درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403 - 02:16   

درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی

  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی


ادامه ادامه مطلب یک

مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید

  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  فرآیند ایجاد انگیزه در سازمان
  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر
  رهبری سازمانی پایدار در شرایط بحران و عدم‌قطعیت
  مزایای استفاده از دیوار رسانه‌ای در یک رویداد روابط‌عمومی
  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید
  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی
  تبلیغات فریبنده: تقویت روابط‌عمومی دیجیتال و امنیت تبلیغات حیاتی است
  پایان وب؟ چه خبر است؟
  عصر جمینی
  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 17253صفحه نخست » روز روابط عمومیچهارشنبه، 20 خرداد 1394 - 09:33
روابط عمومی اثرگذار
علی میرزائی‌پور، رئیس گروه تبلیغات و افکارسنجی روابط عمومی پست بانک ایران - عصر ارتباطات و اطلاعات عبارتی است که همواره در تمامی نوشته‌ها و یادداشت‌های مدعیان- دوستداران و طرفدران- روابط عمومی به چشم می‌خورد. اما آیا تا به حال سؤال کرده‌ایم که روابط عمومی به اصطلاح مدرن شده در عصر ارتباطات و اطلاعات چه تأثیری در جامعه(جامعه هدف سازمان) به ویژه در افکار عمومی و خاصه‌تر مخاطبان داشته است؟
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، عصر ارتباطات و اطلاعات عبارتی است که همواره در تمامی نوشته‌ها و یادداشت‌های مدعیان- دوستداران و طرفدران- روابط عمومی به چشم می‌خورد.

اما آیا تا به حال سؤال کرده‌ایم که روابط عمومی به اصطلاح مدرن شده در عصر ارتباطات و اطلاعات چه تأثیری در جامعه(جامعه هدف سازمان) به ویژه در افکار عمومی و خاصه‌تر مخاطبان داشته است؟

آیا این تأثیر زودگذر و آنی بوده و یا ماندگار؟ و یا اینکه این تأثیر با اراده و خواست مخاطبان بوده(اقناع) یا از روی اجبار(القاء) بوده است؟

پاسخ همه این سئوالات چیزی جزء این نیست که روابط عمومی در هرحال باید وام‌دار افکار عمومی و مخاطبان باشد و لاغیر چون اینها ولی‌نعمتان یک سازمان هستند.

همانطوریکه می‌دانیم روابط عمومی در کشورمان حسب الزامات قانونی در هریک از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات دولتی متناسب با نیاز ایجاد شده و در راستای وظایف تعیین شده بروکراتیک اقدام به فعالیت می‌کند – البته این خود جای شکر دارد- اما باید اقرار کرد که روابط عمومی‌ها علیرغم ادعای بی‌شمار دست‌اندرکاران و متخصصان این عرصه که همه ساله همایش‌های علمی و تخصصی بین‌المللی و ملی متعددی برای انتقال آورده‌های جدید این دانش و هنر به کارشناسان و پژوهندگان آن برگزار می‌کنند، هنوز آنچنان‌که باید و شاید در عصر ارتباطات و اطلاعات برای خود جایگاه مناسبی دست و پا نکرده است.

درست است که تعابیر گوناگونی همچون چشم‌و‌گوش سازمان، مشاور رئیس سازمان، درب اول ورود مخاطبان سازمان، پل ارتباطی سازمان با مخاطبان و امثالهم برای آن استعمال می‌شود اما آیا تا به حال توانسته‌ایم در پی اطلاع‌رسانی -نه تبلیغ صرف- به افکار عمومی و مخاطبان، بازخوردی صادقانه و واقعی از آنان داشته باشیم؟ و به نوعی اطلاع‌یابی کنیم؟

به نظر بنده نه تنها این کار را به نحو مطلوب و علمی انجام نداده‌ایم بلکه هیچ انگیزه‌ای برای انجام آن نداشته‌ایم. چون باور قلبی که مظهر تبلور واقعی یک اراده و خواسته است را به روابط عمومی و رسالت اطلاع‌یابی آن نداریم.

دیدگاه و نقطه نظر هیچ کسی را جزء رئیس سازمان قبول نداریم و آن را تضمینی برای بقاء خودمان می‌دانیم.

شاید همه این کم‌کاری‌ها و کوتاهی‌ها نشأت گرفته از انگیزه مسئولان و متخصصان روابط عمومی باشد که به نوعی خود را وام‌دار حاکم سازمان می‌دانند و صرفاً تلاش می‌کنند رضایت آنان را جلب کرده تا همیشه جای مناسبی در اتوبوس و یا قطار مخصوص حزب و یا گروه داشته باشند.

آیا این تفکر مجالی می‌دهد که روابط عمومی به عبارتی هنرهشتم بتواند در جامعه تأثیرگذار باشد.

بنده پس از سال‌ها تحصیل، تجربه و تدریس متأسفانه روز به روز شاهد افول این هنر هستم و هر روز غصه می‌خورم که چرا باید روابط عمومی‌ها روز به روز به ورطه‌ سقوط منیّت سازمانی هدایت شده و از رسالت غائی خود که همان توجه به افکار عمومی و تنویر آنان است دور می‌شوند.

بررسی تعاریف متعدد روابط عمومی از منظر اندیشمندان و صاحب‌نظران این عرصه بیانگر این است که همه آنها بر صداقت و راستگوئی روابط عمومی تأکید دارند و آن را مدافع حقوق مخاطبان می‌دانند و بس.

حال‌چه باید کرد؟ آیا باید به همین منوال راه را طی کرد؟ به نظر می‌رسد پایان این راه چیزی جزء بی‌اعتمادی جامعه نسبت به روابط عمومی نیست. چاره این است که روابط عمومی‌ها باید یک دگردیسی در خود ایجاد کرده و به دور از هرگونه گرایش حزبی و گروهی با ایجاد رابطه صمیمی و تفاهمی به فکر مخاطب و افکار عمومی بصورت موازی باشند.

زیرا در عصر حاضر علیرغم انفجار اطلاعات و نبود سواد رسانه‌ای کافی در مخاطبان، تنها کسانی قادر به ادامه حیات و رقابت خواهند بود که بتوانند در این عرصه، صداقت را پیشه کرده و در کنار منافع سازمانی به منافع مخاطب و افکارعمومی به صورت موازی نیز توجه جدی داشته باشند.

زیرا این عصر، عصر ارتباطات دوسویه همسنگ است و اگر به مخاطب و خواسته‌های وی توجه کنیم به راحتی از جریان بازی خارج خواهیم شد.

این عصر، عصر شفاف‌سازی عملکرد و رفتارهاست و دیگر نمی‌توان مخاطب را جاهل فرض کرد و رفتار تساهلی داشت.

اطلاع‌رسانی شفاف و صحیح از واقعیت‌ها اعم از موفقیت‌ها و یا احیاناً شکست‌های سازمان است که همواره در افزایش اعتماد مخاطبان نسبت به سازمان مؤثر می‌باشد.

اما اگر فقط پیشرفت‌ها و موفقیت‌های سازمان برجسته شود مخاطب به خوبی متوجه می‌شود که صداقت و درستی درکار نیست و کم کم اعتماد او نسبت به سازمان سلب می‌شود.

پس روابط عمومی‌ باید با واقع‌نگری تمام و به دور از هرگونه محافظه‌کاری تلاش‌ کند بر افکار عمومی تأثیرگذار شده و آینده سازمان را برای بقاء و رقابت با دیگران تضمین کند.

درپایان ضمن تبریک 27 اردیبهشت سالروز ارتباطات و روابط عمومی به دست‌اندرکاران و فعالان این عرصه امیدوارم بتوانیم با فرهنگ‌سازی درست بیش از گذشته نقش تأثیرگذاری این هنر را در جامعه تبلور سازیم.

 

علی میرزائی‌پور، رئیس گروه تبلیغات و افکارسنجی روابط عمومی پست بانک ایران

 

منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
جواد . امینیا
| 1394/3/24 - 09:13 |     0     0     |
مقاله بسیار خوبی بود ، با آرزوی موفقیت برای شما جناب آقای میرزایی پور وتمامی تلاشگران و دست اندرکاران روابط عمومی که خالصانه در اعتلا و ارتقای فرهنگ مدنی تلاش میکنند، امید است با به کارگیری هنر و مهارت و دانش و با هدف توسعه انسانی، فضایی سالم برای اطلاع رسانی وسیع و وثیق و ارتباطات صمیمانه و اثر بخش بین مردم و سازمان که پایه ی حرکت اجتماع است فراهم گردد.



نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نسل چهارم روابط‌عمومی‌


  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید


  چگونه از روابط‌عمومی برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید


  فرآیند ایجاد انگیزه در سازمان


  چالش‌های سلامت روانی متخصصان روابط‌عمومی


  آینده روابط‌عمومی مستقل


  رهبری سازمانی پایدار در شرایط بحران و عدم‌قطعیت


  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی


  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی


  ۹ توصیه برای آغاز فعالیت حرفه‌ای خبرنگاری


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد