شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، روابط عمومی، یک ارگان زنده ای است که قلب سازمان را تشکیل می دهد. همانگونه که قلب در ارگان انسانی، مرکز هماهنگ کنندة تپش ها، احساسات، ارتباطات، و جریان ها است که به شکل خون در همه سلولهای بدن جاری می شود، روابط عمومی نیز قلب سازمان است که تپیش های مداوم آن در شکل نگاه و دیدگاه و عمل در همه صحنه های سازمان حضور دارد و در تمام زوایای آن نفس می کشد و جریان فکر و طرح و ارتباط را به فعالیت وا می دارد.
سال همدلی و همزبانی، اگر چه دو ساختار عظیم دولت و ملت را مورد توجه عمیقتر قرار داده است، که خود به نوعی از ساختار سازمانی و ساختار مردمی سخن می گوید، اما سازمان و ارتباطگران با آن نیز در سطوح میانی و کوچکتر نیز به نوعی تداعی کنندة همان ساختارهای کلان دولتی و مردمی است. بهمین دلیل تحلیل عمیقتر نامگذازی سال 1394 توسط مقام معظم رهبری به سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» می تواند در همه سطوح سازمانی وابسته به دولت و یا به نوعی تکمیل کننده اقدامات و اهداف دولت باشد، و ساختارهای مردمی که به اشکال گوناگونی که در ساحت کلی خود در جامعه سهیم می باشند، نمود پیدا کند.در این زمینه باید دو مفهم «همدلی» و «همزبانی» و رابطة آنها با ساختارهای روابط عمومی، سازمان و مردم به مثابه ارتباطگران و نه به عنوان مشتریان مورد موشکافی قرار داد.همدلی (Empathy) در حقیقت فراتر از همزبانی است.
همدلی، یکسانسازی دلها و همسانسازی معناها است و فراتر از آن، همدلی نوعی از جایگزینی دو سویه میان افراد مختلف است. آنکس که با دیگری همدل شود، در حقیقت جایگزین وی میشود.
این جایگزینی و جانشینی، «وحدتساز» است و افراد همدل را در حالتی مداوم از تبادل جایگاههای مشترک قرار میدهد که در آن وضعیت، استقرار و ثبات موقعیت برای همه از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود.در همین راستا، همزبانی، نه تنها به معنای بهکارگیری یک زبان واحد که داشتن فهم و درک یکسان از زبان توسط انسانها است.
از همین منظر است که همزبانی، «ارتباطساز» و «ارتباطمحور» است و میتوان آن را اساس فهم و تفاهم دانست.همزبانی و همدلی از جهات متعددی رابطة عمیق با یکدیگر دارند. همدلی از سویی می تواند آغازگر همزبانی باشد و از سوی دیگر نتیجة همزبانی گردد.
این تعامل دوسویه میان همزبانی و همدلی این دو مفهوم را در جایگاهی مهم و اساسی در جهت همکاری، همفکری، هم افزایی و هم سویی میان سازمان و مردم و ساختارهای مربوطه قرار داده است.روابط عمومی، ساختاری است که می تواند در ایجاد همزبانی و همدلی به مثابه قلب تپنده معنا، ارتباط و مفهوم سازی عمل کند و از سویی با تعامل مداوم، همزبانی را میان سازمان و مردم ایجاد کند و هم با عمل راستین و شفاف سازی مستمر همدلی واقعی میان آنان ایجاد نماید.
سخنان رهبر معظم انقلاب در آغاز سال 1394 و نامگذاری سال جاری به نام «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی»، خود منظومهای از همدلی و همزبانی را منعکس میکند که باید در همه سطوح دولتی، ساختاری و سازمانی تجلی یابد و مردم را با آنها همسو، همفکر، همدل و همزبان سازد.روابط عمومی یک ارگان زنده است، یک قلب تپنده است و یک جریان سازنده است که می تواند با اقدام آگاه، اخلاق بلند، عمل راستین و نقد جهت دهنده و خلاق از سویی سازمان را همسو و همدل با مردم سازد و از سویی دیگر مردم را به مثابه ارتباطگران مداوم، همزبان و هم جهت نماید. البته اگر چه این کار، کار نه چندان ساده ای است ولی و مدیران و کارگزاران روابط عمومی، با فهم ارتباطی عمیق، صداقت و اخلاق پسندیده، تعامل مداوم و دقیق، اقدامات حل کنندة مشکلات، برنامه ریزی متقن و طراحی نقشه جامع تحقق همزبانی و همدلی، گامی بلند در ایجاد «روابط عمومی اسلامی- ایرانی» به مثابه الگوی بومی و ممتاز در جهت توسعه و پیشرفت ایران اسلامی گام بردارند.
دکتر حسن بشیر،عضو هیئت علمی دانشگاه و استاد ارتباطات بین الملل
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|