شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : «روابط‌عمومي» را بايد از نو بنويسيم
دوشنبه، 25 خرداد 1394 - 08:51 کد خبر:17307
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، يك بار ديگر 27 ارديبهشت فرا رسيد و يك هفته بحث «روابط‌عمومي» بالا مي‌گيرد. انواع پيامهاي تبريك ردوبدل مي‌شود، اقسام همايش‌ها و جشنواره‌ها برگزار مي‌شوند و خلاصه اينكه روابط‌عمومي به صدر جدول صعود مي‌كند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، يك بار ديگر 27 ارديبهشت فرا رسيد و يك هفته بحث «روابط‌عمومي» بالا مي‌گيرد. انواع پيامهاي تبريك ردوبدل مي‌شود، اقسام همايش‌ها و جشنواره‌ها برگزار مي‌شوند و خلاصه اينكه روابط‌عمومي به صدر جدول صعود مي‌كند. در اينكه اهميت روابط‌عمومي آن قدر زياد است كه يك روز از تقويم را به خود اختصاص داده است ( و چه بسا به يك هفته نيز افزايش يابد) هيچ شكي نيست اما از اين نكته نبايد غافل شويم كه انتخاب روز روابط عمومي و همه كارهايي كه به مناسبت اين روز انجام مي‌شوند بايد با تعيين هدف يا اهدافي باشند.

يكي از هدف‌هايي كه مي‌شود براي اين همه فعاليت و تكاپو و تبليغات روابط‌عمومي در نظر داشت «بازنگري» است. اين روز و هفته فرصت و بهانه مناسبي است براي اينكه در كليشه‌هاي پوچ و تكراري فعاليت‌هاي روابط‌عمومي بازنگري كنيم؛

 فرصتي است تا در سخنراني‌هاي پر از تعريف و تمجيد از روابط‌عمومي‌ها ، بشنويم كه قرار است روابط‌عمومي‌ها از فعاليت‌هاي تكراري‌اي كه از گذشتگان‌شان به آنها به ارث رسيده دست بردارند و براي هر فعاليت خود هدفي تعيين كنند.

فرصتي است تا خط‌كشي براي ارزيابي دقيق و منصفانه فعاليت‌هاي روابط‌عمومي بسازيم و براساس آن خط‌كش استاندارد عملكردها را بسنجيم.

فرصتي است تا  گوشزد شود در انتصاب‌هاي خطير حوزه روابط‌عمومي كه گاهي اوقات  براساس سفارش و دوستي و  حفظ روال‌هاي قديمي انجام مي‌شود، بايد وزنة تحصيلات و تجربه و تخصصص و توانمندي را سنگين‌تر ديد.

فرصتي است تا  چاره‌اي براي كمبود محتواي مفيد در حوزه روابط‌عمومي بينديشيم. واكاوي كنيم كه مشكل كجاست و براي حل آن همدل و همراه شويم و البته دست به عمل بزنيم و از انتشار شعار بپرهيزيم.

فرصتي است تا براي تغيير نگاه رأس سازمان‌ها بكوشيم. اعلام كنيم كه روابط‌عمومي را نبايد در چرخه خدمات و تشريفات حبس كرد و بعد از او انتظار روشنگري داشت. اگر نگاه رأس سازمان‌ها به روابط‌عمومي از اين سطح خارج شود و باور داشت كه روابط‌عمومي يك تخصص است آن‌گاه مي‌توان «تغيير» را ديد.

خلاصه اينكه اين روز و هفته فرصتي است براي بهبود اوضاع و تلاش براي ارتقا در كيفيت عملكرد؛  اين مناسبت را با چند جشن و تبليغ و تبريك هدر ندهيم. در اين مناسبت بايد براي بهتر شدن‌مان تلاش كنيم و تصميم بگيريم روابط‌عمومي را از «نو» بنويسيم.

غلامرضا كاظمي دينان، رييس انجمن روابط عمومي ايران

 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)