شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- ثمره تمام تلاش های رسانه ای روابط عمومی در چیزی به نام «بریده جراید» خلاصه می شود که تهیه آن یکی از فعالیت های اساسی در روابط عمومی هاست که گاهی نادیده گرفته می شود.
با توسعه رسانه های ارتباطی جدید و به ویژه سایت های خبری و رسانه های اجتماعی در چند سال گذشته، نرم افزارهایی به نام «خوراک» یا «خبر خوان» در روابط عمومی ها رسوخ کرده اند که آنها را از تهیه دستی بریده جراید بی نیاز می کنند اما در عین حال برخی از نشریات چاپی نسخه اینترنتی ندارند و به ویژه بخش های با مردم و نظرات مردم در سایت ها کمتر درج می شوند و بنابراین هنوز بریده جراید باید به شکل سنتی راه خودش را ادامه بدهد.
بنابراین بریده جراید را می توان از دو راه تهیه کرد:
1. نرم افزارهای خبر خوان
2. مطالعه و برش صفحات مرتبط در مطبوعات چاپی
تهیه بریده جراید یک فعالیت روزانه است و به هیچ عنوان نباید آن را صرف زمان هایی که محتوایی برای نشریات ارسال کرده ایم محدود کنیم. در واقع ما باید در بریده جراید چند چیز را دنبال کنیم:
1. اخبار صنعت
2. اخبار مرتبط با کسب و کار و سازمان
3. نظرات مردم
4. تغییراتی که بر صنعت اثر می گذارد
بنابراین وقتی بر انتشار مطبوعات نظارت می کنیم باید این چهار حوزه را تفکیک کرده و برای هر کدام از آنها برنامه ای ویژه را دنبال کنیم و در ادامه به هر بخش به طور مشخص می پردازیم.
اخبار صنعت: روابط عمومی باید در جریان آخرین تغییرات صنعت خود باشد. به عنوان مثال تغییرات قانون هایی که مستقیما درباره صنعت هستند یا تغییرات تکنولوژی های مورد استفاده در صنعت و ... اتفاق می افتند که روابط عمومی برای ادامه مسیر اطلاع رسانی خودش نیازمند آگاهی از آنهاست. این اطلاعات معمولا باید برای مدیریت ارسال شود.
اخبار مرتبط با کسب و کار و سازمان: این اخبار و اطلاعات غالبا توسط خود روابط عمومی تهیه می شود. یعنی ما اتفاقاتی که در کسب و کار می افتد را برای رسانه ها ارسال می کنیم. رسانه ها نیز بر اساس اولویت های خودشان این اخبار را منتشر می کنند. این بخش از بریده جراید نشان دهنده قدرت روابط عمومی است. هرچه شما بیشتر توانسته باشید پوشش خبری دریافت کنید، فعالیت اطلاع رسانی به طور کاملتر انجام شده است. اخبار مرتبط با کسب و کار ما گاهی اوقات توسط نهادهای دیگر نیز داده می شوند. مثلا اتفاقی مانند اختلاس در سازمان باعث می شود که اخباری علیه آن سازمان در نشریات منتشر شود که در اینجا شما باید برای ارسال جوابیه اقدام کنید.
نظرات مردم: ارتباطات یک فرآیند دو طرفه است و شما باید نظرات مردم را بر دو دسته تقسیم کنید:
1. مشکلات واقعی مردم
2. شانتاژ و انتقادات جهت گیرانه
به مشکلات واقعی مردم پاسخ دهید و برای انتقادات جهت گیرانه ابتدا سیاست های کلی سازمان را مطالعه کرده و سپس واکنش نشان دهید یا اینکه سکوت کنید.
تغییراتی که بر صنعت اثر می گذارد: گاهی یک مصوبه مجلس که ربط مستقیم بر کسب و کار ما ندارد، به طور غیر مستقیم بر صنعت تاثیر می گذارد. روابط عمومی باید با نگاهی عمیق تر مباحث روز را دنبال کند. مخصوصا در شکل آرمانی روابط عمومی که این نهاد می خواهد مشاور مدیر باشد، باید این نقاط را مشاهده کند.
با در نظر گرفتن این 4 نوع پیامی که از رسانه ها دریافت می کنیم، و مدیریت زمانی که بر مطالعه و پاسخگویی آنها می کنیم می توانیم تقسیم بندی بریده جراید را انجام داده و رویکردهای مناسب را در روابط عمومی اتخاذ کنیم.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|