شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، یک بار دیگر 27 اردیبهشت فرا رسید و یک هفته بحث «روابطعمومی» بالا میگیرد. انواع پیامهای تبریک ردوبدل میشود، اقسام همایشها و جشنوارهها برگزار میشوند و خلاصه اینکه روابطعمومی به صدر جدول صعود میکند. در اینکه اهمیت روابطعمومی آن قدر زیاد است که یک روز از تقویم را به خود اختصاص داده است ( و چه بسا به یک هفته نیز افزایش یابد) هیچ شکی نیست اما از این نکته نباید غافل شویم که انتخاب روز روابط عمومی و همه کارهایی که به مناسبت این روز انجام میشوند باید با تعیین هدف یا اهدافی باشند.
یکی از هدفهایی که میشود برای این همه فعالیت و تکاپو و تبلیغات روابطعمومی در نظر داشت «بازنگری» است. این روز و هفته فرصت و بهانه مناسبی است برای اینکه در کلیشههای پوچ و تکراری فعالیتهای روابطعمومی بازنگری کنیم؛
فرصتی است تا در سخنرانیهای پر از تعریف و تمجید از روابطعمومیها ، بشنویم که قرار است روابطعمومیها از فعالیتهای تکراریای که از گذشتگانشان به آنها به ارث رسیده دست بردارند و برای هر فعالیت خود هدفی تعیین کنند.
فرصتی است تا خطکشی برای ارزیابی دقیق و منصفانه فعالیتهای روابطعمومی بسازیم و براساس آن خطکش استاندارد عملکردها را بسنجیم.
فرصتی است تا گوشزد شود در انتصابهای خطیر حوزه روابطعمومی که گاهی اوقات براساس سفارش و دوستی و حفظ روالهای قدیمی انجام میشود، باید وزنة تحصیلات و تجربه و تخصصص و توانمندی را سنگینتر دید.
فرصتی است تا چارهای برای کمبود محتوای مفید در حوزه روابطعمومی بیندیشیم. واکاوی کنیم که مشکل کجاست و برای حل آن همدل و همراه شویم و البته دست به عمل بزنیم و از انتشار شعار بپرهیزیم.
فرصتی است تا برای تغییر نگاه رأس سازمانها بکوشیم. اعلام کنیم که روابطعمومی را نباید در چرخه خدمات و تشریفات حبس کرد و بعد از او انتظار روشنگری داشت. اگر نگاه رأس سازمانها به روابطعمومی از این سطح خارج شود و باور داشت که روابطعمومی یک تخصص است آنگاه میتوان «تغییر» را دید.
خلاصه اینکه این روز و هفته فرصتی است برای بهبود اوضاع و تلاش برای ارتقا در کیفیت عملکرد؛ این مناسبت را با چند جشن و تبلیغ و تبریک هدر ندهیم. در این مناسبت باید برای بهتر شدنمان تلاش کنیم و تصمیم بگیریم روابطعمومی را از «نو» بنویسیم.
غلامرضا کاظمی دینان، رییس انجمن روابط عمومی ایران
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|