شکوفایی خردمندانه میان افراد با گروه های اجتماعی، سیاسی و دولت ها پدید آمد و تاکنون توانسته با برقراری ارتباط، تعامل،گفتگو و مذاکره نقش مثبت و سازنده ای برای همگرایی و وحدت ایفا نماید.
به عبارتی بهتر روابط عمومی ها حلقه اتصال نهاد تصمیم ساز با کثرت مردم هستند، آحاد کارکنان خانواده روابط عمومی غایت اهداف شان رضایت مندی و تحلیل و پایش نارسایی ها و تبدیل فرصت ها به خدمات صادقانه، تقویت کرامت انسانی و توسعه کیفی گفتگوهاست، روابط عمومی می کوشد ادبیات ارتباط را در بین طبقات مخاطبانش رنگ خاصی ببخشد، در واقع می توان گفت یک پل دو طرفه با ظرفیت عبور و مرور بی نهایت سلایق فکری و اندیشه ها را سازماندهی و مدیریت می کند.
متاسفانه در ایران نگرش به روابط عمومی تبلیغاتی است به طوری که این امر باعث شده در بسیاری از سازمان ها بخش روابط عمومی مبدل به بخش تبلیغات سازمان شود که این امر موجب دورشدن روابط عمومی از رسالت اصلی خود شده و کمتر به مفاهیم و ارتباطات دو سویه می پردازد. به خاطر همین است که مدیر روابط عمومی بودن در ایران کار سختی است! سخت از آن جهت که یک مدیر روابط عمومی در ایران، با تمام مسئولیت هایی که به وی محول می شود، اختیار تام برای برنامه ریزی، نوآوری و اجرای وظایف اش ندارد واین تازه آغاز ماجراســت..!
راه های ارتقاء روابط عمومی ها با دفاع از جایگاه روابط عمومی در مقابل دخالت های غیرمسئولانه واحدها و افراد، خروج روابط عمومی از موضع انفعالی به موضع فعال، همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها، تدوین و تنظیم برنامه مدون و سالیانه برای فعالیت های روابط عمومی ها، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت به طور مستمر برای کارکنان روابط عمومی ها، حذف کارهای زاید و موازی از وظایف و تخصصی شدن وظایف روابط عمومی ها، بهرهگیری از امکانات و ظرفیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، سازماندهی خبری (تلاش برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی به موقع با روش ها و ابزارهای ارتباطی) تهیه و تنظیم منشور اخلاقی روابط عمومی ها، به کارگیری گسترده فناوری اطلاعات و بستر سازی برای جریان سریع اطلاعات در بهبود فعالیت ها و فرایندهای سازمان ها، تهیه و تدوین برنامه و بودجه سالانه برای روابط عمومی، بستر سازی مناسب جهت نیل به سمت روابط عمومی الکترونیک، می توانند در راه ارتقا جایگاه و پیشرفت و بهبود روابط عمومی ها گامی مهم برداشت.
سعید خادمی پور
سرپرست روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج فارس
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|